(Gesponsord artikel)



HI-VISITAudio-Time

Audio-Time-Breda.html

Jan de Jeu | 13 mei 2004

Audio Time (c) XingoSinds 1 januari 2003 combineert Eric-Jan het importeurschap met het leiden van een audio speciaalzaak. Daartoe neemt hij het bedrijf Brejaart Electronics over van de heer Brejaart die na 46 jaar afscheid neemt van de audio wereld en van zijn welverdiende rust gaat genieten. Die zaak zit dan al 15 jaar aan de Valkenierslaan en de bewoners van Breda kennen het als een winkel met exclusieve merken waar service hoog in het vaandel staat. Erik-Jan voert voor een deel dezelfde merken als Brejaart Electronics en voegt daar nog enkele merken aan toe, zoals de twee reeds gemelde door hemzelf geïmporteerde. Eén van die nieuwe merken is het Australische Perreaux. Een naam die ik in winkels niet zo erg vaak tegenkom maar die in de professionele audiowereld – bijvoorbeeld in mastering- en opnamestudio’s – met regelmaat aangetroffen wordt. De eindversterkers uit de toplijn van dit merk zien er indrukwekkend uit. Hetzelfde geldt voor de grote Vaessen luidsprekers die in de winkel op deze eindversterkers aangesloten staan.

Terwijl wij in gesprek zijn komt Hagi Bozkurt binnen. Na jarenlang de technische ondersteuning te hebben geboden aan Brejaart Electronics doet hij dat nu voor Audio-Time. Niet veel later stapt ook Rob Faber over de drempel. Een bekende figuur binnen de Brabantse HiFi gemeenschap. Hij heeft jarenlang gewerkt bij Brejaart Electronics maar veel mensen kennen hem ook uit de periode dat hij werkzaam was in HiFi winkels in Eindhoven en Tilburg. Hoewel deze muziekliefhebber pur sang qua werk inmiddels overgestapt is naar de verzekeringswereld blijft hij tegelijkertijd stevig verankerd in de HiFi door op vrijdag en zaterdag Erik-Jan terzijde te staan. Deze neemt de draad van het gesprek weer op en vertelt met enige nadruk dat zij zichzelf niet zien als hifiverkopers maar als hifiadviseurs. De klant komt binnen met een vraag en Rob of Erik-Jan geeft een advies op maat. Kenmerkend voor Eric-Jan is zijn – wat hij zelf noemt – ‘open’ klantbenadering. Enerzijds gaat hij volledig uit van de wens van de klant maar tegelijkertijd zal hij niet schromen om hem er in voorkomend geval op te wijzen wanneer een stellig geponeerde mening niet klopt met de realiteit. Tenslotte hebben veel klanten vastomlijnde ideeën over hoe bepaalde merken klinken terwijl dit veelal gebaseerd is op een enkele ervaring in een grijs verleden die niets zegt over de klankkwaliteit van huidige producten van datzelfde merk. Deze open werkwijze wordt door het merendeel van de winkelbezoekers zeer gewaardeerd.

Audio Time (c) Xingo

Audio Time (c) Xingo

De kenmerken van zijn benadering komen ook op andere manieren tot uitdrukking. Bijvoorbeeld op het moment dat de klant een keus gemaakt heeft voor een bepaalde installatie en deze in zijn eigen huiskamer uit wil proberen. Eric-Jan biedt hem daartoe alle gelegenheid en indien gewenst verzorgt hij ook het opstellen, aansluiten en eventueel inregelen. Daarbij gaat hij er echter wel van uit dat de klant deze installatie beluistert met de intentie om deze aan te schaffen en een dergelijke tekst staat dan ook afgedrukt op de uitleenbon. Op deze manier is voor iedereen helder waar hij aan toe is. In het verlengde hiervan ligt ook de wijze waarop het kabelvraagstuk aangepakt wordt. In de winkel praat Eric-Jan niet over vervanging van de standaard kabels. In plaats daarvan raadt hij mensen altijd aan om de installatie enige tijd thuis te beluisteren. Hij geeft hen vervolgens kabels mee van een drietal merken onder het motto ‘no cure, no pay’. Op deze wijze komt de klant er in alle rust zelf achter wat het verschil kan zijn van een opwaardering van zijn kabels. In de praktijk kiest de klant volgens Eric-Jan zonder uitzondering voor het duurste type.

Audio Time (c) XingoComponenten waar die installatie uit opgebouwd kan worden kunnen afkomstig zijn van meerdere merken. Als basis staan er in deze winkel de merken NAD ( de gehele lijn ) en Marantz; elk met hun eigen geluid en design en daardoor ook elk met hun eigen doelgroep. Daarnaast is er de elektronica van Vincent, Rega, Arcam, Primare, T+A, LUA, Quad, Accuphase en Tivoli. De luidsprekers die daar op aangesloten kunnen worden zijn afkomstig – zo valt mij op - van een groot aantal merken. Wanneer ik dat tegen Eric-Jan zeg antwoordt hij; “Ja, dat klopt. Maar een speaker is nu eenmaal heel erg beeld bepalend. Apparatuur kun je nog in een kastje zetten, maar een luidspreker niet. Om dan iedereen te kunnen voorzien van een voor hen visueel aantrekkelijke speaker moet ik dus een ruime keus in huis hebben. Een bepaalde klankkleur wil ik in meerdere uitvoeringen kunnen bieden.”

Om me heen kijkend zie ik achtereenvolgens een grote vloerstaander van Audio Physic, de prachtig klinkende Quad 988, fraaie kleine monitoren van Epos die volgens Eric-Jan en Rob voor dat geld niet te kloppen zijn, BNS, Cabasse, Dali, Impulse, Infinity, JBL (XTI lijn), Mordaunt-Short, de design speakers van het Zwitserse Piega, Rega, subwoofers van REL, stijlvolle weergevers van T&A, Tannoy, Totem, de glazen Waterfall en Italiaanse SAPP weergevers waar ik veel positiefs over gehoord heb maar die ik nog nooit beluisterd heb.






EDITORS' CHOICE