Cambridge Audio AXA35 en AXC35: testomgeving
De AXA35 heeft muzieksignaal gekregen van de AXC35, maar ook van een Wadia 321 Dac. Importeur Dimex heeft voor de testperiode een tweetal luidsprekersets van het Deense Scansonic meegeleverd. Model M10 is een monitormodel en model M20 is een vloerstaander die net een stukje dieper in het laag gaat dan de M10. Over de M10 en M20 van Scansonic zal binnenkort een afzonderlijke recensie in dit medium verschijnen. Omdat ook een set luidsprekers van Gallo Acoustics model Strada 2 met een subwoofer model TR-3D in de testruimte stond, heeft de set van Cambridge Audio ook een poosje de luidsprekers van Gallo Acoustics mogen aandrijven. Ook over de luidsprekers van Gallo Acoustics zal binnenkort een recensie in dit medium verschijnen.
Cambridge Audio AXA35 en AXC35: klank
Zoals gebruikelijk is weer een grote diversiteit aan muziek gebruikt om de klank van de apparaten van Cambridge Audio te beoordelen. De AXA 35 bleek in een lichte mate gevoelig voor opwarming. Dit betekent dat hij na een tijdje spelen beter klinkt dan direct na inschakeling. Het verschil is niet groot, maar wel waarneembaar. Goh, en hoe klinken de spullen van Cambridge Audio?
Als eerste viel het open middengebied op. Stemmen klinken verstaanbaar en realistisch, ook als sprake is van meerstemmige zangpartijen. De klank is transparant zonder dat nadruk wordt gelegd op een bepaald toongebied. De klank is net niet neutraal maar heeft een vleugje warmte en ronding. Beide apparaten zijn geen resolutiekampioenen, maar dat heeft als groot voordeel dat opnames van een wat mindere technische kwaliteit niet of niet meteen door de mand vallen. De AXA35 en AXC35 stellen duidelijk muziekplezier voorop en niet een scherpe analytisch correcte weergave. Dit betekent overigens niet dat de Cambridge-set geen details kan weergeven of details weglaat. Als er iets gebeurt in de coulissen van de muziekopname, laten de AXA35 en AXC35 dat gewoon horen. Hier komt nog bij dat het doorgaans makkelijker is om urenlang naar een licht warme en ronde klank te luisteren dan naar een analytische klank die alle details blootlegt. Een muzikaal fijne maar technische matige opname kan sneller tot luistermoeheid leiden, of zelfs gaan irriteren.
De weergave van lage tonen doet een beetje denken aan die van een buizenversterker: niet punchy, maar met een zekere fluweligheid. De lage tonen zijn gewoon aanwezig en zijn niet wollig of bonkerig. Bij een roffel van een dubbele bassdrum of bij het fanatiek plukken aan de snaren van een basgitaar blijft de klank netjes in balans. Nergens loopt het geluidsbeeld dicht en nergens nemen de lage tonen de overhand.
Ook de weergave van hoge tonen is goed. Belletjes, bekkens, triangels en ander slagwerk hebben ook een lichte mate van warmte en ronding, overigens zonder enige dofheid. De combinatie met de fris klinkende ribbon-tweeters van de luidsprekers van Scansonic bleek een hele goede. Ribbon-tweeters klinken immers zeer transparant met heel veel detail, maar ribbon-tweeters kunnen soms ook net iets te frisssssssss klinken, d.w.z. dat s-klanken of het geruis van een bekken of snare-drum net iets te prominent wordt weergegeven. Een ribbon-tweeter die wordt aangestuurd door een versterker met een lichte mate van warmte en ronding geeft dan de juiste balans, zo ook de combinatie Cambrigde AXA35 en Scansonic M10 en M20.
De Cambridge-set heeft uren achter elkaar tot groot genoegen muziek gespeeld, ongeacht het gekozen muziekgenre en ongeacht de opnamekwaliteit. Wie het podium wil analyseren kan dat prima doen met de AXA35 en AXC35, maar podiumanalyse lijkt niet het primaire doel van de Cambridge-set. Het primaire doel lijkt muziekplezier en de Cambridge-set slaagt goed in het bereiken van dit doel.
