De KDL-40X2000 wordt standaard met een tafelvoet geleverd waarmee het stabiel geplaatst kan worden. De strakke vormgeving van de voet past prima bij het design van het toestel. Het plaatsen van de KDL-40X2000 met de standaard voet is geen moeilijk karweitje doch door het behoorlijke gewicht van het toestel is het aan te bevelen om de hulp in te schakelen van minimaal een tweede persoon. Wanneer het toestel voor de eerste maal wordt ingeschakeld kan men de gewenste taal voor het menu kiezen waarna verder gegaan kan worden met de automatische set-up. Een wizard begeleidt de gebruiker snel door de programmering en het toestel is dan ook al snel klaar voor dagelijks gebruik.
Helaas komt het zelden voor dat een beeldweergever af-fabriek al optimaal staat afgesteld voor wat betreft beeldkwaliteit en bij deze KDL-40X2000 is dat niet anders. Direct uit de doos was het met de beeldweergave eigenlijk dramatisch gesteld. In het geval van dit Sony LCD toestel is dat ronduit jammer want de beeldkwaliteit na afregelen is domweg zoveel beter dan de standaard instellingen dat wellicht veel consumenten, tijdens een wandeling door de showroom, ten onrechte aan deze LCD zijn voorbij gelopen. Hoe jammerlijk de KDL-40X2000 direct uit de doos ook presteert, het is een genoegen om te zien dat Sony kosten noch moeite gespaard heeft om de gebruiker te voorzien van een uitgebreid aanbod aan instellingen welke nodig zijn om tot een gedegen beeldweergave te komen. Naast de gebruikelijke standaard instellingsmogelijkheden zoals helderheid, contrast of bijvoorbeeld een keuze aan verschillende kleurtemperaturen en een pallet aan digitale ruisonderdrukkers vinden we in het submenu ‘advanced instellingen’ nog diverse mogelijkheden om tot een betere beeldweergave te komen. Wanneer men een natuurlijke kleurweergave en correcte grey-scaling nastreeft dan kan men onder ‘witbalans’ de afstellingmogelijkheden vinden voor de bias en gain-regeling van de kleuren rood, groen en blauw en kan men tevens de gammacurve aanpassen. Vooral groen en blauw weken sterk af en moesten behoorlijk gecorrigeerd worden om tot een natuurlijke weergave te komen. Het verdient overigens niet de aanbeveling om de witbalans zo maar aan te gaan passen ondanks dat men er de mogelijkheid toe heeft. Voor dergelijke calibraties kunt u beter de dienst inschakelen van een professionele ISF-calibrateur.
In hetzelfde submenu kan een zwart- en witcorrectie alsook een contrastoptimalisatie worden uitgevoerd. Hoewel topwit en het diepste zwart middels de correcties worden benadrukt, verliest u tevens de fijnere schaduw en witdetails. Net zoals veel digitale ruisonderdrukkers de entropie van het beeld aantasten en het beste uitgeschakeld kunnen worden, verdiend het dezelfde aanbeveling voor deze correcties en optimalisatie. Onder ‘kleurenbereik’ kunt u kiezen uit twee colorspaces geheel volgens de standaarden ‘ITU601’ voor standaard definitie en ‘ITU709’ voor high definition. Een meer dan welkome aanvulling, welke niet terug te vinden is op elk ‘HD-ready’ of ‘Full-HD’ toestel!
De KDL-40X2000 maakt gebruik van een hernieuwde DRC (Digital Reality Creation) processing waarmee detail en scherpte geoptimaliseerd kunnen worden. Via een matrix kan er een balans tussen natuurgetrouw en scherpte gezocht worden waarmee de algehele scherpte van de beeldweergave, naast de gebruikelijke scherpte-instelling, aangepast kan worden. Afhankelijk van de kijkafstand is het verstandig om deze functie met beleid uit te voeren aangezien het op pixelniveau aanzienlijke gevolgen kan hebben. Instabiliteit in resolutie is duidelijker zichtbaar naarmate u dichter bij het toestel zit en ondanks dat het beeld scherper lijkt te zijn, is het veelal valse scherpte welke u waarneemt. Van valse scherpte spreekt men wanneer de scherpte zoals weergegeven feitelijk niets meer van doen heeft met de daadwerkelijke beeldinformatie vanaf de bron. Interferenties zorgen voor een verlies aan detail en resolutie en dat terwijl het beeld juist scherper lijkt te zijn.
Aspect ratio controle is bij de KDL-40X2000 redelijk uitgebreid en de manier waarop het scherm een 4:3 aspect ratio behandeld, behoort tot een van de betere welke ik tot nu toe ben tegengekomen. Naast de diverse mogelijkheden om afwijkende aspect ratio’s te tonen is bij de meeste settings ook nog eens de positie en het formaat aanpasbaar. Ook de overscan is aanpasbaar en dit is een absoluut aangename feature daar bepaalde bronnen meer gebaat zijn bij een overscan dan andere bronnen.
Alle beeldinstellingen zijn per ingang apart in te regelen en daarbij beschikt elke ingang tevens nog eens over drie presets die alle drie aanpasbaar zijn. Hiermee heeft de gebruiker een uitgebreide controle over de optimale instelling per ingang en de mogelijkheid om onder diverse kijkcondities de instellingen verder te optimaliseren. Het behelst even wat werk en de gemiddelde gebruiker zal er wellicht weinig gebruik van maken, maar voor de tweakers biedt de KDL-40X2000 werkelijk een uitgebreid aanbod aan mogelijkheden om onder diverse condities toch te kunnen genieten van een, voor die conditie, optimale beeldweergave.