Alpha heeft nog wel top beeld in huis in de vorm van projectoren en een enkel professioneel scherm. Voor de rest werken de vier mannen die samen het team van Alpha High End vormen vrijwel uitsluitend met geluid, in twee tot zeven kanalen binnen een keur van merken. Daarbij moet u voor meerkanaal niet alleen denken in surround geluid afkomstig van films, heel belangrijk is muziek beleven en beluisteren uit meer richtingen dan met stereo mogelijk is.
Sammy heeft zo zijn eigen opvattingen over hoe hij de klant benadert en op welke manier hij de klant met apparatuur laat kennismaken. “Als wij een klant binnenkrijgen praten we uiteraard over wat hij wil en laten we hem of haar luisteren. Vaak merken we dat de klant zoekt naar het geluid wat thuis al aanwezig is. Nieuwe wegen bewandelt men niet gemakkelijk. Dat is vreemd, want wie het geluid zoekt dat hij heeft kan zijn geld beter anders besteden. Waarom kopen wat je al hebt. In onze benadering proberen we op de klant over te brengen dat het beluisteren van muziek een emotionele gebeurtenis is.
Die emotie die wordt opgeroepen geven we de vrije hand. Wij verkopen niet onder stress. De medewerkers worden niet afgerekend op verkochte stuks, we werken onderling perfect samen. Daarmee kan een verkoop in alle rust plaatsvinden.
Door samen met de klant te luisteren, te helpen met ontdekken wat essentiële zaken zijn en waar de nadruk niet moet liggen. Na diverse luistersessies kan het verrassend zijn wat de keuze is geworden. Het meest verrassend voor de klant. De Belgen zijn daarin anders dan de Nederlanders. De Belg komt meerdere malen en laat alles langzaam op zich inwerken. De Nederlander is impulsiever, raakt sneller enthousiast maar laat dat enthousiasme ook gemakkelijk wegebben”.
Beiden bemerken dat het beleven van genot aan muziek ruimte en investeringen vraagt. Niet erg als je maar samen weet waarom dat zo is. Grappig is in dat verband dat high end apparatuur erg vrouwvriendelijk is, immers op high end apparatuur willen we zo weinig mogelijk regelaars en schakelaars zien vanwege een zo kort mogelijke signaalweg. Onze aanwezige keuze aan muziek is heel breed samengesteld. Juist omdat de dames vaak naar andere muziek luisteren dan de man. Miles Davis voor de één, Loreena McKennitt voor de ander. Het mooiste is natuurlijk als de partners elkaars muziek daarmee ontdekken en thuis samen gaan luisteren naar de aanschaf. Ineens is het niet langer de hobby van meneer, een hobby die altijd te hard staat, maar een vervanger voor de televisie. Muziek wordt opnieuw ontdekt. Precies de boodschap die wij willen overbrengen”.
“Als een klant hier alleen binnenkomt vragen we altijd de volgende keer de partner mee te nemen. Het kopen van een audio installatie behoort een zaak voor samen te zijn. De ervaring heeft geleerd dat als meneer een set luidsprekers heeft uitgezocht en de partner komt bij het sluiten van de koop mee, dan heeft meneer een zware dobber om de keus te verklaren. In het uiterste geval begint het gehele selectie proces opnieuw, door het maken van een keuze voor kleinere modellen. Begin je echter samen met het zoeken naar een installatie of delen daarvan, dan is de partner direct deelgenoot en luistert mee naar de verschillen. Vrouwen reageren anders op muziek dan mannen, emotioneler en heel intuïtief. Ze zijn veelal gezegend met een uitstekend gehoor. Laten we de klanten samen luisteren, dan is de keuze voor bijvoorbeeld een grotere luidspreker ineens voor beiden verklaarbaar.