U begrijpt het inmiddels; ik kan nauwelijks met mijn vingers van dit apparaat afblijven. En alleen al om die reden ben ik geneigd om met gebruikmaking van de vier knoppen op het front door de ‘setup mode’ procedure te gaan en namen toe te kennen aan ingangen, geluidssterkte van de verschillende bronnen gelijk te trekken etc. Toch is het aanbevelenswaardig om de afstandsbediening onder handbereik te houden. Zeker wanneer u in een donkere ruimte luistert is de met een backlight functie uitgeruste remote - waarmee naast de KX-R ook iedere Ayre disc player bediend kan worden - erg handig. Alle basisfuncties die rechtstreeks op het front van de KX-R bediend kunnen worden, kunnen ook via de afstandsbediening bereikt worden. Daarnaast zijn er nog wat instellingen waarvoor u beslist de handset nodig heeft. Zoals de drie brightness levels van het display en de ‘display off’ setting. Of het activeren van de tape outputs.
Ik heb het nog niet gehad over het inwendige van de KX-R terwijl dat toch zeker de moeite waard is. Zoals gezegd is de voortrap volledig gebalanceerd opgebouwd. Dit geeft een betere onderdrukking van ruis en andere vervuiling hetgeen met name in een voorversterker – waar we praten over lage signaalniveaus – van groot belang is. In dit geval is niet alleen de signaalverwerking symmetyrisch, maar is ook de fysieke opbouw geheel gespiegeld. Elk segment heeft zijn eigen compartiment dat qua grootte exact afgemeten is op de daarin ondergebrachte schakeling. De kleine ruimtes maken dat de body van de KX-R zijn stijfheid behoudt en dat mechanische trillingen geminimaliseerd worden. Een bijkomend voordeel van de opbouw is dat externe elektromagnetische velden geblokkeerd worden. Doordat de vervuiling het signaal niet bereikt neemt de signaal-ruisafstand toe. De scheiding van compartimenten vermindert ook de invloed die transformator, display en IC’s van de besturingslogica op de elektronica uit kunnen oefenen.
foto: Marc Brekelmans
Ondergebracht op drie separate printen bevinden zich respectievelijk de inputselectie, de variabele gain stage en de volumeregelaar. Voor de inputselectie wordt gebruik gemaakt van een schakelfunctie die alleen de gekozen bron met de voorversterker verbindt. Van alle niet-geselecteerde bronnen worden zowel de signaal- als de massaverbinding losgekoppeld waardoor vervuiling afkomstig van niet-geselecteerde bronnen uitgesloten is. De variabele gain stage is een in de KX-R nieuw geïntroduceerde benadering op de volumeregeling. In plaats van de verzwakking van het bronsignaal te laten volgen door een vaste versterkingsfactor maakt de KX-R gebruik van een variabele versterkingsfactor. Hierdoor kan o.a. de ingangs-impedantie van de KX-R zeer hoog gekozen worden zonder dat dit nadelige effecten oplevert. Gekoppeld aan een minimale ruisvloer garandeert dit een maximale resolutie. De volumeregelaar van de KX-R bestaat uit een indrukwekkende mechanische besturingsmotor met de precisie van een Zwitsers uurwerk. Deze is gekoppeld aan een tandsnaar die de pully’s van de - in dit gebalanceerde ontwerp noodzakelijke – vier Shallco schakelaars exact gelijk bestuurt. Deze Shallco schakelaars zijn op hun beurt uitgerust met zelfreinigende zilver-naar-zilver contacten.
foto: Marc Brekelmans
Uiteraard is ook de voedingssituatie in verregaande mate geoptimaliseerd. Was de voeding bij de K-1Xe nog ondergebracht in een separate behuizing, hier is er voor gekozen om de voeding in de voorversterker zelf te integreren, mede doordat de opbouw in gescheiden aluminium compartimenten onderlinge beïnvloeding door strooivelden verregaand elimineert. Bij binnenkomst in de KX-R ontmoet de voedingsspanning eerst de gepatenteerde Ayre Conditioner die ervoor zorg draagt dat eventuele ongewenste netvervuiling eruit gefilterd wordt. De gebruikte transformator is een E-I kern transformator die gekenmerkt wordt door geringe mechanische trillingen en een beperkte bandbreedte. Eventuele resterende mechanische trillingen worden verder geminimaliseerd door het als een deken om de transformator gevormde dempingmateriaal waarmee de exact op maat uitgefreesde transformatorruimte gevuld is. Gelijkrichting van de voeding vindt plaats - opnieuw in een speciaal geïsoleerde ruimte – door ultrasnelle Shottky diodes in combinatie met meerdere parallel geschakelde buffercondensatoren. Vervolgens wordt de voeding via twee regulatiecircuits volledig gestabiliseerd.
A crowded dedicated listeningroom
De KX-R heeft net als de beide MX-R’s alles in huis om een argeloze toeschouwer te imponeren. De gemiddelde bezoeker – waarvan er plotseling opvallend veel blijken te zijn - die mijn luisterruimte aandoet in de periode dat ze opgesteld staan roemt het opvallende design, de schitterende bouwkwaliteit en het hoge afwerkingniveau. De enkeling die wat meer ingevoerd is in het high end wereldje voegt daar nog de grenzenverleggende innovatieve techniek aan toe. Allemaal meer dan terecht maar de hamvraag blijft natuurlijk; hoe klinkt dat nu? Ik heb al wel een vermoeden maar om daar achter te komen wordt op en rond de gemodificeerde Creaktiv racks wederom een complete luisterset opgebouwd.
Ayre adviseert gebalanceerde verbindingen voor hun producten en net als bij hun eerste bezoek worden de Ayre’s ook nu dus weer vergezeld door gebalanceerde Transparent Reference interlinks om hen onderling te verbinden. Ook zijn er weer de Transparent Reference Powerlinks om hen van stroom te voorzien. Als digitale bron wordt middels een gebalanceerde zilver/goud interlink van John van Gent de Esoteric SA-10 SACD speler aangesloten terwijl als analoge bron de Clearaudio Champion Limited Edition met VPI JMW9 arm met het Clearaudio Discovery MC element dienst doet. Synergistic Research Looking Glass verbindt de draaitafel met de Bluenote Phono One mk III en deze zelfde kabel (maar nu in actieve vorm) verbindt de phono met de KX-R. Transparent Reference luidsprekerkabels leggen de verbinding tussen de MX-R eindversterkers en de Master Contemporary C luidsprekers die voornamelijk als weergevers gebruikt zijn. De apparatuur krijgt zijn stroom van drie op een separate aardepen aangesloten audiogroepen. De Bluenote phono en de KX-R op audiogroep 1, de Esoteric op groep 2 en de beide MX-R’s op groep 3.