REVIEWMarantz

luisteren

Ruud Jonker | 27 september 2017 | Fotografie Fabrikant | Marantz

Reviewen is een pad met flinke stekeligheden. Alleen al de luidspreker beschouwende, moet deze geen tekortkomingen hebben. Wie daarop niet bedacht is, kan feitelijk helemaal geen geldige uitspraken doen over de kwaliteiten van versterkers en broncomponenten. Dat blijkt vaak uit de volledig onherkenbare meningen op internet over hifi-apparatuur. Hoe nauwkeuriger en accurater de luidsprekers zijn van degene die een component beoordeelt, hoe herkenbaarder zo’n waarneming wordt voor personen die ook onder méér gecontroleerde omstandigheden kunnen luisteren.

Een reden dat een flink aantal cd’s en platen niet om aan te horen is op accurate high-end systemen is omdat (veel) studio-technici vinden dat je zo’n eindmix moet beoordelen op ‘gemiddelde’ luidsprekers. Het spul dat bij Henk en Ingrid in de kamer staat. Die opname is dan gecompenseerd voor alle fouten in zo’n luidspreker en op een goed systeem dus niet om te pruimen. Hoe betrouwbaar meningen op internet zijn blijkt bijvoorbeeld uit de impressie die iemand geeft over een bepaalde draaitafel. Hij geeft dan nog ruiterlijk toe in hetzelfde verslag, dat hij het betreffende apparaat nooit zelf heeft gehoord. De beide Marantz-componenten zijn in ieder geval beluisterd in meerdere systemen (vijf stuks). Eén van die systemen draait met luidsprekers van TAD. Daar kun je van alles over zeggen, maar ze behoren tot de meest accurate, eerlijke en onthullende luidsprekers die beschikbaar zijn. Je hoort simpelweg alles.

Nou bestaan er geen ultiem ideale situaties, maar er zijn luidsprekers die als maatstaf kunnen dienen om geluid mee te kunnen beoordelen. Dat leert over de Marantz SA-10 dat het geluidsbeeld wat opgeschoven is van de aangename, wat warme sound die kenmerkend is voor Marantz, naar een wat neutraler geluid. Nog steeds aangenaam, maar toch opgeschoven naar een realistischer presentatie. Het valt ook op dat het geluid, over het hele frequentiebereik, iets heeft van soliditeit en beschikt over een enorme drive. De ruimtelijke afbeelding is fenomenaal en dat geldt ook voor de dynamics. Mits de rest van het systeem zulke eigenschappen niet om zeep helpt, valt het op dat deze Marantz de geluiden die van nature een enorme energie en body hebben, niet onder het tapijt veegt. Piano-aanslagen in de hogere octaven komen er met een enorme drive en compressieloos uit. Dat maakt dan weer dat deze Marantz erg realistisch kan klinken. Marantz levert daarmee ook weer een bewijs dat de cd en sacd met betrekking tot geluidskwaliteit niet achterhaald zijn. Het verschil tussen de cd-standaard en allerlei hoge resolutie-formaten is in de praktijk namelijk griezelig klein.

First Class

De PM-10 is net een streepje minder neutraal dan de SA-10. Redelijk verwaarloosbaar, maar grappig om te constateren, zeker omdat de Ncore’s als basis dienen. De PM-10 levert een zeer stabiel en ‘dense’ geluid. Zeker in het laag levert dat verrassende vérgezichten op. Naast het loeistrakke karakter van geluiden binnen de laagste octaven, is er een enorme drive. Lage tonen worden daarmee voelbaar, maar dat komt niet omdat de tonale balans opeens verschuift. Die blijft netjes in evenwicht, maar de power achter de lage frequenties is fysiek voelbaar. Dat is eigenlijk heel ongebruikelijk. Bij livemuziek, zeker als het om akoestische instrumenten gaat, is het al heel lastig om een fysiek voelbaar geluid te krijgen. Dan moet je al erg dichtbij een pauk staan of naast een drumband die op 1 meter afstand passeert. Ook zijn er maar weinig (hifi) luidsprekers die voelbaar geluid presenteren. Als dat al gebeurt, gaat het meestal om systemen die volledig uit balans spelen als gevolg van plaatsing, een vreemde geluidsmix en het gebruik van toonregelingen.

