Met de afstandsbediening is meer te regelen. Het volume van de sub, de fase (0, 90, 180, 270 graden), een nachtstand, mute, dimmen van de display en u kunt kiezen uit vier voorgeprogrammeerde standen: Movies, Rock, Jazz-Classical, Games. Wie nu denkt dat de Velodyne SPL 1200 Ultra niet serieus genomen moet worden voor muziek, vanwege de film- en games-stand, zit er naast. In de stand Jazz-Classical is de sub volkomen neutraal.
In de andere standen versterkt hij bepaalde frequenties en zet hij het volume hoger. Enige andere kenmerken/specificaties zijn: instelbare kantelfrequentie tussen 40 en 120 Hz, met een afval van 12 dB tot 24 dB/octaaf. Het gewicht is 22 kilo en het bereik tussen +/- 3 dB loopt van 22 tot 120 Hz. Het hoogdoorlaatfilter werkt vanaf 80 Hz met een helling van 6 dB/octaaf. De SPL serie Ultra bestaat uit drie types: 800, 1000 en 1200. De twee grootste types zijn magnetisch afgeschermd. Nieuw op de Ultra serie is een twee digit display, die laat zien wat de volumestand is, of wat u zojuist hebt gekozen via de afstandbediening. Permanent of in scrollende tekst. Dat is een hele verbetering ten opzichte van de serie R. Tot slot is er een uitschakelbare automaat die de sub tot leven wekt zodra een muzieksignaal wordt aangeboden.
De sub kreeg tot taak, het beperkte lagetonenbereik van een set Focal Diablo Utopia III luidsprekers naar onderen uit te breiden. Een eerdere poging met een ander merk sub ging totaal de mist in, de Focals begonnen te kleuren en de vaart verdween uit de muziek. Toch wilde ik die lage tonen wel hebben, immers ik ben lang gewend geweest aan grote luidsprekers, met twee woofers per kast plus een losse subwoofer. Dat de nieuwe monitoren op elk gebied beter presteren dan de grote kasten, behalve onder de 60 Hz, heeft me doen besluiten afscheid te nemen van de grote kasten, maar al snel miste ik de diepere regionen.
Met een (te) eenvoudige decibelmeter en een test cd, waarop roze ruis staat, gecentreerd rond 1/3 octaaf tonen van 25, 31, 40, 50, 63, 80 Hz etc., kon ik vrij betrouwbaar meten wat de sub staat te doen en wat de Focals alleen presteren. De Focals leveren bij 31 Hz geen noemenswaardige output. Bij 40 Hz zitten ze op 63 dB gemeten akoestische output. Bij 50 Hz is de output nauwelijks toegenomen, pas bij 63 en 80 Hz leveren ze in deze stand 75 en 79 dB aan lawaai. 80 Hz is het punt waar de ruimte zich laat gelden. Zodra de Velodyne erbij komt, die ik instel op 50 Hz als kantelfrequentie en aanpas op het totaalvolume, zien de waarden er ineens anders uit. Bij 31 Hz zit ik nu al op 61 dB, bij 40 en 50 Hz op 72/73 dB. Terwijl ik bij 63 Hz 76 dB meet, slechts 1 dB meer dan wat de Focals alleen doen. Bij 80 Hz is de invloed van de Velodyne al niet meer te merken. De voorzichtige conclusie die hieruit valt te trekken is:
Vanaf ongeveer 40 Hz is er een volwaardige weergave, terwijl dat met alleen de Focals pas bij 63 Hz het geval is. De Velodyne kapt zĂł scherp af, dat zijn invloed al rond 63 Hz afneemt. Ik noem de conclusie voorzichtig, omdat ik moet afgaan op een eenvoudige decibelmeter, die geen volledige spectrum-analyse kan geven. Ik moet op het oog de meting interpoleren. Duidelijk is wel, dat de subwoofer tussen 31 Hz en 63 Hz keurig de Focals aanvult.