(Gesponsord artikel)



Bang---Olufsen-Wessels.html

Jan de Jeu | 23 december 2003

Fred vertelt over de extreem zware tests waar B&O apparatuur in de ‘martelkamer’ aan wordt onderworpen alvorens het product op de markt gezet wordt. Robotvingers die eindeloos dezelfde knop op een afstandsbediening blijven beroeren om te onderzoeken of het symbool er ook na veelvuldig gebruik niet afslijt. Televisies die in een afgesloten ruimte geplaatst worden waar gedurende lange tijd continu sigarettenrook in geblazen wordt om te controleren of er aan de binnenkant van het scherm geen nicotineaanslag verschijnt. Hij gelooft overduidelijk in de kwaliteit en duurzaamheid van de producten die hij verkoopt en praat er dan ook enthousiast over.

Bang & Olufsen

Aan het begin van het gesprek heeft Fred me verteld dat beneden de wat kostbaardere componenten speelklaar opgesteld staan in een systeem bestaande uit de BeoVision 5 (het 20.500 euro kostende plasma scherm), de Beosound 9000 (de Radio/CD wisselaar van 3695 euro) en de actieve Beolab 5 luidsprekers van 7495 euro per stuk. Wanneer hij me op een gegeven moment vraagt of ik misschien even wil luisteren moet ik me beheersen om niet de trap af te rennen, zo benieuwd ben ik naar het geluid van de luidsprekers waarover ik een aantal muziekliefhebbers met respect heb horen praten. Beneden aan de trap staat het plasmascherm geflankeerd door de beide luidsprekers die er door de manier waarop ze uitgelicht zijn wat sinister uitzien. Een indruk die nog versterkt wordt door het rode led dat als een oog de kamer in kijkt. Bezorgd kijk ik naar de plek die de ene speaker inneemt; pal in de hoek. Fred glimlacht en legt uit dat de BeoLab 5 vrijwel overal geplaatst kan worden omdat het systeem zichzelf moeiteloos aanpast bij eventuele ongunstige akoestische omstandigheden. Hij laat de luidspreker zichzelf calibreren waarbij het rode oog van kleur verandert. Een dof gerommel maakt duidelijk dat de BeoLab 5 is begonnen met het uitzenden van lage frequenties om zo de frequenties te kunnen meten door middel van een ingebouwde microfoon. Na de eerste serie schuift de microfoon onder uit de luidspreker naar voren en herhaalt zich het uitzenden van pulses. Na ongeveer twee minuten zijn er voldoende meetgegevens verzameld waarmee de speaker uiteindelijk het op deze specifieke opstellingsplek afgestemde uitgangsniveau bepaalt. Hotel California ziet er prachtig uit op het plasmascherm en dat het calibreren gewerkt heeft bewijst het geluid.

Bang & Olufsen

Fred vraagt me alweer wat ik wil drinken – naast koffie, cappucino en espresso kan ik ieder andere drankje vragen dat ik maar hebben wil. Gastvrijheid is hier duidelijk een gewoonte en even later zit ik met mijn derde espresso en een serieus doorwegende afstandsbediening te zappen tussen zes CD’s. Uiteindelijk kies ik voor de CD die bij de Beolab 5 geleverd wordt en waarop een aantal muzieksoorten samengebracht zijn. Het voor mij bekendste werk is een deel uit Strawinsky’s L’oiseau du Feu. Symfonieorkest, barokmuziek, bigband, jazz; het ene stuk verglijdt in het andere en ik schrik pas op wanneer Saeed me zegt dat er eten besteld gaat worden bij het belendende restaurant. De gastvrije uitnodiging doet me verschrikt een blik werpen op mijn Jacob Jensen horloge – het enige object van deze o.a. voor B&O ontwerpende industriële vormgever dat ik in huis heb - en geschrokken door de tijd die ik daarop aantref neem ik vrij snel daarna afscheid van deze merkwinkel en zijn beide sympathieke eigenaars. Waar ik vast nog wel eens terug zal keren. Al was het maar om een blik te werpen op het nieuwe BeoCenter 2 muzieksysteem dat er uit ziet als een vliegende schotel met vleugelvormige aluminium klapdeuren die doen denken aan die van een dure sportwagen. Het zal vanaf februari 2004 leverbaar zijn en ik twijfel er niet aan dat Wessels één van de eerste Nederlandse winkels zal zijn waar hij ook daadwerkelijk te zien zal zijn. Moet ik niet vergeten om ook mijn vakantiefoto’s mee te nemen. 

Bang & Olufsen






EDITORS' CHOICE