Op deze show wordt ook met de nieuwe Soulution 755-phonovoorversterker gespeeld. Van Harry van Dalen begreep ik dat het hier om een heel bijzonder ontwerp gaat. Kunt u daar wat meer over vertellen? "Natuurlijk en met veel plezier! Voor mijzelf is het in ieder geval heel bijzonder dat de 755 het allereerste ontwerp is wat ik helemaal zelf heb ontwikkeld. Het is dus het allereerste Soulution-ontwerp waarbij niet van aanvullende externe expertise gebruik is gemaakt, maar wat ik helemaal naar eigen inzichten vorm heb kunnen geven. Iets waar ik uiteraard erg trots op ben, want het eindresultaat is een werkelijk prachtig stuk audiogereedschap."
"Een middel om nog dichter bij de muzikale inhoud en waarheid te komen en waarop de naam Soulution meer dan ooit de sleutel en oplossing is voor ultiem muziekgenieten. In technische zin is het door eindeloos optimaliseren en out of the box denken gelukt een signaal/ruis-verhouding van maar liefst -140 dB te bereiken en dat is echt op de grens wat je meet technisch normaliter nog kunt meten." Waarom past Soulution bij dit model nog een normale lineare voeding en geen schakelend exemplaar toe? "Dat komt doordat de benodigde eigenschappen voor dit soort ultra lage signaaltoepassingen heel anders liggen dan voor een krachtige, stroom trekkende eindversterker. Lineare voedingen zijn op dit moment nog beter om heel gevoelige laagsignaalbronnen van stroom te voorzien. De stoorvloer is aanzienlijk lager en dat maakt bij dit soort extreem gevoelige toepassingen precies het verschil."
Rhapsody: de toekomst van Soulution
Tot besluit, hoe ziet u de toekomst van Soulution en wat kunt u vertellem over toekomstige modellen? "Wat de toekomst betreft gaan we beslist verder op de ingeslagen weg en zal er dit jaar een nieuwe 3-serie verschijnen. Met deze prijsgunstiger complete lijn waarbij een geïntegreerde versterker (17.000 euro) het eerste model zal zijn, maken we het voor een grotere groep mogelijk om ook van de befaamde Soulution-kwaliteit te genieten."
"Natuurlijk is het nog steeds een aanzienlijk bedrag. Maar we denken dat voor eenieder die er echt voor wil gaan, het hierdoor wel binnen bereik zal kunnen komen. Voor ons zal deze 3-serie echt de ondergrens worden om nog steeds de beoogde - zeer hoge - kwaliteit te kunnen halen. Onze fabricage en gebruikte onderdelen zijn nu eenmaal state of the art en met de fabricagelocatie nog altijd in Zwitserland en de beoogde perfectie als ijkpunt, is nog prijsgunstiger gewoon niet meer mogelijk. Uiteraard zal een 3-serie-model niet op hetzelfde niveau gaan presteren als een 5- of 7-serie; maar het zal zeker meer overeenkomsten bezitten dan menigeen zal verwachten."
Rhapsody: Luisteren Soulution met Magico M3
Zoals het hoort bewaar ik het lekkerste voor het laatst en ben ik erg benieuwd hoe de ‘nature of sound’ (Soulution-slogan) van de nieuwste generatie combineert met een state of the art Magico van de laatste generatie. Wat ik in elk geval meteen als prettig ervaar, is dat hier nog echt een heerlijk old school high-end-systeem staat opgesteld. Dus lekker pontificaal aanwezige weergevers (hoewel aanmerkelijk meer compact dan wat slechts tien jaar geleden in de high-end nog standaard was), forse audioracks vol met de mooiste componenten, kabels waarmee je een zeeschip zou kunnen laten aanmeren en natuurlijk de in smetteloos blank aluminium uitgevoerde majestueuze Soulution-componenten.
Zoals vele bezoekers tijdens deze show, behoor ik ook zelf tot de (zeer) door de wol geverfde luisteraars en ben dus behoorlijk wat gewend -- en verwend. Toch weet dit systeem vanaf de eerste muzieknoten een belangrijke volgende stap te maken. Het is de sprong naar werkelijk tastbaar realisme. Met andere woorden betekent dat hier nog aanzienlijk minder de aanwezigheid van een absoluut top hifi-systeem en nog meer de weergave zoals die op de aangeboden software geregistreerd staat. Vooral interessant is daarbij de belevingsvolgorde van de opgestelde bronnen.
De prachtige beproefde Aurender W20 Music Server gekoppeld aan de Soulution 760 DAC bijt daarbij het spits af. Dit keer wil ik niet zozeer ingaan op de gedraaide software als wel wat het systeem daarmee doet. In dit geval is dat het bijna onafhankelijk van de opstelling mee verschalen van het aangeboden muzikale gebeuren. Dus een concertzaal of live optreden bieden een bijna ongelimiteerd groot podium, de klankkleuren zijn volstrekt geloofwaardig en bij het oplossend vermogen ben je zelf niet meer bewust of het nu hoog of wat lager is. De muzikanten staan er gewoon. Wanneer we na veel mooie software overschakelen naar de TechDAS platenspeler neemt de beleving nog verder toe en komen we nog dichter bij de beleving die uitvoerende muzikanten ook live weten op te roepen. Tastbaar, direct en zonder enig audiofiel artefact. Dus er is geen extra laagje nep lucht, er is geen beat die door je middenrif slaat, er is geen warme kleuring of koele afstandelijkheid.
