Laten we de aanwezige apparatuur eens langslopen. Zoals ik opmerkte: de miniset is terug. Vanaf 199 Euro kunt u muziek beluisteren. Als ik Rick vraag waarom hij dergelijke sets heeft, is zijn antwoord duidelijk: “Ik wil een klant kunnen helpen, niet alleen als hij veel geld overheeft voor een fraaie set in de huiskamer, ook als het gaat om een klein systeem voor de kinderen, de keuken of een andere ruimte. Een miniset kan dan volstaan. Die sets zijn er, zoals je ziet, niet alleen van 199 Euro, ook veel duurdere compacte oplossingen leveren we uit voorraad, oplossingen die wij graag combineren met een fraaie Dynaudio luidspreker. Waarmee een goede basis wordt gelegd voor genieten van muziek. Teac is daar een goed voorbeeld van: hoogwaardig, betaalbaar en compact”. Bij Hifi Solutions zet je na de miniset de stap naar losse componenten. Heel duidelijk zien we in elke prijsklasse een opbouw qua merken en types. Wat er staat is niet zo maar willekeurig besteld uit een catalogus. Denon is goed vertegenwoordigd samen met Marantz. Merken die Rick graag combineert met luidsprekers zoals die van Mordaunt Short, Dali, Epos, Elac, Minipod of Paradigm. Wie in deze prijsklasse een meer audiofiele oplossing zoekt komt al snel uit bij NAD, Dynaudio en Audiovector.
De volgende stap krijgt een Brits karakter. Denk aan Arcam voor stereo en surround, Rega, Cyrus als het uiterlijk net zo zwaar meetelt als de eindoplossing en Astin Trew als betaalbare Brit. Daar hoort ook Quad bij, tegelijk een buitenbeentje, zoals Rick daarover zegt: “Wie voor Quad binnenloopt, gaat vrijwel altijd met Quad de deur uit. Quad liefhebbers zijn ontzettend trouw aan hun merk.” Primare is belangrijk als merk, vanwege de ruime keuze in apparatuur, Cyrus verdient een bijzondere vermelding vanwege innovatie en upgrademogelijkheden. Een Cyrus set kun je als basis kopen en langzaam steeds verder uitbouwen met behoud van de investering. Voor klanten die een moeilijke akoestiek hebben zonder de optie die te verbeteren (denk aan een fraaie plavuizen vloer, vierkante ruimtes, moderne interieurs) levert Hifi Solutions apparatuur van Lyngdorf, zodat de weergave van de luidsprekers actief aan de ruimte kan worden aangepast. Als ik nog een complete set rond Yamaha elektronica opmerk, die als een wat vreemde eend in de bijt in de winkel staat, zegt Rick daarover: “Volgende maand is het bij ons uitverkoop, ik wil een klant niet confronteren met alleen volle prijzen nu en straks een knallende aanbieding. Ik zorg ervoor dat wij nu al een set kunnen leveren, alsof de uitverkoop al begonnen is. Dat is leuk voor een klant met een kleiner budget en maakt een opruiming straks verdedigbaar.”
Wie nog verder wil gaan dan met de genoemde merken mogelijk is, kan bij Rick terecht voor Ayre, McIntosh, Revel, Audio Physik, Martin Logan en de duurdere Dynaudio series. Denkt u nog even terug aan de mini set van 199 Euro en kijk dan naar de McIntosh monoblokken in de luisterruimte. Waar vindt u een dergelijke keuze in prijsklassen? Hier is iemand aan het werk, die niet denkt in een strak afgebakend segment, maar in oplossingen om muziek weer te geven. Die muziek mag ook rustig van een analoge bron komen. In het eenvoudiger segment vanaf een qua prijs/prestatie onverslaanbare Pro-ject, via Rega en Clearaudio tot aan hoogwaardige Acoustic Signature tafels met SME armen. Haast tegenovergesteld aan de vinylcultuur staan de audio-oplossingen uit computers en centrale opslagsystemen. Te denken aan Sonos en Peachtree of aan Hegel versterkers met ingebouwde d/a converter. Of een touchscreen computer met een Ayre dac. Goed rondkijkend naar merken en types is er een duidelijke opbouw van eenvoudig naar high end. Steeds kun je een stap voorwaarts maken, ook binnen de merken zelf, zonder telkens een stap zijwaarts te moeten doen. Wie een ruimer budget heeft zal dichter bij de muziek komen bij Hifi Solutions. Zoals Rick’s slogan luidt: “Hifi Solutions voor een hifi solution”.
Genoeg over merken en losse producten. Hifi Solutions werkt dagelijks aan herkenbaarheid. Iets waar met name Ton verantwoordelijk voor is. Wat Rick bedenkt, werkt Ton uit in advertenties en via internet. Het consequent zijn in klantbenadering komt terug in de diverse uitingen. Het logo en de vormgeving zijn op internet gelijk aan advertenties in dagbladen en tijdschriften. In alles staat de klant steeds centraal. Rick weet met regelmaat de kranten en tijdschriften te halen als die willen publiceren over muziek en weergavesystemen. Dat is te danken aan mond tot mond reclame die ook de media bereikt en aan de inzet van Hifi Solutions om het luisteren naar muziek onder een groot publiek te promoten. Uit die artikelen blijkt duidelijk, dat het Hifi Solutions niet gaat om zelfverheerlijking en omzet, maar juist om te laten zien en horen waarom een goed systeem een middel is om meer te genieten van de leuke dingen in het leven. Uiteraard hopen ze wel, daarmee bestaande en nieuwe klanten naar de Muiderstraat te trekken.
We verhuizen terug naar de woning van Rick en Mandy om het gesprek af te ronden. Inmiddels is het al te laat om nog naar muziek te gaan luisteren en onderweg naar huis gaan mijn gedachten terug naar vanavond. Als ik kernwoorden aan de hi-visit ga hangen, kom ik op eerlijkheid, openheid, een geslaagde opbouw van de productlijn, maar vooral de bereidheid van het Hifi Solutions team om de klant te voorzien van een muzieksysteem in elke gewenste prijsklasse. Terecht dat Rick’s motto in de oren na klinkt: “Hifi Solutions voor een hifi solution”.