Naast een hoge mate van expressiviteit bleken de Atoms ook op het punt van muzikale zeggingskracht goed te scoren zoals bleek met de track I Can`t Stand The Rain van de Sara K.`s XRCD Hell Or High Water. De intro, met prachtig gespeelde gitaar-slides kwam met een tamelijk plastische en aanstekelijke presentatie naar voren waarbij de greepwisselingen telkens een scherpe accentuering meekregen en de bassnaren met een prettige elasticiteit werden weergegeven. Ook de broeiende ondertoon van Sara K`s zang werd goed vertolkt door de junior Paradigms terwijl de voettikken op de vloer van de opnameruimte duidelijk te volgen waren en zelfs behoorlijk solide klonken. Sara K. zet in deze track ongetwijfeld één van de meest indrukwekkende vertolkingen van deze Blues-klassieker neer en de Atoms wisten de spanning van deze muziek, samen met het bijna dreigend klinkende gitaarspel op overtuigende wijze te presenteren.
De track Red Rain van Peter Gabriel`s album So kreeg een onverwacht grootschalige en zelfverzekerde presentatie mee. Wes Philips (Stereophile) schreef ooit over de Monitor Audio Studio 2SE: "Never underestimate a loudspeaker that overestimates itself". De weergavekwaliteit van de Atom v5 bevindt zich weliswaar op een lager niveau dan dat van de Studio 2SE maar in bepaalde opzichten is die uitspraak toch van toepassing op deze betaalbare Canadese uk. Peter Gabriel`s latere albums hebben behalve een sterke emotionele lading ook een uitdagende `drive`. De Atoms wisten zowel het drama als de energie van So op knappe wijze te vertolken.
De nieuwe Blue Note CD Beauty & Crime van Suzanne Vega werd in de CD-lade gelegd om de track Frank And Ava optisch af te tasten. De open en heldere weergave van Suzanne Vega`s kenmerkende zang greep meteen de aandacht en hield dat ook vast terwijl haar akoestische ritme-gitaarspel lekker soepel naar voren kwam. De krachtig bespeelde drums werden op pittige wijze gepresenteerd waarbij de rijke, resonante klank van de grote trommelvellen goed uit de verf kwam. De bekkens klonken wat droog maar kwamen tegelijkertijd met een luchtige metaalruis naar voren. De energieke presentatie van percussie ging steeds gepaard met een meeslepende ritmische weergave waarmee de kleine Atoms als het ware lieten weten dat ze er van houden om flink aan het werk te worden gezet.
Conclusie
Men mag van sub-300 euro weergevers natuurlijk geen wonderen verwachten maar er is sprake van vakmanschap wanneer bescheiden geprijsde luidsprekers de luisteraar weten te boeien en dat is wat Paradigm heeft bewerkstelligd met de laatste incarnatie van hun junior. Alhoewel de Atom v5 Monitor geen wulpse vormgeving of bling-bling uiterlijk van zijn makers heeft meegekregen is er blijkbaar des te meer aandacht besteed aan de essentiële componenten. Een verstandige keuze, zeker op dit prijsniveau want voor de muziekliefhebber zal de weergavekwaliteit de doorslaggevende factor zijn. De alles behalve verlegen klinkene Atoms zullen met name liefhebbers van rock en levendige singer-songwritermuziek positief verrassen. Met een zelfverzekerde weergave en een paarprijs van nog geen driehonderd Euro bieden deze compacte Canadezen veel muzikaal waar voor hun geld.
Paarprijs Paradigm Atom v5 Monitor: 298 euro.
Importeur Paradigm: Acson; 0297-284695
Apparatuur: Bronnen:Â Â Â Â Â Â Â Â Â
Versterkers:
Kabels:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
Lichtnet:Â Â Â Â Â Â Â Â
|