Met de nog steeds toenemende populariteit van analoog is er een enorme markt ontstaan voor losse phonoversterkers. Vroeger zat die functionaliteit standaard in de versterker, maar in het line-only tijdperk zijn er honderden add-on phonos beschikbaar. Een Poolse representant is de Sensor Prelude van RCM Audio. Die mag in deze koude dagen een uit de mottenballen getrokken draaitafel en een doos vol platen de sporen geven. Vanzelfsprekend killing voor 16bits-schijven, die momenteel door gisse verzamelaars voor een appel en een ei worden gehamsterd.
Uit Music Emotion - Februari 2010
Wie veel naar muziek wil luisteren, moet bij voorkeur geen recensent worden. De praktijk van elke dag is dat er snel (meerdere) systemen worden opgebouwd en afgebroken, waar dan in een relatief korte tijd naar geluisterd moet worden. Dat gaat dan vaak met hetzelfde setje platen en cd’s. Dat besef brak door tijdens het zoeken in het archief naar wat geschikte platen (even wat anders...) en een toereikende draaitafel, om de Sensor Prelude phono stage te kunnen beluisteren.
Je komt dan gewoon nieuwe platen tegen in cellofaan, zoals een hele collectie van Elvis Presley op Sun of een doos met nieuwe Blue Note mono’s. Ooit gekocht of gekregen ergens in de zeventiger jaren, opgeborgen en ook vergeten. Ook stond er ergens een SME draaitafel met type 5 toonarm. De hele boel vervolgens in de auto en getransporteerd naar de tien kilometer verder gelegen luisterruimte, om op zondagavond weer in de omgekeerde volgorde te reizen. Zo’n draaitafel en phonoversterker zijn broncomponenten. Zulke signaalverstrekkers dienen bij voorkeur geen enkele rol te spelen tijdens het zoeken naar de ideale systeemmatch. Die is namelijk beperkt tot de voorversterker, eindversterker, luidsprekers en akoestiek. Dat moet fundamenteel met elkaar matchen.