Het spoor dat Ad van Medevoort volgt komt altijd zonder omwegen terecht bij muziek. Je kunt met Ad over techniek praten, over koetjes en kalfjes, maar ergens in het gesprek weet hij de gesprekstof in de richting te dwingen waar hij kan praten over zijn passie. Zo komt al snel ter sprake: “Ik woon momenteel heel veel concerten bij van het Amsterdam Symphony Orchestra. Om te komen tot een opname waarvan een CD gemaakt zal worden. Wij maken in diverse zalen opnames die later geëdit worden in de studio. Wij, dat zijn Onno Scholtze die verantwoordelijk is voor de opname zelf, Marcel Croese die de techniek voor een groot deel in handen heeft en de a/d converters maakt en Jean van Vugt die als editor en producer optreedt.
Mijn rol is voornamelijk technisch ten behoeve van onderzoek en ontwikkeling nieuwe producten en de logistiek. Voor de opnames gebruiken wij microfoon versterkers, netfilters en Q-kabels van Van Medevoort. Onze registratie apparatuur is niet langer een recorder maar een geprepareerde PC met een geluidskaart of digitale interface. Op de kaart is de klok vervangen door een dubbele Van Medevoort klok met accu voeding om jitter en intermodulatie naar een absoluut dieptepunt te dwingen. De opnames zijn veelal in stereo, een enkele keer multi channel. Voor de afluistering van de opname gebruiken we onze eigen luidsprekers type DD 5.0a, die actief zijn uitgevoerd, wederom mijn kabels en eigen versterkers. We maken geen gebruik van speciale apparatuur, het zijn allemaal producten die elke consument van ons kan kopen.”
Praten over techniek en muziek is één ding, er naar luisteren iets anders. En eigenlijk nog veel leuker ook. In de luisterruimte staan de DD 5.0a speakers die actief zijn aangestuurd vanuit een vM voorversterker en een vM speler. Muziek ligt er genoeg op CD en SA-CD en wij doen er tijdelijk het zwijgen toe als onder meer Kari Bremnes en The Chieftains voorbij glijden. Ondanks het veel kleinere systeem dat is neergezet ten opzichte van de grote systemen in de productiehal, blijft het “gemak” en de dynamische losheid in stand. Losheid, vrijheid van de luidsprekers en snelheid zijn woorden die van toepassing zijn op het systeem. De enorme detaillering is mij af en toe iets te heftig en neigt met sommige passages naar lichte scherpte.
Maar dat kan ook komen door de krachtexplosies die de ruime dynamiek met zich brengt, alsof je een live concert meemaakt. Wie hiernaar luistert, behoeft geen reden te zoeken waarmee verklaard kan worden waarom Onno Scholtze juist bij Ad komt luisteren of een opname “klopt”. Onno kent zijn eigen microfoonopstelling en werkt er naar toe die terug te horen vanaf de master of de (SA)-CD. De eer is aan Ad van Medevoort om met apparatuur die voorwaarden te scheppen. Hetgeen hem wonderlijk goed lukt. Waarom? Omdat hij een muziekman is in hart en nieren. Techniek is een middel, nooit het doel. Dus gaat Ad mee naar de opnames en geniet van klassiek, van jazz en af en toe van popmuziek. En daar stelt hij zijn referentie.