REVIEWAyre

All systems go…..

Met gemengde gevoelens begin ik aan de eerste luistersessie. Zou ik ditmaal opnieuw de ‘Ayre Shuffle’ kriebels krijgen? Door ervaring wijs geworden staan zowel de voorversterker als de mono eindversterkers op dat moment dan al meer dan vierentwintig uur aan. Daar zal het dus niet aan liggen. De luisterruimte is door en door opgewarmd, versterkers en draaitafel zijn op temperatuur, LP’s en (SA)CD’s staan op volgorde.  OK. Let’s do it!



Of het een voorgevoel is weet ik niet maar ik start met een LP. Een hele mooie LP, qua opname één van de mooiste uit mijn collectie. Janis Ian’s Breaking Silence op 180 gram vinyl, uitgebracht door het kwaliteitslabel Analogue Productions. Tattoo klinkt door de ruimte en zelden, nee nooit, raakte de triestheid van dit nummer en de erachter liggende ellende van zinloos geweld en rassenwaan me dieper;‘Her new name was tatooed to her wrist, it was longer than the old one’ bezorgt me rillingen van afgrijzen die ik niet eerder zo sterk voelde. De stem klinkt zo schoon, zo puur, zo echt, zo breekbaar en vooral ook zo fragiel en gekwetst. Natuurlijk, ook toen ik in april dit nummer via de K-1Xe beluisterde werd ik geraakt maar nu is de emotie sterker. Het is nu werkelijk alsof ik Janis als een bang vogeltje ineengedoken voor me zie en haar aanwezigheid voel. Griezelig indringend en het maakt dat ik me wel even bedenk voordat ik een andere LP opzet. Deze time out biedt me de gelegenheid om even afstand te nemen voordat ik verder ga, ditmaal met CD. Ter vergelijking draai ik nogmaals Janis Ian’s Tattoo, ditmaal echter niet vanaf de LP maar vanaf de gold CD van, eveneens, Analogue Productions. Opnieuw die schitterende opname en ook nu word ik geraakt tot in het diepst van mijn wezen. En toch is het minder intens. Ragfijne nuanceverschillen die de KX-R feilloos oppikt uit de groeven terwijl diezelfde details enigszins versluierd blijven bij het beluisteren van de CD. Vervolgens opnieuw vinyl. Het is nu eenmaal sterker dan ik zelf ben. Enerzijds wil ik niet geraakt worden, anderzijds verlang ik er naar. Het eerste grote kwintet van Miles Davis lijkt een perfecte keus. Miles Davis’ Round About Midnight in de versie van de 180 gram re-issue van Speakers Corner Records vindt zijn weg naar het draaiplateau. Ademloos beluister ik kant A; Thelonius Monk’s Round Midnight gevolgd door Charlie Parker’s Ah-Leu-Cha en tot slot Miles’ niet te verbeteren interpretatie van Cole Porter’s All Of You. In het begin overheerst het ‘Ayre Shuffle’ gevoel zoals ik me dat herinner van de luistersessies in april terwijl aan het eind slechts bewegingloos en ademloos luisteren overblijft. Het is duidelijk; wat deze voortrap meer doet dan zijn voorganger is de betrokkenheid bij de muziek – die bij de K1-Xe al op een ongekend hoog niveau lag – nog weer een streepje verder brengen. Ter bevestiging draai ik Patricia Barber’s The Beat Goes On van het live album Companion in de door Mobile Fidelity Sound Lab subliem op half speed geremasterde, op gelimiteerd 180 gram vinyl uitgebrachte versie.  Als de KX-R niet zo superstil was dan zou je hem nu horen spinnen van genot. Dit is zijn muziek; analoog van hoog niveau gekenmerkt door een hoge resolutie. God, wat klinkt dit heerlijk. Die ambiance, dat publiek, die stem, die perfecte timing... Ik geloof niet dat ik ooit eerder zo genoten heb van in mijn luisterruimte gedraaide muziek. Dat hier maar nooit een einde aan mag komen.


An Ayre Shufflin’ Experience that will linger forever and ever...


Ik mag dan stilletjes hopen dat hier geen eind aan komt maar dat doet het natuurlijk wel. Ook al zijn er dan nog vele luistersessies op de hierboven in wat meer detail beschreven eerste luisterronde gevolgd, inmiddels zijn de Ayre’s en de Transparent cables weer terug naar importeur Audiac. Wat beklijft is een herinnering aan een topsysteem met een extreem hoog realiteitsgehalte. Het hoog oplossende vermogen, de prachtige tonale balans, de realistische dynamiek, de uitzonderlijke losheid en transparantie maar vooral het muzikale vermogen om me steeds opnieuw tot aan mijn kruin in de muziek te trekken en me met volle teugen te laten genieten. Ik weet dat de importeur in de komende tijd deze set op meerdere shows  zal demonstreren. Wanneer u een onvergetelijke ervaring zoekt raad ik u aan om ervoor te zorgen dat u bij één van die demo’s een plekje bemachtigt. For an Ayre Shufflin’ experience that will linger forever and ever...



 

Gebruikte hardware:

Analoge bron

  • Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel met Clearaudio Syncro voeding.
  • VPI JMW 9 toonarm met twee armbuizen met respectievelijk een Clearaudio Discovery MC element en een Jan Allaerts Eco S MC element.

Digitale bron

  • Bluenote Stibbert mk II Tube CD speler
  • Esoteric SA-10 SACD speler

Luidsprekers

  • Master Contemporary C
  • MC Systems M3

Versterking

  • Acoustech Electronics PH-1 Premium stereo phono amplifier
  • Bluenote Phono One mk III phono amplifier
  • Unison Research P70 geïntegreerde push pull buizenversterker met Sovtek 12AX7 LPS buisjes in het voorversterkergedeelte.
  • Ayre KX-R voorversterker
  • Ayre MX-R mono eindversterkers

Stroomvoorziening

  • Netsnoeren: AH! TriAC, Essential Audio Tools Current Conductor, Transparent Reference Powerlink.
  • Netspanning: drie gescheiden audiogroepen met Siemens smeltzekeringen aangesloten op een separate aardepen, HMS contactdoos en Kemp powerstrips, 2 x Kemp Power Station 75 t.b.v. bronnen.

Kabels en accessoires

  • Phono interlink: Synergistic Research X series Looking Glass Phase II.(passief en actief)
  • Analoge interlinks: Synergistic Research X series Designers Reference, John van Gent gegloeid zilveren interlink, John van Gent gebalanceerde zilver/goud interlink, Transparent Reference Balanced interconnect.
  • Luidsprekerkabels: Transparant Reference, Nirvana SX, JK Acoustics Type III
  • Meubels: Gemodificeerde Creaktiv racks  en Creaktiv anti resonantie platform t.b.v. de draaitafel.





EDITORS' CHOICE