Cambridge Audio AXA35 en AXC35: plaats in de markt
De basis van een audioset is in mijn ogen de versterker en de luidsprekers. De versterker is feitelijk het hart van een muziekinstallatie en staat dus altijd aan, in tegenstelling tot aangesloten bronnen. Een matige bron in dezelfde set heeft geen invloed op een andere hoogwaardige bron. Als de ene bron niet bevalt, bevalt de andere bron wellicht wel. Een versterker die niet goed bevalt, trekt meteen alle bronnen naar beneden. Om deze reden heeft de keuze van versterker en luidsprekers de meeste invloed op het uiteindelijke resultaat.
Nog maar kort geleden hebben wij een in prijs en functie vergelijkbare set van componenten onder de loep genomen en dat waren de Denon PMA-600NE en DCD-600NE. De AXA35 is vrijwel net zo duur als de PMA-600NE. De AXC35 is circa 150 euro duurder dan de DCD-600NE maar desondanks mogen we wel spreken over dezelfde prijsklasse. Het uiterlijk van de Denon-set is heel anders dan de Cambridge-set, maar wij kunnen geen oordeel geven over wat mooi is en wat niet. Dat is immers een kwestie van smaak. De Cambridge-set oogt eenvoudig en lijkt niet op te willen vallen. De licht glanzende frontjes van de Denon-set lijken juist wel een beetje de aandacht te willen trekken. De PMA-600NE heeft ook digitale ingangen. Dat heeft de AXA35 niet. De AXA35 heeft dan weer een ringkerntransformator aan boord.
Zowel de AXA35 als de PMA-600NE presteren goed voor hun prijs, maar hebben ieder zo hun eigen klankkarakter. De AXA35 heeft een vleugje warmte en ronding. De PMA-600NE is meer neutraal maar heeft een iets te prominente laagweergave, waardoor het even zoeken is naar een passende luidspreker. De klank van een apparaat kan tot op zekere hoogte technisch geanalyseerd worden, maar het antwoord op de vraag “wat is een fijne klank?” is van subjectieve aard en dus persoonlijk. Een belangstellende zal bij een dealer moeten binnenlopen om te luisteren en voor zichzelf de vraag “wat is een fijne klank?” te beantwoorden.
Ten slotte, versterkers in dit prijssegment concurreren niet alleen met elkaar maar ook met andere apparaten. Voor pakweg 1.000 euro of zelfs nog iets minder is een AXA35 of een PMA-600NE met een set monitorluidsprekers aan te schaffen. Zet de luidsprekers aan weerszijden van een tv-scherm neer en het resultaat is vrijwel altijd beter en muzikaler dan wanneer een soundbar wordt gebruikt. Daar doet de eventuele hdmi-aansluiting op een soundbar niets aan af. Ook een dure soundbar met een hdmi-aansluiting haalt niet het kamerbrede geluid dat een versterker met twee luidsprekers kan halen. Een versterker heeft ook vrijwel altijd een ruimere keuze aan aansluitingen dan een soundbar. Soundbars hebben doorgaans weinig of geen analoge aansluitingen en hebben vrijwel nooit een draaitafelingang. Een soundbar kan hip en modern zijn, maar een “ouderwetse” analoge versterker met twee luidsprekers klinkt vrijwel altijd beter. Uiteraard staat het een ieder vrij om een eigen afweging te maken als wordt gezocht naar een goede basis voor een audioset.
Cambridge Audio AXA35 en AXC35: conclusie
Het budgetvriendelijke maar strak en degelijk gebouwde koppel AXA35 en AXC35 van Cambridge Audio bewijst dat een fijne klank en een prettige muziekbeleving helemaal niet zo duur hoeven te zijn. De in lichte mate warme en ronde klank is vergevingsgezind voor technisch matig opgenomen muziek. De balans tussen laag, midden en hoog is afgewogen. De weergave is makkelijk en een lange luistersessie zal niet snel tot luistermoeheid leiden.