Nee, een zanger of instrumentalist vertolkt zijn tekst of melodie met bijna dezelfde intentie en uitdrukkingsvaardigheden alsof hij rechtstreeks alleen voor jouw staat te zingen en spelen. Indrukwekkend goed door het ontbreken van alle hypes en franjes die audioreproductie bijna altijd zo frequent vergezellen. Maar wanneer de veertig jaar oude taperecorder met recent door het Rhapsody-team en Frans de Rond gemaakte opnames opstart, vallen we allemaal pas echt stil. Terwijl je in de luisterruimte op dat moment een speld zou kunnen horen vallen, is dit zonder twijfel een nog hoger niveau van beleving.
Bij enkele bezoekers ontlokt dit al snel de uitspraak dat het nu nog meer als een gesloten muzikaal coherent geheel speelt. Anders uitgelegd verdwijnt bij het afspelen van deze indrukwekkend natuurlijke opnamen de complete keten uit beeld. Wat overblijft is wat voor mij persoonlijk altijd het einddoel van onze hobby zal zijn en blijven. Gebruikmakend van reproductieapparatuur zo dicht mogelijk bij de beleving en kick komen die je normaliter alleen bij live muziek zo kunt ervaren. Uiteraard haalt zelfs deze prachtige set-up deze heilige graal nog steeds niet volledig. Volgens mij kan dat ook helemaal niet. Maar het is wel bijzonder indrukwekkend dat met al deze drie bronnen een bijbehorend natuurlijk realisme kan worden bereikt.
Tenslotte wil ik ook nog wat over Soulution als merk in deze opstelling kwijt. Zonder ook maar één moment als kleurloos of grijs te worden gekenmerkt, draagt deze Zwitsere elektronica absoluut in hoge mate bij aan de bijna onspectaculaire presentatie. Audiofiele parameters als breedte, diepte, hoogte, dynamiek, tonale balans en oplossend vermogen, vormen hier dermate één synergetisch geheel met aspecten als muzikale beleving, diepgang en emotie, dat het gehoormatig eindresultaat zich achteloos vanzelfsprekend als reproductieketen weg laat cijferen. Meer dramatiek, nadrukkelijker gepresenteerde kracht en oplossend vermogen of varianties op andere parameters zijn zeker bij een select aantal andere mooie merken te vinden. Daardoor is ook Soulution net als andere audiomerken niet perfect. Maar zoekt u een onspectaculaire, realistische weergave die onvoorwaardelijk stabiel blijft bij iedere volumestand of complexiteit, dan zult u dit maar zelden bij een ander merk in die mate kunnen terugvinden.
Rhapsody: tot slot
Ondanks de bijzonder hoge prijzen was (gelukkig!) van enig overtrokken spektakel tijdens deze Nature of Sound-show geen enkele sprake. Integendeel zelfs, want zo veel muzikale nuchterheid en integriteit is juist bij high-end-producten waar de sky the limit is, doorgaans een zeldzaamheid. Het is ook erg verleidelijk voor ontwerpers om juist bij dit soort hoge budgeten klanten bijna letterlijk te overrompelen met allerhande exotische kwaliteiten.
Laag wat bijna de lucht uit je longen perst, een middengebied wat wel zo nadrukkelijk wordt omlijnt dat je een soort van uitgeknipte muzikanten krijgt en een hoogweergave die zo helder, transparant en open is, dat een diamant er van zou gaan blozen. Niets van dat alles bij deze twee Magico/Soulution-combinaties. Mede door zijn nieuwstaat klonk het paar slechts twee dagen oude Magico S3 mk 2-weergevers nog wat opgesloten en miste er nog wat kleur en grandeur in de weergave. Maar het onspectaculaire realisme was ook hier al volop aanwezig, waarbij het eindresultaat met nog wat meer uren spelen, alleen nog maar beter zal worden.
Uiteraard zorgde de veel duurdere Magico M3 met veel Soulution 7-serie componenten voor de overtreffende trap. Niet zozeer door meer spektakel te bieden, als wel door een nog veel hoger oplossend vermogen in combinatie met een volstrekt moeiteloze en vooral natuurlijke presentatie. Ieder van de drie bronnen toonde daarbij zijn eigen sterke kanten, zonder daarbij de mindere aspecten ooit te benadrukken. Hier past alleen maar respect voor zowel de kennis en kunde van de ontwerpers van al deze prachtige producten als de benodigde professionaliteit en ervaring van het Rhapsody team om al deze onderdelen naadloos tot één synergistisch geheel te laten samenwerken. Daadwerkelijk Nature of Sound.