Bij AND Benelux was uiteraard veel aandacht voor de nieuwe streamingproducten uit de Masters Series van NAD. De M50 streamer/ripper/cd-speler en de M52 Music Vault stonden aangesloten op de M2 Direct Digital versterker, en ook de M51 D/A-converter werd gedemonstreerd via een M3 geïntegreerde versterker. Op deze kostbare set waren de twee grote, vloerstaande modellen uit de EPICON serie van DALI aangesloten, respectievelijk de EPICON 6 en de enorme maar bloedmooie EPICON 8. Alle bekabeling was van AudioQuest.
Cas Oostvogels (AND) legt uit
Het mag duidelijk zijn dat er veel belangstelling van het publiek was voor deze innovatieve hifi-producten en de aanwezigen werden, tot ons genoegen, getrakteerd op ‘gewone muziek’. Geen audiofiele opnames om te laten horen hoe ongelooflijk verfijnd deze set kan klinken (want dat kan hij, dat weten we uit ervaring - waarover je hier, hier, hier en hier kunt lezen), maar alles wat lekker is van Trentemøller tot Black Sabbath. Een paar meter naar rechts stond de C390DD op een set DALI EPICON 2 monitoren te spelen, eveneens met een zeer muzikaal resultaat. Ook dat verbaasde ons trouwens niet. Het was de hele dag druk en gezellig op deze stand.
De kleinste telgen van de Epicon-serie ((c) Max)
AV-Tunes
Edwin Roescher van AV-Tunes had voor deze show onder andere het complete bolvormige assortiment Elipson luidsprekers meegenomen die, glimmend en rond, verbluffend lekker muziek maakten. Ook had hij de slanke, mooi gebouwde en uiterst betaalbare luidsprekers van Franse merk Highland Audio meegenomen. Deze werden aangestuurd door een set van McIntosh (niet op de beurs vertegenwoordigd overigens) en dat bleek een slimme (en misschien zelfs wel sluwe) zet te zijn. Als je de luxe voornaamheid van het topmerk McIntosh kent (wie niet?) associeer je de aangesloten luidsprekers bijna vanzelf met het onberispelijke kwaliteitsniveau van dit legendarische Amerikaanse merk.
Elipson BS 50 Tribute - binnenkort de review! ((c) Max)
De grootste eye-catchers waren echter onbetwist de Elipson BS 50 Tribute luidsprekers. Dit is een re-make van het legendarische ontwerp uit de jaren ’50 dat Elipson als luidsprekermerk op de kaart zette. De bizar vormgegeven luidspreker met zijn ei-vormige bol op pootjes, een naar boven spelende coaxiale luidsprekerunit en de grote bladvormige reflector wordt tegenwoordig niet meer van gips gemaakt maar van een satijnwit epoxy-composiet. De luidsprekerunit is gemaakt door SEAS. Deze zeer bijzondere geluidsobjecten lieten een aangenaam neutraal en ruimtelijk geluidsbeeld horen.
Ook aanwezig bij Elipson: de bekende Planet-bollen ((c) Max)
Audiac
Importeur Audiac kwamen we zelfs op twee plaatsen tegen, in de grote ruimte op de derde etage van het AZ stadion én in een eigen ruimte op de tweede verdieping. Op beide plaatsen kon je luisteren naar een combinatie van Arcam elektronica en Revel luidsprekers. Boven stonden de bijna manshoge Performa 3 F208’s (2499 euro per stuk) op een bescheiden Arcam A19 (899 euro!) versterker, beneden stond dezelfde versterker zijn kunsten te vertonen aan de F206 (1749 euro per stuk).
Opvallend was dat de kleine Arcam versterker schijnbaar moeiteloos de Revel’s aanstuurde. De Arcam A19 heeft bovendien nog een bijzondere eigenschap: via een speciale aansluiting op de achterzijde kan de voeding van de A19 gebruikt worden om twee r-Series producten van stroom te voorzien, daarmee het gebruik van een schakelende wall-wart adapter omzeilend. Hoe goed deze in de netstekker geïntegreerde voedingen ook kunnen zijn, een voeding vanuit een ringkerntrafo zoals in de A19 laat de aangesloten componenten nog beter klinken.
De opstelling achter de Arcam A19 ((c) Max)
In de benedenruimte was Brad O’Toole van Transparant Cable aanwezig om de bezoekers van de AZ-show de verschillen tussen de diverse Transparant kabels en gebruikte technieken te laten horen. Dat het een interessante demo was mocht blijken uit het feit dat alle zitplaatsen steeds tot de laatste stoel bezet waren.