Wanneer dat scherm er dan af is springen er drie units en een, vrij grote, baspoort in het oog. De bovenste is de beroemde geinverteerde titanium dome tweeter met toxide coating die ook in de duurdere Utopia en Electra series gebruikt wordt. Daaronder een woofer met een diameter van 165 mm en een spreekspoel van 25 mm. De derde unit, eveneens een woofer met een doorsnede van 165 mm en een spreekspoel van 25 mm, is verantwoordelijk voor het weergeven van de laagste regionen, valt langzaam af en kan dus geen middentonen produceren. In het frequentiespectrum staan ze dus parallel, vandaar de term 2,5 weg. Naar beneden worden beide woofers niet gefilterd. De ene woofer wordt met 6 dB gefilterd vanaf 400 Hz en de tweede met 18 dB steil gefilterd vanaf 2,2 kHz. Beide conussen zijn van het JM Lab gepatenteerde W-type. De W staat voor een dubbele V. Dit is de beginletter van het Franse woord voor glas: Verre. Of het ten grondslag ligt aan de naamgeving van deze speaker weet ik niet maar vanuit de gedachte dat vroeger glas gekleurd werd met behulp van kobalt, of op z’n Frans cobalt, vind ik het in dit geval een toepasselijke naam. Voor de fabricage van de conus worden twee lagen glasvezel, die lichter en dunner zijn dan het door veel fabrikanten gebruikte Kevlar, versmolten met een daartussen liggende schuimstof die afkomstig is uit de vliegtuigindustrie. Het resultaat; stijf en licht. Volgens opgaaf van de fabrikant is de nominale impedantie 8 Ohm en de minimale impedantie 3,3 Ohm. Wisselfrequenties liggen bij 400 Hz en 2200 Hz. Het maximaal vermogen is 125 Watt en de speakers hebben een bereik van 43 Hz tot 22kHz binnen +/- 3dB. Het –6 dB punt wordt bereikt bij 32 Hz.
Chambreren
De beide Françaises nemen tijdelijk de plek in van mijn Italiaanse prima donna’s. Met de rubberen pootjes op de granieten platen staand – de bijgeleverde spikes hebben de doos niet verlaten - flankeren ze mijn USM Haller kast met daarin het CEC cd transport, de NorthStar DAC en upsampler, de Densen Beat B100 en B300 versterker combinatie, de Clearaudio Basic phonotrap. In het midden achter deze kast bevindt zich op de muurbeugel mijn Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel. Het digitale frontend is onderling gebalanceerd verbonden door Gotham. Alle andere interlinks, met uitzondering van de Clearaudio Sixstream die de draaitafel met de phono voortrap verbindt, zijn afkomstig uit Elst en helblauw van kleur terwijl de Franse weergevers in biamp configuratie aangestuurd worden door StraightWire Encore luidsprekerkabels. De huiskamer blijft, ondanks het feit dat hij tijdens het luisteren naar muziek in psychoakoestische zin regelmatig groter lijkt, het formaat behouden van vijf bij vijf meter en de inrichting is nog steeds te karakteriseren als “hard”.
De Franse dames zijn afkomstig van een dealer die ze als demo modellen in gebruik heeft dus ze behoeven niet echt ingespeeld te worden. De installatie staat altijd dag en nacht aan en gedurende de eerste week hoor ik tijdens de avonduren in het voorbijgaan muziek zonder dat ik echt luister. Wat me dan al wel opvalt is de helderheid van het geluid die wat groter is dan die van de Sonus Faber Concerto’s in combinatie met dit systeem. Verder hoeft de volumeknop van de B100 minder ver opengedraaid te worden om hetzelfde geluidsniveau te bereiken. De Cobalt’s hebben een unit meer, en zijn met hun 91.5 dB ook een stuk gevoeliger, dan mijn eigen Concerto’s met hun 86 dB.