Naar aanleiding van de introductie van o.a. de nieuwe Arcam Solo Movie 5.1 en de MS250 Music Server, gaf het bedrijf op 7 februari een perspresentatie van deze nieuwe producten in hartje London. De gekozen locatie, genaamd ‘The Hospital’ was erg fraai te noemen en bevond zich in Covent Garden. HiFi.nl was aanwezig voor een verslag in woord en beeld.
De presentatie besloeg een gehele dag en werd goed bezocht door de Britse pers. Zo zagen wij onder andere de hoofredacteur van Hifi Choice (Tim Bowern) en personen als Alan Sircom, Barry Fox en Alvin Gold.
Hieronder een beschrijving van de noviteiten: Arcam Solo Movie 5.1, MS250 Music Server, DV135 en DV139 DVD-spelers en AVR280 surround receiver.
Arcam Solo Movie 5.1
De Arcam Solo Movie is eigenlijk het eerste `all-in-one` product op de markt dat de prestaties en mogelijkheden van losse topcomponenten in 1 apparaat verenigt. Wat dat betreft vroegen de bezoekers zich meer dan eens af waarom al die grote en dure losse dozen nog nodig waren, als dit apparaat alles deed wat zelfs de liefhebbers zich maar kunnen wensen en dat op een hoog niveau. Dit klinkt nogal ongelooflijk, maar de prestaties waren zodanig overtuigend, dat er toch wel duchtig werd gerekend in de hoofden van de aanwezigen. Tweeduizend Britse ponden voor dit product is toch wel erg aantrekkelijk voor het geleverde.
Door de grote verscheidenheid aan versies (24!) is besloten de Solo Movie in Engeland te produceren, mede omdat de prijs van de gebruikte componenten in de Solo Movie in China niet meer zoveel lager meer is dan in de UK. De kwaliteit kan ook beter bewaakt worden op deze manier.
Eerst even een korte opsomming van de mogelijkheden:
- Een interne scaler die op HDMI resoluties kan uitgeven tot 1080i, waaronder 720p en 768p
- HDMI switching van HD-signalen tot 1080p
- Integratie van iPod via de Arcam ‘rLead’ en ‘rDock’
- 5 x 50W klasse G versterkers met een behoorlijke stroomcapaciteit
- Een wek-functie die gebruik kan maken van alle beschikbare bronnen
- Een intuïtieve user interface met goed afleesbaar display
- Mogelijkheid tot het afspelen van multi-kanaals SACD en DVD-Audio
- Keuze uit component of RGB video-uitgangen en AM/FM of DAB/FM tuner
- Alle kleuren leverbaar, zolang het maar zwart is
- Mogelijkheid tot het afstellen van het beeld met interne testpatronen
Voor de video-weergave wordt gebruik gemaakt van dezelfde Zoran Vaddis 888s processor als wordt gebruikt in de nieuwe top DVD-speler van Arcam, de DV139 (later meer hierover). Bij de presentaties werd duidelijk dat de beeldkwaliteit van de Solo Movie 5.1 van een erg hoog niveau is en schrikbarend dicht in de buurt komt van van de prestaties van het eigen high-end model.
Indrukwekkend waren ook de eerder genoemde testpatronen die oproepbaar waren in de DVD-speler. Met uitgebreide uitleg kan iedere gebruiker met deze patronen een perfecte afstelling krijgen van de gebruikte televisie of projector. Veel fabrikanten kunnen hier een voorbeeld aan nemen! Zelfs een blauw-filter ontbreekt niet om de kleurverzadiging af te stellen.
Naast de diverse formaten die kunnen worden afgespeeld door de Solo Movie 5.1, kunnen er ook diverse extra bronnen analoog en digitaal worden aangesloten., waaronder een iPod, die het beste via de Arcam rDock met de Solo Movie ‘praat’. Die is namelijk in staat de iPod te bedienen via de meegeleverde lerende en verlichte afstandsbediening.
.
Zoals te zien was in de Arcam fabriek (een verslag hiervan is binnenkort te lezen), wordt er ook in de Solo Movie gebruik gemaakt van de `Mask of Silence`: stukjes ferriet die het uitstralen van RFI uit diverse IC`s moeten tegengaan en ook zien we hier en daar dat er op strategische plekken sorbothaan wordt gebruikt voor het dempen van trillingen.
Tijdens de introductie (op een set Monitor Audio RS6/RS8 speakers met bijpassende center en subwoofer) werd verteld dat door de beperkte binnenruimte er lang is gezocht naar geschikte 5-kanaals versterking. De meeste klasse A/B versterkers geven simpelweg teveel hitte af voor zo`n compacte behuizing. Na veel klasse D ontwerpen te hebben geprobeerd, kwamen de ontwerpers uiteindelijk uit op een klasse G ontwerp, dat een hoge efficiëntie koppelt aan een traditionele analoge versterking. Mede door koelribben die zo`n 20% van de ruimte in de versterker in beslag nemen, kan zo de warmte-ontwikkeling in het apparaat binnen de perken blijven, wat duidelijk werd na een stukje film op niveau 10: de versterker bleef absoluut koel!
Volg de volgende link voor een korte flash-presentatie van de Solo Movie.