Tonaal gezien kan de PM-10 geluid vanaf de bron heel fraai vertalen. Een opname van een groot orgel liet zeer realistisch klinkende houtregisters horen. Wie dat kent uit de praktijk weet dat zo’n geluid zacht, warm en ‘airy’ klinkt. Je hoort als het ware dat de lucht beweegt langs het hout aan de binnenkant van zo’n pijp met dienovereenkomstige klank en sfeer. Neem dat niet al te letterlijk, want het is heel moeilijk om in woorden te vatten hoe realistisch geluid klinkt. Het wordt al snel inhoudsloos audiofiel geneuzel. Dat register met pijpen speelde in ieder geval in een frequentiegebied tussen 241-620 Hertz. Maar, rond de 1.2-1.6 kHz, was er enige ongemakkelijkheid in het geluid te constateren. Nou valt dat gebied in de kritische midrange (800 Hz-3 kHz) waar ons oor supergevoelig is. Maar, nadat binnen hetzelfde systeem een andere versterker werd geplaatst, was die lichte ongemakkelijkheid weg. Het leverde ook iets méér dimensionaliteit op binnen de stage (vertaal dat maar in het gemak waarmee de ruimtelijke afbeelding vorm kreeg), maar weer een streepje minder de soliditeit van de PM-10. De dynamics van de PM-10 zijn overigens first class. Dat maakt dat de PM-10 een kwalitatief voortreffelijke versterker is die met veel luidsprekers sublieme prestaties neer kan zetten. Het kwaliteitsniveau van de SA-10 en de PM-10 zijn aan elkaar gewaagd, maar als er een rangorde moet worden gemaakt, wint de SA-10 met een klein plusje.

Conclusie

Marantz biedt met de SA-10 en de PM-10 een tweetal sublieme componenten, die absoluut als (nieuwe) referentie mogen gelden binnen het bestaande leveringsprogramma. Met betrekking tot bouw, mogelijkheden en design krijgt de consument alles wat er gezien het prijsniveau mag worden verwacht. Met deze set voel je je absoluut een trotse bezitter, weliswaar met een lichte voorbijgaande hernia. Vervolgens siert het Marantz (c.q. D+M) om in te zetten op een nieuw ontwikkeld sacd/cd-loopwerk. Dat is goed nieuws voor iedereen die fraaie collecties met cd’s en sacd’s koestert. Maar de SA-10 is als separaat bruikbare dac en afspeelunit voor USB-media en hi-res-bestanden op schijf (dvd en cdr) haast volledig aangepast aan de moderne technieken om digitale bestanden af te spelen.

Key USP’s voor deze machine zijn het fraaie neutrale geluidsbeeld, de staggering dynamics, het realisme en de enorme drive. Er zijn best spelers en converters die de lat, voor heel veel extra geld, een streepje hoger leggen, maar deze SA-10 houdt zich in systemen van topniveau volledig staande. Ook de PM-10 presteert voortreffelijk en heeft een absoluut verdedigbare prijs/kwaliteitsverhouding. Belangrijke USP’s zijn hier de dynamics en de fenomenale drive die over het hele frequentiegebied constant is. Het is een haast klassieke geïntegreerde versterker, met een record-output en mm/mc phono-ingang. XLR-ingangen mag je op dit niveau verwachten. Met deze set gaat Marantz de grens over. Van hifi naar high-end.

Prijzen

Marantz SA-10 € 6.999,-
Marantz PM-10 € 7.999,-
Www.marantz.nl

MERK





EDITORS' CHOICE