Op zaterdagavond 9 april is bij NPO3 de achtdelige documentaireserie Soundbreaking begonnen. Een muziekdocumentaire die eigenlijk voor iedere muziekliefhebber een must is. Daar waar we bij Hifi.nl vaak alleen maar luisteren naar het eindresultaat, namelijk datgene wat we horen, onderzoekt de serie het terrein waarop dat resultaat tot stand is gekomen. Hoe worden opnames gemaakt en welke aspecten hebben daar invloed op?
Acht delen
In acht delen wordt uiteengezet wat de invloed is van technologie en studio-opnames op de evolutie van de popmuziek. Vele bekende en wellicht minder bekende producers en artiesten laten hun licht schijnen op de ontwikkelingen en vernieuwingen in de popmuziek. Soundbreaking brengt meer dan een halve eeuw muzikale experimenten en vernieuwing in kaart. Van het revolutionaire gebruik van de veelsporentechnologie door The Beatles tot de synthetische stilering van Stevie Wonder, van de drummachines uit de discotijd tot de kunst van het samplen. De serie onderzoekt de muzikale dynamiek tussen het talent van de artiest en de technologische middelen om dat talent nog beter tot zijn recht te laten komen.
Soundmaking of soundbreaking…
Prachtig is het om te zien hoe de ene artiest helemaal gaat excelleren danzij de bezielende begeleiding van producer Phil Spector (Ike and Tina Turner, luister naar River Deep, Mountain High), terwijl een andere artiest zich helemaal verloren voelt dankzij het ‘geknoei’ van producers met zijn muziek (Cat Stevens). De serie zit vol met hoogtepunten, maar we willen er hier toch even één uitpikken en dat is het (levens-)verhaal van Johnny Cash. Een artiest die in de jaren ‘60 en ’70 wereldberoemd wordt met zijn countrymuziek om vervolgens in de jaren ’80 en ’90 bijna helemaal in de vergetelheid te raken. Muziekproducer Rick Rubin raapt de artiest zo’n beetje op vanuit de goot en leert de muzikant opnieuw plezier te krijgen in het spelen van muziek. Maar op een andere manier: door Cash alleen met zijn gitaar te laten spelen en te zingen. Daardoor weet de muzikant weer contact te leggen met zijn publiek en in zijn ‘nadagen’ nog een viertal sublieme cd’s af te leveren.
Zoals gezegd: verplichte kost voor iedereen die zich ook maar een beetje meer wil verdiepen in popmuziek. Nog te zien in mei bij de NPO of kijk anders terug bij Uitzending Gemist. Ook de website Soundbreaking.com is trouwens een aanrader!