REVIEWMarantz

Marantz SA-11S3

De twee blauwe lichtbalken vinden we ook weer terug op de SA-11S3. Het patrijspoortje ontbreekt echter. Op die plek zitten hier het display en de cd-lade. En hoewel het voor de klankkwaliteit weinig tot niets uitmaakt is het toch een geruststellende gedachte dat de SA-11S3 een erg solide cd-lade heeft. Rechtsonder het display zit nog een 6,3mm aansluiting voor een hoofdtelefoon én een volumeregeling voor deze uitgang. Erg handig!

Ook handig is de USB-ingang op het front waarin je je iDevice of een USB-stick kunt steken. Deze USB-stick moet dan wel als FAT16 of FAT32 geformatteerd zijn en mag uitsluitend muziek in de bestandsformaten mp3, WMA, AAC of WAV bevatten. FLAC werkt via de USB-ingang op het front helaas niet. Maar niet getreurd, de SA-11S3 beschikt op de achterzijde ook nog over de nodige digitale ingangen en die accepteren wel allemaal FLAC bestanden.

Om precies te zijn heeft de SA-11S3 drie digitale ingangen op de achterzijde: een USB2.0 ingang met een asynchrone Type-B poort, plus een optische en een coaxiale S/PDIF ingang. Om de USB-ingang met een Windows PC te kunnen gebruiken moet je wel eerst een speciale driver installeren, Mac bezitters kunnen meteen aan de slag. Naast digitale ingangen heeft de SA-11S3 ook nog twee digitale uitgangen, een optische en een coaxiale versie. Al betwijfel ik of deze uitgangen in de praktijk vaak gebruikt zullen worden.

Dat de SA-11S3 een echt high-end product is blijkt ook weer als ik een virtueel kijkje aan de binnenkant neem: de forse, met een koperen behuizing afgeschermde, ringkern-transformator zou niet misstaan in een geïntegreerde versterker, en er worden uitsluitend hoogwaardige elektrolytische- en filmcondensatoren gebruikt. Ook het koperen chassis is volledig dubbellaags uitgevoerd om ongewenste resonanties te elimineren. Uiteraard kan de SA-11S3 ook beschikken over de beroemde en zeer goede Marantz' HDAM® SA-2 versterkermodules.

In de praktijk
De PM-11S3 en de SA-11S3 worden met elkaar verbonden door een Cobra 3 analoge interconnect van The Chord Company. De digitale verbinding tussen de Squeezebox Touch en de DAC in de SA-11S3 wordt gevormd door een Signature Digital van hetzelfde merk. Ook de netsnoeren zijn van The Chord Company. De luidsprekerkabels zijn de CV-4's van AudioQuest. Luidsprekers van dienst zijn de KEF LS50 monitoren. Dat lijkt op papier misschien een vreemde combinatie, maar voldoet in mijn luistersituatie aan alle eisen die je aan een topluidspreker mag stellen. Als extra bron gebruik ik ook nog een Macbook Pro met daarop een Audirvana Plus / iTunes combinatie.

Eerst maar eens luisteren naar de combinatie zonder extra randapparatuur. In de lade verdwijnt de Turtle Records SACD (een echte DSD opname) waarop Sandrine Cantoreggi met haar antieke G.B. Guadagnini viool werken van Locatelli speelt. Het Concerto 11 (Allegro Capriccio (n.21)-Tutti) weerklinkt. Het is een meer dan uitstekende opname en de PM-11S3 / SA-11S3 combinatie laat feilloos alle subtiele details horen. Zelfs het omschakelen tussen de twee filterstanden op de SA-11S3 is duidelijk hoorbaar, en dat is bij de meeste spelers die zo'n optie bieden zeker niet het geval. Stand 2 klinkt organischer en voller, maar is minder puntig dan de eerste stand.

De tweede stand heeft bij deze opname duidelijk mijn voorkeur. In die stand vloeien de vioolklanken volstrekt natuurlijk uit de luidsprekers. De Marantz combi weet de viool helder en goed gearticuleerd weer te geven, maar zonder enig spoor van scherpte. Maar belangrijker nog, ook zonder het hoog te knijpen of saai te klinken. Ook het stevige fundament dat het begeleidende orkest biedt komt in de tweede stand nog beter tot zijn recht en heeft iets meer 'aanwezigheid'.

MERK





EDITORS' CHOICE