ARTIKEL

Interview Charlie Brennan

GZ: Ik spreek met Charlie Brennan, de managing director van Arcam. Kunt u me iets vertellen over hoe u bij Arcam kwam?


Charlie Brennan, directeur Arcam

CB: Ik ben hier ongveer 10 jaar. Ik kocht een Arcam Alpha 6 CD-speler en was onder de indruk hoe goed deze was. Ik zat niet altijd in de hifi-business. Ik ken John Dawson sinds ik de universiteit verliet. Ik heb 14 jaar bij Linn gewerkt en 3 jaar bij Tannoy. Toen, na wat jaren in de reclame te hebben gewerkt, kreeg ik ook door mijn interesse in muziek toch weer heimwee naar de hifi business. Het betekende meer voor me. Naar aanleiding van de ervaringen met de Alpha 6 belde ik John, die mij al kent sinds ik een kind was en ik deed de sales voor Arcam, voornamelijk het uitbreiden van de export. Ik dacht 3 a 4 jaar te blijven om hun export-markt uit te breiden, maar ik werd na 5 jaar gevraagd managing director te worden, om de ‘2e generatie’ van het bedrijf op te bouwen. Arcam was al 30 jaar bezig en ik vond gezien de markt dat we een nieuw team aan moesten trekken, die goed bij de bestaande staf paste.

GZ: Wat was het eerste product dat een nieuwe impuls gaf aan het bedrijf?

CB: Het eerste project waar ik werkelijk in betrokken was, was het Solo muzieksysteem. Er is veel gebeurt op het technologische vlak. Zo zijn technische meetgegevens verbetert. De producten klonken al goed, maar we hebben er op dat punt echt een schepje bovenop gedaan. Er is dus een stap gemaakt naar een hogere prijs, maar ook naar een hoger niveau. Verder zijn de DVD-spelers van de grond af nieuw ontworpen, net als de CD-spelers. Dat was een harde leerschool, maar ik denk dat we daarom nu het beste voor zowel muziek als film uit het DVD-medium hebben gehaald. Wij zijn een van de weinige merken die zowel film als muziek op een hoog niveau kan combineren.

GZ: Er werd al gesproken over de Solo Music. Een logisch gevolg is de Solo Movie. Was er vraag vanuit de markt, of werd het product meer ontwikkeld als een product dat jullie zelf graag wilden doen?

CB: Een beetje van beiden. Mijn mantra is meer prestaties voor minder geld. Ik wil niet dat wij alleen losse specialistische componenten maken. Niet iedereen wil immers alle apparaten apart hebben. Voor mij was het belangrijk al onze ontwerpervaring in 1 apparaat te stoppen, maar dat nog steeds toegankelijk is. De hifi-industrie heeft gefaald meer mensen te enthousiasmeren voor hogere kwaliteit audio. Dat was dus de eerste reden. En een muzieksysteem was voor Arcam het meest logisch om eerst te ontwikkelen. Voor de Solo Movie hebben we bewust gewacht op het Vaddis 8 platform, met de huidige features als upscaling (ook naar 768p), HDMI etc. Maar de belofte van een 5.1 systeem moet zijn dat deze nog steeds fantastisch klinkt als je CD’s speelt. Dat is hetzelfde wat gezegd kan worden over onze DVD-spelers, die ook uitstekend dienst kunnen doen als hoogwaardige CD-speler. De markt geeft ons hiervan voldoende bevestiging. We zijn niet op zoek naar een ‘niche’, maar we denken meer vanuit onze ervaring: wat zijn een interessant nieuw product zijn voor een grote doelgroep?

Een van de dingen die Solo heeft gedaan is iPod connectiviteit. Het leest de tracks op de iPod en geeft ze weer op het frontpaneel, wat het makkelijk maakt te navigeren., We hebben een award gewonnen voor de beste interface met de iPod in een high-end product van ik geloof Mac World en we hebben net een Arcam iPod dock uitgebracht, de rDock, wat waarschijnlijk een van de eerste echte audiofiele docking stations is. De dealers en gebruikers kunnen bijna niet geloven hoeveel beter ze een iPod nog kunnen laten klinken hiermee – en dan praat ik natuurlijk over lossless in plaats van gecomprimeerde audio op de iPod. Dit opent een markt voor een enorme hoeveelheid iPod gebruikers. Ik ben zelf veel in contact met dealers en distributeurs en ik wil ze een prestatieverbetering geven die ‘normale’ mensen kunnen horen en zien. De producten moeten dus goed gedemonstreerd worden. Hiervoor geven wij onze dealers de expertise en mogelijkheden. Maar ook de installatie van de verkochte producten moet goed gebeuren, omdat het installeren van de apparaten cruciaal is. Voor mij is de delaer en zijn kennis en kunde het meest belangrijke aspect van een product. Ik vind dat hier niet genoeg nadruk op gelegd kan worden. We hebben ook banden met de HAA en ISF mensen om trainingen te geven over beeld en geluid. We hebben hun materiaal versimpeld en tot een soort ‘masterclass’ omgevormd. De feedback van de dealers was dat het de meest leerzame ervaring was die ze hadden gehad tot dan toe. Het gaat erom de specialist ook iets speciaals te laten doen. Ik kom zelf van een hifi-achtergrond en was altijd bezig met het vergelijken van draaitafels. Ik kwam tot de conclusie dat verschillen voor iedereen hoorbaar waren en ik wil dat soort prestatieverschillen in onze producten  kunnen laten horen. Ik krijg nog steeds een kick van mensen die opnieuw geinteresseerd raakten in muziek nadat ze een muzieksysteem van Arcam naar huis hadden genomen.


EDITORS' CHOICE