De keuze, het budget en merken
Dat brengt ons gesprek op een volgend en aansluitend onderwerp. Samen zijn we het er over eens dat er een flinke portie slechte apparatuur in de winkels staat. Wij, twee mannen van in de 40, weten nog hoe het vroeger was. Je kocht een Sansui, een Thorens, een Dual, AR speakers of Kef, Luxman en Linn. In die tijd waren er geen soundblasters en was een draagbare radio nuttig voor in de keuken. Gaandeweg heeft de industrie kans gezien argeloze kopers ervan te overtuigen dat een miniset van 50 tot 200 euro een kwaliteit biedt die gelijk is aan kostbare audiofiele apparatuur. Een volstrekt verkeerde veronderstelling, die door een aantal winkeliers helaas eerder wordt ondersteund dan veroordeeld. De speciaalzaak heeft er dan de handen vol aan om kopers te overtuigen dat kwaliteit geld kost. Maar dat niet alleen, in de eerste plaats dat kwaliteit een volwaardiger beleving geeft van het genieten van muziek en beeld. Meer voldoening en een verrijking van het leef- en woonklimaat. Pas als een klant zich realiseert wat de mogelijkheden van de betere elektronica zijn, waarvoor een luistersessie onontbeerlijk is, snapt hij/zij de prijskaartjes. Blijft overeind of de klant het meerbedrag ervoor over heeft. Maar dan kan iedereen tenminste een bewuste keuze maken.
Bij hifi studio Wilbert beginnen de prijzen zo rond de 500 euro voor een enkel component en lopen door tot in de vele tienduizenden euroâs. De winkel en de luisterruimtes zijn daarop ook ingericht. Op de begane grond en in de luisterruimte in het souterrain tref je aantrekkelijke combinaties aan en is de home cinema demo ruimte. Op de eerste etage gaat het wat verder een staat er genoeg om sets samen te stellen tot ongeveer 5000 euro. De tweede etage is er ter invulling van muziekliefhebbers die meer dan 5000 euro kunnen en willen uitgeven. Daar lijkt de âskyâ soms de âlimitâ. Merken kom je genoeg tegen. Beroemde namen als Spectral, Pass Labs, Audio Research en Avalon, elektrostaten van Martin Logan, Quad en Cadence, conus luidsprekers van Audio Physic en Diapason, platenspelers van VPI, Pro-ject en Clearaudio, bekabeling van MIT en Siltech om wat namen te noemen. De beter betaalbare klasse is ingevuld met Arcam, JMLab, Primare, Micromega, Rotel en Cyrus.
En dan vergeet ik nog het één en ander te noemen wat in de advertenties staat van Wilbert. Het leveringspakket biedt klanten ruimschoots de gelegenheid te kopen wat men zelf als mooi en goed ervaart. âDuur is een apparaat alleen als je spijt van de aankoop hebtâ, zegt Chris, âanders was het niet duur maar het geld waard.â Een juiste veronderstelling. Wat men bij Wilbert ondertussen in 30 jaar ook al heel snel leerde was dat een verkocht apparaat eens weer terug komt in de vorm van een occasion, een service beurt of een reparatie. âStel je nu eens voorâ, aldus Chris, âwij verkopen een merk waar we niet achter staan. Op een zekere dag komt de klant terug en wil dat inruilen. Dan zitten we weer opgescheept met het ding. We kunnen toch moeilijk zeggen dat we dat liever niet terug zien komen. Dan zijn we de klant kwijt. Handel je volgens onze filosofie van âverkoop waar je achter staatâ dan weet je eigenlijk al in je achterhoofd wie je een plezier zou kunnen doen met een occasion en ben je die zo weer kwijt. Terwijl de klant met een nieuw apparaat aan de slag gaat dat in technische zin en gehoormatig weliswaar veel beter is, maar waardoor de voorganger niet ineens slecht is. Spectral of Pass Labs als voorbeeld heeft in de afgelopen tijd versterkers op de markt gezet die de oudere types ver voorbij zijn. Dat kan door componentkeuzes die er destijds niet waren, moderne fabricagetechnieken en vooruitstrevend inzicht. Maar daarmee is een wat oudere Spectral niet ineens slecht. Welnee, die draait nog jaren in de topklasse mee, echter realiseer je dat beter mogelijk is, tegen een meerprijs.â
Showtime dagen september 2003
Een aantal andere onderwerpen komen nog aan bod. Zo hebben we het over de komende luisterdagen die de naam âShowtimeâ dragen. Dagen waarop de orderboekjes niet getrokken worden maar waar de klanten kennis kunnen maken met sets die door het team van hifi studio Wilbert als bijzonder en uitstekend boven de massa worden ervaren. Avalon zal er zeker tussen zitten, de rest blijft een verrassing. Op de site www.wilbert.nl zullen er aankondigingen komen. Bij Wilbert organiseert men elk jaar één of meerdere Showtime`s, los van het feit dat men dit jaar het 30-jarig bestaan viert in september.
Service komt ter sprake: âService is ook bewaken dat een reparatie die ver buiten de garantie periode moet worden uitgevoerd niet te duur wordt voor een klant. De leverancier indien nodig op zijn verantwoordelijkheden wijzen namens de klant. Of de klant afraden er nog geld in te steken en beter te investeren in iets nieuws.â Het lezen van folders: âFolders moet je niet lezen, folders helpen je de ervaringen opgedaan in een luistersessie vast te houden. Maken het je gemakkelijk thuis na te denken of een component in je set zou passen omdat er plaatjes in staan. De technische specificaties en de marketing lofuitingen zeggen niets over het uiteindelijk resultaat in de eigen omgeving. Dus neem die eerst hoogstens voor kennisgeving aan. Gebruik je orenâ. Een volgende wijze raad van Chris is om ernstig de afmeting van luidsprekers te bezien in relatie tot de ruimte waar ze geplaatst gaan worden. âTeveel mensen kiezen te grote luidsprekers die weliswaar heel erg goed kunnen zijn maar gewoon te groot zijn voor de luisterruimte. Dan kan het laag niet weg en ernstige verstoringen als staande golven en resonanties zijn het gevolg. Sommige types zijn afgeregeld met de grote Amerikaanse huiskamers in gedachten. Die ruimte hebben wij meestal niet thuis en daarom kun je veel meer tevreden zijn met een type dat minder overweldigend diep gaat.â