REVIEWTeufel

Review: Razer Kraken Ultimate

Quintijn Bulterman | 05 augustus 2020

Razer is onder gamers wereldwijd een bekend merk, direct te herkennen aan het logo met de driekoppige slang in neongroen. Sinds de start van het bedrijf in 2005 heeft het zich weten te vestigen als merk wat in alle facetten van gaming actief is. Dat is niet alleen een muis of een toetsenbord, maar ook laptops, behuizing voor externe grafische kaarten, monitoren, pc behuizingen, headsets en zelfs producten voor gaming op de mobiele telefoon. Deze test zou met andere woorden niet compleet zijn zonder een headset van Razer.

Razer stuurde ons de Razer Kraken Ultimate. Een headset die zoals de andere modellen in deze multitest ontwikkeld is voor gaming. De Kraken serie kent drie modellen: de Kraken X, Kraken en de Kraken Ultimate. We gaan ervan uit dat daar een goed, beter, best opbouw in zit. De Kraken Ultimate heeft in ieder geval aardig wat aan boord. De doos valt direct op. Het groen springt eruit. In de doos vinden we….bijzonder weinig. De headset, een boekje en een briefje van Razer. Hoe belangrijk audio voor je game ervaring is. Wat ook belangrijk is; de prijs. Die schommelt op moment van schrijven tussen de 120 en de 160 euro. Goed zoeken loont dus zeker.

Er zijn die punten die Razer naar voren schuift: THX Spatial Audio, Custom-Tuned 50mm Drivers en de Active Noise-Canceling Microphone. Razer noemt het zelf een USB Surround Sound Headset with ANC Microphone.

THX is een norm in audio. De toevoeging hiervan, met spatial sound, zou moeten zorgen voor een rijkere surround ervaring. De Kraken Ultimate heeft 50mm drivers, afgestemd zijn door een audio engineer. Het is tenslotte belangrijk dat machine geweer in een game ook klinkt als een machine geweer en niet als een verkouden schaap. En om zelf ook goed te klinken, heeft Razer een active noise-cancelling microfoon ingebouwd. Inderdaad, de Kraken Ultimate heeft een ingebouwde microfoon. Deze trek je uit of duw je weer naar binnen. We vinden op de Razer Kraken Ultimate geen 3.5 mm aansluiting of kabel. De enige kabel is een vaste usb-kabel. Dus echt gericht op de pc gamer. Dat verklaart ook de RGB verlichting op de oorschelppen.

Audio

Dat Razer snapt hoe belangrijk alle elementen zijn voor een goede game ervaring, wordt bewezen door de zeer goede software die beschikbaar is. Vanuit het Razer control center kunnen de games worden opgestart. De software zorgt dan ook voor een optimale game ervaring, om zoveel mogelijk Frames Per Secondes (FPS) uit je systeem te persen. Alles is dus gericht op gamen. We selecteren surround mode voor het geluid en maken ons op voor een potje knallen in Call of Duty. Meer over de software is terug te lezen in het stukje functionaliteit.

De game ervaring is overweldigend. De virtuele surround mode werkt geweldig. Misschien wel als beste in de test. Dat komt mede dankzij de THX. Die zorgt voor een stuk kwaliteit in het geluid. Het geluid in games is zeer dynamisch, zeker bij ontploffingen van een granaat of ander explosief geweld. De Razer Kraken Ultimate trekt je echt in de game. Het nadeel hiervan is helaas wel, dat je het geluid al snel te hard zet. De ervaring wordt dan intenser, maar kan ook zorgen voor luistervermoeidheid.

Bij films zet deze ervaring eigenlijk gewoon door. Het gevoel dat je er middenin zit. Neem bijvoorbeeld een vechtscène met lightsabers. In The Force Awakens zitten goede gevechten. We luisteren naar een herkenbaar stukje audio: het moment dat de lightsaber aan gaat en het zoemen. Razer doet dat spot on! Er zit een helderheid in het geluid die het benadrukt, maar ook een stukje laag dat het effect levendig maakt.

De oplettende lezer snapt dat wij hier nu een kleine uitdaging hebben. De Razer Kraken Ultimate heeft namelijk een vaste usb-kabel. Gelukkig voor ons kunnen we de headset via de verloopkabel aansluiten op de iPhone 11 Pro. En met goed resultaat. Het beluisteren van audio hebben we deels gedaan op de computer, maar toch wel het meest op de telefoon. Hoeveel verschil er onderling in de headsets kan zitten, blijkt maar weer als we de Razer Kraken Ultimate beluisteren met muziek. Het stereobeeld is iets wat we nog niet eerder hebben gehoord in deze test. Net als bij een “echte” hifi koptelefoon is er veel onderscheid te horen tussen de elementen in de muziek. En dat is precies wat een bijzondere ervaring kan geven. Even voor de duidelijkheid, op de telefoon kunnen we niks aanpassen qua equalizer. Het geluid is zoals het is! En als wij eerlijk zijn maakt dat indruk op ons.

