REVIEWMarantz

Up to Eleven - Marantz PM-11S3 en SA-11S3

Hoe trots zou ik zijn geweest als die twee loodzware dozen met daarin de S3-versies van de Marantz 11-serie niet slechts voor een review waren afgeleverd, maar een permanent plekje in mijn audiomeubel zouden hebben gekregen? Het uit de doos tillen van de ruim dertig kilo wegende PM-11S3 geïntegreerde versterker zorgt namelijk meteen voor - naast een pijnlijke scheut door mijn onderrug - kriebels in mijn buik.

Marantz stuurde dus de nieuwe S3-versies van de alom geprezen PM-11 en SA-11. Het gewicht, de afwerking, het oog voor detail, het overvloedige gebruik van koper... de twee apparaten stralen pure klasse uit. Zelden zag ik zo'n hoge graad van perfectie in de afwerking, maar ik moet dan ook eerlijk bekennen dat ik de S1 of S2 versies van deze mastodonten nooit aan de tand heb mogen voelen.

Alle in een zware kwaliteit aluminium uitgevoerde panelen sluiten haast naadloos op elkaar aan en zijn aan de voor-, zij- en bovenkant zonder (zichtbare) schroeven met elkaar verbonden. Alleen op de achterkant en op de bodemplaat zie je tientallen koperen schroefjes zitten. Het geheel is werkelijk gebouwd als een tank. Zelfs de luidsprekerklemmen zijn afgeschermd met koperfolie om RF straling tegen te houden! Maar genoeg lyriek, het zijn tenslotte high-end audio-apparaten en die hebben als belangrijkste taak dat ze goed moeten klinken. Zeker als ze bijna 4000 euro per stuk kosten.

Voordat we gaan luisteren naar de PM-11S3 en de SA-11S3 moeten we het echter ook nog hebben over een ander belangrijk aspect: de functionaliteit.

Marantz PM-11S3
De PM-11S3 is een krachtige versterker die indrukwekkende cijfers laat zien. Zo verdubbelt het vermogen volgens opgave netjes bij het halveren van de impedantie (100 watt / 8 ohm en 200 watt / 4 ohm). Een meting van een bevriende Duitse collega toonde aan dat Marantz daarmee zelfs aan de voorzichtige kant specificeert. Op de meetbank werden waardes van respectievelijk 160 watt (8 ohm) en 252 watt (4 ohm) gehaald. Gecombineerd met een dempingsfactor van 100 (een zeer gezonde waarde) zal de PM-11S3 dus niet snel in de problemen komen met 'lastige' luidsprekers, wat je een enorme vrijheid geeft in de keuze daarvan.

De PM-11S3 kan ook als pure voor- of eindversterker ingezet worden. Met de Bi-Amp schakelaar op de achterzijde kun je er zelfs voor kiezen nog een extra eindversterker toe te voegen. De eindversterker in de PM-11S3 zou dan bijvoorbeeld ingezet kunnen worden om het mid/hoog van beide luidsprekers aan te sturen en de extra eindversterker voor het laag. Of andersom natuurlijk.

De PM-11S3 heeft ook nog een goede hoofdtelefoonversterker aan boord en is geschikt om een draaitafel met MM- of MC-element aan te sluiten. En die versterking voor MC-elementen zie je helaas nog maar uiterst zelden in een geïntegreerde versterker. Naast de phono-ingang zijn er twee ingangen die voorzien zijn van een tape-loop (Recorder 1 en 2), twee Line-ingangen, een cd-ingang en een gebalanceerde ingang. Alle ingangen worden hoorbaar via relais geschakeld. De gebalanceerde ingang - de PM-11S3 is volledig gebalanceerd opgebouwd - is perfect om de SA-11S3 sacd-speler aan te sluiten, aangezien die beschikt over een echte gebalanceerde uitgang. Helaas had ik voor deze test geen gebalanceerde kabel tot mijn beschikking, maar ervaring leert dat gebalanceerde aansluitingen meestal nog net iets beter klinken.

De voorkant van de PM-11S3 is redelijk sober. Uiterst links en uiterst rechts zit een grote knop: de linker regelt de ingangskeuze, de rechter het volume in stappen van 0,5dB. Op die manier kun je uiterst nauwkeurig het gewenste volumeniveau selecteren. Aan weerszijden van het vlakke middendeel zit een verticaal rijtje bedieningsknoppen, waaronder die voor de toonregeling en het selecteren van het gewenste luidsprekerpaar (A/B of A+B). Op het front bevinden zich ook nog het inmiddels bekende patrijspoortje en de twee blauwe lichtbalken. Puristen kunnen de lichtbalken met een simpele druk op de knop uitzetten. Maar persoonlijk vind ik de subtiele blauwe gloed die ze in het donker over de diepzwarte kasten laten vallen bijzonder mooi. Ach, niets menselijks is mij vreemd.

MERK





EDITORS' CHOICE