Wie de zekerheid wil van een hogere kwaliteit en voldoende vermogen om ook op snelheid nog prima muziek te kunnen luisteren, zal voor het Bang & Olufsen Sound System kiezen. Dat beschikt via tien digitale versterkerkanalen over 465 watt vermogen. En verdeelt die over twaalf speakers, vooral achter, om samen een verfijnd surroundsysteem te vormen. Met dynamische rijgeruis-compensatie. Overigens zijn de achterste luidsprekers veelal slim uit het zicht verstopt.
foto: Audi / Inge Veerkamp
Op rustige momenten is het hoe dan ook genieten geblazen. Helder, met boven gemiddeld goed vóór je ‘geplaatste’ stemmen en instrumenten. De bühne is wat minder breed, diep en realistisch dan bij de veel duurdere topinstallatie in de A8. Die beschikt dan ook over de veelbesproken uit het dashboard omhoog schuivende Acoustic Lens-technologie voor de hoge tonen. Daar hangt dan wel het prijskaartje van een boodschappenauto aan.
Overigens schatten we dat de voorruit van deze supercar te vlak ligt om eventuele montage van dergelijke ‘geluidlenzen’ zinvol te maken. Niettemin is dit is een van de weinig high-end autoinstallaties waarbij het ‘laagste laag’ nu eens niet onbestemd ergens achter je rug vandaan lijkt te komen. Tenzij je de diepe grom van de V8 krachtbron beluistert…
foto: Audi / Inge Veerkamp
De subwoofer - of in dit geval voluit de ‘powerful subwoofer in a bass reflex cabinet’- bevindt zich, naar later blijkt, namelijk ter hoogte van het dashboardkastje.