We luisteren het album After Hours van The Weeknd. Laten we er maar meteen induiken. In het nummer Too Late zitten een hoop waarneembare details. Kleine elementen in de muziek. De Razer Kraken Ultimate trekt het geluid naar buiten toe. Een heel breed stereobeeld. In die diepte die wordt gecreëerd, daar laat de Razer de verschillende elementen horen. De zang en vocalen zijn dichter bij het oor te horen. Daar achter is een laag met bas te horen. Dat is wel bij popmuziek , want helaas zet dat niet zo goed door bij jazz of klassiek. Miles Davis komt wel door, maar we zitten er net niet helemaal lekker in. Voor de Razer is vooral pop, rock en elektronische muziek goed te doen, zo blijkt. Verwacht trouwens geen geluid van een hifi koptelefoon die rond de 400 euro mag kosten, maar meer dat de Razer Kraken Ultimate wel kleine elementjes laat horen die daar aan doen denken.

De kwaliteit van de microfoon is goed. De microfoon is flexibel en kan perfect afsteld worden op de gebruiker. Wel echt ontworpen voor de pc gamer. De active noise cancelling voor de microfoon werkt zeer goed. Toetsaanslagen zijn daardoor nauwelijks te horen op de opname. Stemkwaliteit is helder, je bent goed te verstaan.

Comfort

Qua comfort zit je bij Razer wel goed. De afwerking is 100 punten. Het kunstleer loopt over de bovenkant van de hoofband. Daarop staat heel netjes RAZER. Het geheel voelt als een hard foam aan. De onderkant of binnenkant van de hoofdband is van ademend stof. De vulling is zacht en voelt ook zacht aan. In de hoofdband zit een goede dosis flexibiliteit. Het zit heel prettig op het hoofd. De open en ademende stof aan de binnenkant hebben we alleen bij de Sennheiser/Epos headset gezien. Het zorgt ervoor dat de warmte van het hoofd wordt afgevoerd.

De oorkussens zijn ook gericht op langdurig comfort. Hoewel vanaf de buitenkant lijkt alsof het gehele oorkussen van kunstleer is gemaakt, is het gedeelte wat tegen het hoofd aankomt gemaakt van stof. In de vulling van de oorkussens vinden we een cooling gel om ervoor te zorgen dat het comfortabel zit en dat de warmte die opbouwt ook juist wordt afgevoerd. En laten we daar meteen even heel duidelijk in zijn, dat werkt heel erg goed. Van alle headsets voelt de Razer Kraken Ultimate het beste aan bij lange game sessies. Daar vallen twee dingen bij op; het aangename, zachte zitcomfort en de afvoer van warmte op het hoofd en de oren.

De Razer Kraken Ultimate drukt niet tegen het hoofd zoals de andere headsets. Dat zorgt voor de zachte fit. Daarbij komt helaas wel dat de headset niet aan je hoofd zit vast gezogen. Er wordt dus niet zoals bij de Corsair of HyperX een soort vacuüm gecreerd. De Razer heeft een ontspannen, tikkeltje losse fit.

Er zit in het midden van de oorschelpen een scharnier. Hiermee kunnen de units licht bewegen, zodat ze goed aansluiten op het hoofd. Over het comfort kunnen we heel kort en heel duidelijk zijn; 100 punten!

Functionaliteit

Onder functionaliteit valt ook veelzijdigheid. Hier scoort de Razer Kraken Ultimate minder. Dat heeft met name te maken met het feit dat de headset echt gericht is op de gamers. En terecht trouwens. Maar er is wel heel veel functionaliteit terug te vinden in bijvoorbeeld de software van Razer.

Razer Cortex en Razer Synapse zijn de belangrijke software modules van Razer. In Razer Cortex krijg je als gebruiker een overzicht van je games. Razer zal je systeem helpen om de beste game prestatie mogelijk neer te zetten. Ze geven je systeem een 'boost'. Ze zorgen ervoor dat je ram wordt opgeschoond, disablen de CPU sleep mode en ruimen je Clipboard op. Zo kan je systeem er toch net wat meer FPS uit persen.

In Synapse krijg je controle over de Kraken Ultimate. Hier kan je stero of surround instellen. Ook heb je hier beschikking tot de equalizer. En niet te vergeten Chroma. Met Chroma kan je alle mogelijke kleuren instellen op de Headset. Op de buitenkant van ook deze headset zit RGB verlichting. Dat geeft een futuristische look. Het ziet er goed uit. RGB verlichting Done Right! Wat er ook aangezet kan worden is Alexa. Alexa geeft de gebruiker Voice control. Dat is toch aardig wat funtionaliteit. Op de linkerunit vinden we een draaiwiel voor het volume en een snel knop voor THX Spatial Audio. Daarnaast zit een kleine led die aangeeft of het aanstaat. De microfoon hadden we al benoemd. Die rolt op. Aan het uiteinde van de microfoon zit een drukknop, hiermee zet je de microfoon aan of uit. Het geheel maakt het echt een headset voor bij de computer.

Oordeel

Dat het merk Razer PC gaming ademt, blijkt maar uit de Kraken Ultimate. Alles is ontwikkeld en ontworpen voor dat doel. De cooling gel in de oorkussens, de software voor optimale PC gameplay en de active noise cancelling in de microfoon. Tel al die positieve dingen bij elkaar op en dan snap je waarom de Razer Kraken Ultimate onze favoriet was met het spelen van PC games. Dat gaat wel ten koste van veelzijdigheid in de muziekbeleving.