(Gesponsord artikel)



Bang---Olufsen-Wessels.html

Jan de Jeu | 23 december 2003

De nieuwe voorpui is wat verder naar de straatzijde geschoven waardoor er iets meer ruimte gekomen is en de totale oppervlakte van beide vloeren nu circa 100 m2 omvat. Op de begane grond is zoals gezegd het voorste gedeelte rechts in gebruik als ruimte waar het gesprek met de klant plaatsvindt; informatie gegeven wordt, opties gepresenteerd worden etc. Over de gehele linkerkant van deze etage staan langs de muur wanden met daarop of daarvoor B&O producten; televisies, luidsprekers en muzieksystemen zoals de Beosound 3000 met de bekende glazen schuifdeurtjes waarachter de CD verdwijnt. Deze uitstalling wordt voortgezet langs de achterwand van de winkel. Halverwege bevindt zich de modern ogende trap naar de benedenverdieping die gebruikt wordt als luister- en kijkruimte. In een nis naast de trap een 40 jaar oude B&O radio die een klant aan de winkel schonk toen hij overstapte naar een modernere versie. Ook het design van dit apparaat is van een tijdloze schoonheid.  

Bang & Olufsen

Met het afstoten van de CD winkel is de toeloop naar de winkel minder groot geworden. Mensen komen nu veel gerichter voor de Deense producten. Een deel van de klantenkring weet precies wat ze wil en voor die doelgroep behoeven Fred en Saeed nauwelijks uit te leggen wat voor producten het merk te bieden heeft en wat de grote voordelen zijn van het Beolink systeem dat apparatuur van diverse kamers met elkaar verbindt  Beolink maakt het mogelijk in bijvoorbeeld de keuken van de radio te genieten, vanuit de slaapkamer de DVD-speler in de woonkamer te starten of zelfs in de badkamer de op de computer opgeslagen MP3-muziek aan te zetten.
Een groeiend aantal consumenten vinden de weg naar de winkel door de internetsite die druk bezocht wordt. Verder is met de nieuwe etalage het merk veel zichtbaarder geworden waardoor er nu ook ‘latente’ B&O klanten binnenkomen; mensen die er al langer over denken iets aan te schaffen maar door het zien van de fraai gestileerde componenten over de drempel getrokken worden. Daarnaast is de naam Wessels natuurlijk al veertig jaar een begrip in Amsterdam Zuid, Buitenveldert, Amstelveen en omstreken waardoor er door de jaren heen een grote vaste klantenkring opgebouwd is.

Bang & Olufsen

De gemiddelde B&O gebruiker is merktrouw. Voor een belangrijk deel komt dat natuurlijk door de uitstraling, het design en de kwaliteit van het merk. Maar het heeft ook zeker te maken met de manier waarop Fred en Saeed hun werk doen. Een manier van werken waarin gezelligheid en service een belangrijke plaats innemen. Sociaal contact hoeft voor beide heren niet altijd direct gekoppeld te zijn aan informatieverstrekking, advies of een verkoop dan wel reparatie. Klanten lopen dan ook graag even binnen voor een sociaal babbeltje of om de vakantiefoto’s te laten zien. In die zin is het een echte buurtwinkel. Maar dan wel één die met behoud van dat karakter tot ver buiten de eigen wijk actief is. Niet alleen wat betreft het plaatsen van componenten of volledige installaties maar ook daar waar nieuwbouw gepleegd wordt en een bekabelingsplan gemaakt moet worden, waar gerenoveerd moet worden zonder dat daarbij het audiovisuele stuk in de verdrukking komt etc. Werkelijk overal in Nederland heeft Saeed inmiddels installaties gebouwd.

Bang & Olufsen

Tegelijkertijd kan dat ook heel kleinschalig. Terwijl ik met Fred en Saeed zit te praten komen er meerdere malen klanten binnen. Saeed is dan steeds de man die de klant helpt terwijl Fred het gesprek met mij voortzet. Wanneer op een bepaald moment Saeed iemand te woord staat komt er een dame binnen met een al wat ouder Beosound systeem dat niet helemaal naar wens functioneert. Het geeft mij de gelegenheid om te zien hoe in de praktijk omgegaan wordt met reparatieaanvragen. Fred heeft me net uitgelegd dat defecte televisies zo mogelijk nog dezelfde dag bij de klant thuis gerepareerd worden. Wanneer dit onverhoopt niet mocht lukken dan krijgt de klant de beschikking over een leenapparaat. De meeste reparaties kunnen in de winkel uitgevoerd worden. Tenslotte hebben zowel Fred als Saeed een technische opleiding gevolgd aan de Amsterdamse ETS. Alleen in uiterste noodzaak gaan apparaten dan ook retour naar de importeur.

Bang & Olufsen

Ook het al wat oudere Beosound systeem van mevrouw zal dus hier onder de loep genomen worden. Tijdens het gesprek blijkt dat mevrouw nog niet als klant geregistreerd staat en dat ze aan de andere kant van Amsterdam woont. Op de vraag waarom ze het apparaat niet bij haar in de buurt laat repareren antwoordt ze; “Toen ik vier jaar geleden in Amsterdam kwam wonen en de winkel bij mij om de hoek vroeg om de televisiezenders te programmeren kreeg ik nul op het rekest omdat ik het apparaat niet bij hen aangeschaft had. Toen ik vervolgens het nummer opzocht van de Bang & Olufsen dealer en deze winkel aan de lijn kreeg bleek dat jullie daartoe wel bereid waren en zelfs zonder daarvoor kosten in rekening te brengen. Ik vond dat erg sympathiek en daarom ben ik nu hier.” Over service gesproken.

Bang & Olufsen






EDITORS' CHOICE