REVIEWAudiolab

Audiolab 6000A: testomgeving, luisteren, plaats in de markt en conclusie

Audiolab 6000A: testomgeving

De 6000A is verbonden met dynamische vloerstaanders type Premium 7 van de Zwitserse luidsprekerbouwer Piega. De volledig van aluminium gemaakt Premium 7 heeft een impedantie van vier Ohm en een neutrale klank die in een lichte mate naar het koele neigt, met de nadruk op “lichte mate” en “neigt”. De Audiolab 6000A heeft zowel analoog als digitaal muzieksignaal aangeleverd gekregen, ook via bluetooth, en het muzieksignaal besloeg een grote verscheidenheid aan muziekgenres.

Press play.

Audiolab 6000A: klank, neutraal met een klein toefje warmte

De 6000A kon technisch gezien prima uit de voeten met de vierohmige Piega’s en had ruimschoots voldoende kracht om de Piega’s aan het zingen te krijgen. De relatief platte 6000A heeft een forse ringkerntransformator met 60.000 µF afvlakcapaciteit aan boord en dit zal mede zorgen voor een strakke en gecontroleerde weergave van lage tonen. De laagweergave is niet dun, niet overdadig en niet wollig, maar strak en gecontroleerd. De basgitaar in Porcupine Tree’s “Slave Called Shiver” (album Stupid Dream) en “Voyage 34, Part I” stuitert heerlijk door de kamer zonder andere instrumenten weg te drukken. De lage tonen vormen een fundament zonder aandacht voor zichzelf op te eisen en dat is zoals het hoort. Jean-Michel Jarre presenteert met “Ethnicolor I” (album “Zoolook”) een breed en diep klanklandschap van akoestische en elektronische instrumenten, waarbij een heleboel gebeurt in de coulissen van het hele muziekstuk. De lage tonen staan als een huis. Ook de lage tonen in “Xingu” van Ozric Tentacles (album “Waterfall Cities”) gaan heel diep. De 6000A heeft er geen moeite mee. Ja natuurlijk, het kan beter, maar dan zal de portemonnee veel verder opengetrokken moeten worden.

Middentonen en hoge tonen klinken kamerbreed en instrumenten en stemmen zijn afzonderlijk in de ruimte te plaatsen, afhankelijk van de kwaliteit van de opname. De klank van de 6000A heeft een gemiddeld genomen neutrale klank met een heel licht vleugje warmte. Dit heeft als groot voordeel dat een lange luistersessie niet snel tot luistermoeheid zal leiden. Bijkomend voordeel van een neutraal klinkende versterker met een klein randje warmte is het feit dat een dergelijke versterker makkelijk te combineren is met een grote waaier aan luidsprekers. De vloerstaande Premium 7 van Piega combineert klankmatig heel goed met de 6000A van Audiolab. Meerstemmige zangpartijen hebben een heel klein randje warmte en de zangers/zangeressen zijn afzonderlijk te volgen. De stem van Paolo Conte klinkt warm en doorleefd. De stem van Ninet Tayeb in “Pariah”, het derde nummer op Steven Wilson’s album “To The Bone,” is (mogelijk met opzet) een beetje hees en schor opgenomen en de 6000A geeft Tayeb’s stem een prettig randje rauwheid mee. We krijgen zin in rode wijn en een kaasplankje. Nee, nu niet gaan snoepen. Gisteren al teveel gesnoept.

De hoge tonen doen netjes mee in de gepresenteerde klanklandschappen. De belletjes en bekkens die onderdeel zijn van “Deliverance” van Opeth sneeuwen niet onder als de band fortissimo speelt. De subtiel ruisende bekkens op A Perfect Circle’s “Eat The Elephant” ruisen zachtjes en plaatsbaar door, ook als de muziek putdiep in het laag duikt waardoor de 6000A op de proef wordt gesteld.

We hebben ook even gespeeld met de drie digitale filters van de 6000A door tijdens het spelen van filter te wisselen. De verschillen tussen de filters zijn klein, geen wereld van verschil. De keuze van een filter lijkt na een paar keer wisselen een kwestie van smaak. We konden niet op objectieve wijze het “juiste filter” aanwijzen. Daarvoor waren de verschillen simpelweg te klein. Een belangstellende zal voor zichzelf moeten uitmaken welk filter zijn voorkeur heeft. Best mogelijk dat de luisteraar zich laat meevoeren met de muziek en vergeet om over filters na te denken.

Kort samengevat, de 6000A voert de luisteraar mee met zijn muziek en heeft een makkelijke en vriendelijke klank, ongeacht of muzieksignaal analoog, digitaal of draadloos wordt aangeleverd. Het lichte vleugje warmte maakt een lange luistersessie aangenaam. Uiteraard is kritisch geluisterd naar de 6000A, maar onwillekeurig dwaalde de aandacht nog al eens af van technisch en analytisch luisteren naar achterover leunen en luisteren naar de muziek i.p.v. luisteren naar de 6000A en de overige componenten. De 6000A heeft een evenwichtige weergave en nodigt uit om achterover te leunen.

Audiolab 6000A: plaats in de markt, voor wie is deze versterker?

De 6000A heeft een adviesprijs van net geen 800 euro en heeft tientallen bekende en onbekende concurrenten. Met zijn bescheiden en minimalistische uiterlijk, zonder versieringselementen zoals glimmende randjes of accenten, lijkt hij visueel geen aandacht te willen trekken.

De Audiolab 6000A heeft een ruime hoeveelheid aansluitingen en lijkt met zijn klank en functionaliteit te mikken op de muziekliefhebber die op zoek is naar een degelijke en complete regelcentrale met voldoende kracht voor een kleine tot middelgrote luisterruimte. Een losse DA-converter en een losse phono-versterker zijn niet nodig. Een hdmi-ingang is niet aanwezig (dat geldt voor de meeste tweekanaals versterkers in deze klasse), maar de meeste moderne televisies hebben een optische uitgang (en vaak ook een analoge cinch- of jackplug-uitgang) en voor wie genoegen neemt met tweekanaals geluid, zou de 6000A prima als gezelschap bij de televisie kunnen dienen. Sluit twee willekeurige luidsprekers aan op de 6000A en de klank zal breder en dieper zijn dan van een willekeurige soundbar.

Wie de 6000A in huis haalt, zal het apparaat mogelijk vrij snel na installatie vergeten en opgaan in de gepresenteerde muziek. En voor wie het leuk vindt om te spelen, is er de aanwezigheid van digitale filters en de mogelijkheid om een andere voorversterker of eindversterker met de 6000A te combineren

Audiolab 6000A: conclusie

Audiolab’s 6000A is een inclusieve versterker met ruim voldoende analoge en digitale bronaansluitingen. Het geboden vermogen zal ruim voldoende zijn voor de meeste situaties en de meeste luidsprekers. De lichte mate van warmte in de klank van de 6000A maakt de zoektocht naar een passende luidspreker relatief makkelijk. De 6000A nodigt uit om achterover te leunen en niet te denken over of te luisteren naar een apparaat. Wie zijn ogen sluit tijdens een luistersessie, loopt het risico ruimte en tijd te vergeten en weg te zweven op de muziek.

Meer info: Audiolab webstore of audiolabstore.nl/.

MERK

EDITORS' CHOICE