Gaandeweg het gesprek leer ik Dennis kennen als iemand die een zeer uitgesproken visie heeft over de betere audio en video. En daarbij zich niet laat leiden door wat anderen "mooi"en "goed" vinden maar zich vooral laat leiden door zijn eigen ervaringen.
"Kwaliteit is objectief", zo geeft hij duidelijk te kennen, "iedereen zal kunnen horen of een set naar behoren presteert of ver onder de maat. Het zegt me niets of een CD-speler van 3000 Euro beter presteert dan eentje die een stuk goedkoper is. Waar het om gaat is of het apparaat voor dat geld klinkt wat je er van mag verwachten en helaas is dit niet altijd het geval. Als een apparaat zijn aankoopsom niet waard is, hoe goed de naam en reputatie is, dan komt het niet in ons assortiment." Daarom ook stelt Dennis met de grootst mogelijk zorg sets samen die voor het koopbedrag zo optimaal mogelijk presteren, ongeacht de combinatie of de prijs van de componenten. Een slecht presterende set zal snel onvrede veroorzaken bij de klant terwijl het er juist om gaat dat de klant veel plezier heeft aan hetgeen hij aanschaft.
"Plezier, fun! Dat is het onderwerp waar het zich hier om gaat" aldus Dennis. "De klant koopt audio of home-cimema niet als doel op zich, maar als middel om zich prettig te voelen in zijn woonomgeving. Dat hij heerlijk met zijn ogen dicht ontspannen van muziek kan genieten of zich helemaal kan laten meegaan in de film waarin hij zich bijna als medespeler waant". Dáár gaat het volgens Dennis om, het apparaat is niets meer dan een middel deze doelen te verwezenlijken. Daarbij eist audio- en homecinema een duidelijke plaats op in de woonomgeving van de klant en houdt het wat Dennis niet op bij het plaatsen en aansluiten van de apparatuur bij de klant thuis. In veel gevallen begint het daar pas volgens hem.
De belangrijkste doelstelling voor een klant te kiezen voor de betere audio- of homecinema is dat hij optimaal woongenot beoogt en daarbij ook de apparatuur kiest die hem helpt deze doelstelling te halen. Optimaal woongenot wordt in de meeste gevallen niet bereikt als de apparatuur wordt opgesteld in de woonomgeving zonder daarbij acht te slaan op de woonomgeving in zijn geheel.
"Samen met de klant kijken we naar dat aspect en in die gevallen dat de klant aangeeft ook hier aandacht aan te willen besteden zullen we kritisch kijken naar de ruimte waar de apparatuur opgesteld gaat worden. Als er duidelijke verbeteringen mogelijk zijn de apparatuur beter te integreren in de woonomgeving die de klant wenst zullen we dat zeker doen." Dennis laat me vol enthousiasme een aantal schetsen en bouwtekeningen zien van woningen van klanten die hij onder handen neemt. Samen met de klant wordt de inrichting bepaalt en waar nodig wordt een aannemer of een interieurbouwer in de arm genomen. Het uiteindelijke doel moet optimaal woongenot zijn waar de betere audio- of homecinema een duidelijke plaats en functie in heeft.
Dat de onderwerpen audio en home-cinema aan welzijn en plezier zijn gerelateerd wilt *Helder ook laten blijken in de workshops die men met enige regelmaat organiseert. "Audio is dood, leve audio" is een quote die Dennis regelmatig bezigt. "Het is tijd om te stoppen met "zitten blijven", wachten tot de klant naar de zaak komt om in een suf pand een saai verhaal te moeten aanhoren. De tijd is gekomen om ons actief te presenteren. Natuurlijk is het zo dat we duidelijk willen voorzien in de informatiebehoefte van de klant op het gebied van audio en homecinema. Bovenal willen we echter laten zien dat er lol te beleven is aan audio- en homecinema. Dat willen we ook in onze workshops uitstralen. Zo ook in onze aanstaande Workshop die we de titel "Late Night Linn" hebben gegeven." Onder het genot van een hapje en een drankje -"Whisky!", merkt Dennis op … - zijn geïnteresseerden uitgenodigd om deel te nemen aan deze workshop waarin naast de apparatuur van het bekende Schotse merk ook het plezier maken centraal staat. Alan Burns van Linn Schotland zal er acte de presence geven, worden er een aantal demo`s gegeven en worden eigenaren van een LP 12 draaitafel in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van zinvolle upgrade- en revisiemogelijkheden van deze draaitafel. Het allerbelangrijkste, volgens Dennis, is dat het geheel zich in een informele sfeer plaatsvindt in een natuurlijke omgeving. Last but not least geven Dennis en Richard aan dat ze zelf enorm veel plezier hebben aan (het werken met) audio en homecinema en dat wilt men zeker met de workshops onderstrepen.
Tot slot van mijn Hi-Visit krijg ik nog een rondleiding door de winkel. Nu pas valt de doordachte vormgeving en inrichting van het fraaie interieur goed op. Zoals al eerder aangegeven is er een goede balans gevonden tussen de opgestelde demoapparatuur en de omgeving waar het een en ander staat opgesteld. Mede door de beperkte opstelling van apparatuur, de tentoongestelde kunstobjecten en het doordachte kleurgebruik in het interieur heeft de zaak een uitgesproken karakter waar het accent duidelijk op rust en ruimte ligt. De opgestelde apparatuur krijgt daardoor ook de plaats die het in de optiek van Dennis moet krijgen, een eenheid vormend met de ruimte waar het deel aan neemt.
Ondanks dat elke luisterruimte een eigen karakter heeft is duidelijk te zien dat deze lijn duidelijk is doorgetrokken naar de twee andere luisterruimtes die de zaak stelt. In de kleine luisterruimte staat twee kleine Castle minimonitoren heerlijk ontspannen zachtjes muziek te maken, aangestuurd door een Musical Fidelily versterker en CD-speler. In de grote ruimte maakt Richard een home-cinema set met Primare SPA21, Marantz DV7600 en Audio Physic luidsprekers gereed in verband met een bezoek van een klant later die middag.
Een afspraak die ik nog heb later die middag noodzaakt me, me enige tegenzin, ertoe een einde te maken aan het bezoek aan *Helder. Ik heb Dennis en Richard zeker leren kennen als twee boys die uitermate veel plezier hebben in het runnen van de zaak en dit ook zeker uitstralen. "Audio is FUN" drukt Dennis me nog op het hart, ik kan niet anders dan het roerend met hem eens zijn. Ik wens Dennis en Richard dan ook veel succes met de zaak, ik heb er in ieder geval een goed gevoel bij!
Meer informatie: www.heldermeerssen.nl
of mail: info@heldermeerssen.nl