,,Zeker als er een extra versterker in de auto komt, praat je over de nodige meters bekabeling natuurlijk. In de audiowereld gaat zoiets al gauw in de papieren lopen. Toch?”
Ruben en Mark glimlachen. ,,Weet je wat het mooie is? In de autowereld worden niet zelden kabels uit dezelfde fabrieken gebruikt, maar dan met heel andere prijskaartjes. Zo tussen de 12 en 180 euro. Per vijf meter, wel te verstaan. Niet per meter dus. Voor rond de 50 euro kan ik vijf meter hoogwaardige luidsprekerkabel inbouwen die ik in de Hifi wereld met een mooie merknaam op de verpakking voor het dubbele bedrag de meter heb gezien.”
Laten we het opwaarderen van een auto eens door de bril van de consument bekijken. Te beginnen bij een klein budget. Wat zijn de eerste stappen? ,,Zoals gezegd speakers voorin. Achterin hoeft wat ons betreft niet echt. Het kan natuurlijk wel, om meer ruimtelijk effect te verkrijgen, maar we zouden als volgende stap dan eerder naar een extra versterker gaan. De standaard versterkertrapjes in een autoradio zijn bijna altijd een ware bottleneck voor het geluid. Zet daar een eindtrap achter en het geheel komt tot leven. Meer controle over de speakers, dynamiek, een betere demping. En ach, een leuke vierkanaals versterker heb je voor een paar honderd euro. Als we zelf een mooie mogen uitzoeken, eentje die heel veel waar voor het geld biedt, praat je over pakweg 350 euro. Net als in de Hifi wereld is daarboven alles mogelijk. Er zijn versterkers van een mille of tien. Er bestaan ook speciale buizenversterkers voor gebruik in de auto trouwens.”
,,Wil je daarna nog een stapje verder? Ga dan naar een goed ingebouwde subwoofer. Daar hoef je de Lotto óók al niet voor te winnen, maar het geeft vooral onder het rijden wel een veel beter geluidsbeeld. In een rijdende auto ben je akoestisch immers veel van het laag kwijt door omgevings- en rijgeluiden. Al moet ik zeggen dat je met goed gekozen mid-laag speakers voorin ook heel ver komt.”
Geïntegreerde radio
Een actueel probleem voor de audiofiele automobilist is dat steeds meer auto’s worden afgeleverd met een radio en cd-speler (of zelfs een infotaimentsysteem met navigatie) dat in het hele design van het dashboard is geïntegreerd. Hoe speel je daar als liefhebber en specialist op in?
,,Daar bestaan wel ombouwmogelijkheden voor, maar de meeste mensen willen de bestaande situatie behouden, omdat het er gewoon netjes uitziet. Op zich jammer, want normaal gesproken, raden we aan om naar een kwalitatief hoogwaardiger radio als ‘bron’ te gaan. Vergelijk het maar met de huiskamer. Zo’n toestel is beter afgeschermd, er zitten mooiere componenten in, een beter voeding, je hebt veel meer mogelijkheden bij het afstellen, de signaal-ruis verhouding is beter en er zit veelal een echte 20- of 24 bit DA converter in. Vanaf een eurootje of 500 koop je een prachtradio met alle opties erop. Van Clarion of Alpine bijvoorbeeld.”
,,Voor de andere gevallen hebben we een echte supertip, waarmee de standaard geïntegreerde radio kan blijven zitten. Het is de Rockford 3Sixty. Een kastje dat op de radio wordt aangesloten en onzichtbaar weggebouwd zit. Hij pakt het geluid van de originele radio en trekt dat helemaal strak. Je kunt er bovendien ongelooflijk veel mee regelen en hij biedt alle mogelijke aansluitingen om je geluidsinstallatie op te waarderen met meerdere versterkers, maar bijvoorbeeld ook door er je DVD-speler, een iPod of een MP3-speler op aan te sluiten. Het mooiste is dat wij via Bluetooth draadloos het geluid af kunnen stellen. Daarvoor hebben we bij RMR Soundsystems een speciale PDA handpalmcomputer. In de meest geavanceerde versie – de 3Sixty model 2 –is het zelfs mogelijk om alles perfect op je zitpositie in de auto af te stemmen.”