GZ: Arcam is altijd heel populair geweest in de UK, maar nu zien we dat Arcam ook populairder begint te worden in de VS. Hoe zou dat komen? Is dat omdat jullie tegenwoordig meer naar de A/V markt neigen?
CB: Ja, ik denk dat de Amerikaanse invloed Hollywood is. Ze houden van films. We hebben naar de markt geluisterd die ‘custom installation’ vereist en veel van onze producten zijn hierop voorbereid, met RS232 besturing en multi-zone. We doen geen communicatie met touch panels (AMX, Crestron), maar we maken onze producten ‘custom friendly’. In combinatie met de geluidskwaliteit heeft dit onze producten een kick start gegeven in de US. Het is de grootste markt voor wat wij doen. De UK is altijd een goede markt geweest, omdat we die markt goed begrijpen.
GZ: Hoe kijkt Arcam naar de toekomst van de integratie van de PC in het muzieksysteem, het gebruik van computernetwerken etc.?
CB: De convergentie van computer en hifi is al 10 jaar aan de gang. De computerindustrie houdt al die tijd vol dat alles om een media-center zal worden heengebouwd. De consumenten zijn echter terughoudend met het accepteren van een muzieksysteem gebaseerd op een computer en de audio-industrie heeft begrepen dat het allemaal makkelijk bedienbaar moet blijven. Ik zie steeds meer gebeuren dat de content van het Internet, via de kabel en van de satelliet afkomstig is. Ons doel is de digitale informatie, waar die dan ook van afkomstig is, met meer voorzichtigheid en repect te behandelen dan anderen dat doen. Ik denk hierbij aan re-clocking, schone voedingen, een slimme board layout etc. en ik denk dat dat de zaken zijn die mensen kunnen horen. Ik zie ook een toekomst in het extraheren van signalen in het digitale domein uit apparaten als de iPod, iPhone of gelijkwaardige apparaten van andere fabrikanten. Er zijn dan echter nog wel wat DRM (Digital Rights Management) issues op te lossen.
GZ: Denkt u dat Blu-Ray en HD-DVD de laatste op disc gebaseerde media zullen zijn?
CB: Als ja van gokken houdt, zou dat een goede gok zijn. Ik denk dat disc-gebaseerde media tot lang in de toekomst nog populair zullen zijn, omdat ze veel voordelen wat betreft draagbaarheid en toegankelijkheid naar een enorme hoeveelheid spelers met zich meebrengen. Zeker in gebieden met een beperkte toegankelijkheid en minder ontwikkelde gebieden zal de vraag naar disc-gebaseerde media niet snel verdwijnen en ik denk dat het dus nog zeker 15-20 jaar zal duren voordat deze media echt zijn verdwenen. De industrie is goed in het voorspellen van de toekomst, maar slecht in het voorspellen van de tijdsplanning. Het duurt lang voordat een nieuw medium zichzelf heeft bewezen. DVD begon zijn bestaan als ‘Dead Very Dead’, omdat het een paar jaar duurde voordat DVD echt populair werd. De grote hoeveelheid uitgebrachte software en de daling van de spelerprijzen hebben hier voor gezorgd. We zijn ook met HD gebaseerde media nog zeker 2-3 jaren verwijderd van de populariteit van DVD. Dat zal samengaan met ‘mobiele televisie’, zoals Apple TV. Steeds meer fragmentatie dus in het aanbod. In de tussentijd zal het voor de dealer belangrijk worden de gebruikers goed te informeren. Het beste advies is misschien wellicht te houden wat hij heeft of de versterker of bron te verbeteren en meer uit de discs te halen die de gebruiker reeds heeft dan om te hopen op een bepaald nieuw medium. De push voor de nieuwe media komt vooral uit de industrie dan uit een vraag van de consument. Het verschil tussen SD en HD is op een scherm van normale grootte niet eens zo’n schokkende verbetering.
GZ: Charlie, bedankt voor het gesprek!
CB: Graag gedaan!