Als we met Ad praten over speciale projecten dan zijn er wel een paar bij name te noemen. Zoals de unieke zes kanaals voorversterker die zijn weg vindt naar de liefhebber van multi channel SA-CD en naar studio’s die met deze versterker de opnames afluisteren c.q. masteren. Over de toekomst van SA-CD denkt Ad: “De kritische massa is nu bereikt en het medium leeft. Daarom hebben Philips en Sony de speciale promotieteams opgeheven. Die zijn niet langer nodig. SA-CD biedt een veel betere klank dan met CD mogelijk is. Al is niets in deze wereld volmaakt en kan DSD (de techniek achter de SA-CD) in sommige gevallen nog steeds voorbij gestreefd worden door PCM (de techniek achter de CD). Opnemen is een vak en dat beluister je. Studio’s werken vaak met te lage sample rates, vervuilde netspanning en standaard apparatuur met standaard kabels. Terwijl wij zelf met onze opnames een zo hoog mogelijk sample rate nastreven, goede kabels, netfilters, eigenbouw microfoonversterkers en a/d converters gebruiken. Waar mogelijk voeden we uit accu’s die los van het lichtnet werken. Er zijn erg goede studio’s maar die leveren helaas vaak alleen klassiek of audiofiele opnames”.
En special is ook de gitaarversterker die Ad op verzoek van Nederlandse top gitaristen maakt. Je kunt ermee spelen in een “clean” stand die niet vervormd en in een “cruch" of "lead” stand waar vervorming juist bewust wordt gebruikt om de klank van een elektrische gitaar te veranderen. Opgebouwd met buizen in de signaalweg. Ad levert ook de bijbehorende gitaarluidsprekers. Een open systeem met enorme Celestion woofer en bijbehorende tweeters.
Uiteraard aangestuurd met een klasse D uit eigen huis. Audioart doet bovendien veel onderzoek voor derden, maakt ontwerpen en zorgt voor de totale ontwikkeling. Modificaties aan spelers gaan nog steeds door. Merken als Philips, Marantz, Luxman, en Sony hebben meer in hun mars na een bezoek aan Audioart dan de standaard machine uit de doos. Nog onlangs wist Ad vriend en vijand te verbazen door een Philips DVD 9000 speler te voorzien van een vM klok en de schakeling op specifieke punten op te waarderen. Het eindresultaat veegde een speler die 4x meer kostte achteloos van tafel.
Dat brengt Ad op een ander punt, de dealer en de distributeur/fabrikant. “Het is zo jammer dat de markt wordt gedomineerd door “van-voor” prijzen. De consument laat zich leiden door pagina grote advertenties in de krant en koopt zonder te luisteren. Iets dat we ons zelf kunnen verwijten want veel detailhandelaren hebben hun specialisme verloren. Ook zij weten nauwelijks wat een product kan en waar de sterke en zwakke punten liggen. Om die reden zoeken wij het ook steeds meer in afzet via export. De goede dealers uiteraard niet te na gesproken, zij die hun nek nog uitsteken en de klant als persoon benaderen. Luisteren naar de wens van de klant en binnen het beschikbare budget een set componeren. Voor de thuismarkt zie ik nog steeds groei voor de echte specialist met zijn vakkennis en voor hen die vanuit huis leveren. De laatste hebben geen duur winkelpand, zijn eerder gedreven vanuit hobby dan vanuit commercie en leven niet langer met als enig middel van bestaan audio en video. Ik doel dan op de serieuze winkel-aan-huis die bereid is ook aan huis bij de klant te demonstreren en beslist niet op zolderkamers waar via internet een prijsoorlog wordt uitgevochten zonder winnaars.” Als ik Ad vraag naar de hardlopers in zijn reeks dan zijn dat SA-CD spelers die beginnen met de SA230, gescheiden voor- en eindversterkers, met name de CA450 en PA450, maar ook de phonotrapjes en een geïntegreerde versterker als de MA240.