ARTIKELCorrect B.V.

Vintage Special: waarom oud cool is

Dieter van den Bergh | 01 mei 2011

Vintage is hot in de hifi. Oude apparatuur is life style en oud design wordt nieuw leven ingeblazen. KEF komt met een vintagelijn, de B&W cm8 is helemaal seventies, Geneva presenteert kekke sound systems, Tivoli fraaie retroradio’s en Spectral `ouderwetse` audiomeubels. Daarom is HiFi.nl gestart met een vintage-rubriek. Wat is hip & happening, welk retro-design is hot? Maar ook: besprekingen van de apparaten van `toen`, zoals de Philips CD100 of Quad buizenversterkers. Of wat te denken van J-Corder, een bedrijf dat oude spoelenrecorders restaureert? HiFi.nl ging bij wijze van inspiratie eerst langs in Rotterdam, bij het Radio Museum van Correct.

We presenteren bij dezen graag het eerste deel nog eens; de verschillende artikelen die volgden, waaronder het bezoek aan Record Industry in Haarlem dat we deze week publiceerden, vind je door links in de navigatie op het woord Vintage te klikken. 

Voor een introductie in de geschiedenis van de hifi togen we alvast naar het Radio- en hifimuseum. Waar halen de ontwerpers van nu hun inspiratie vandaan? Onze gids: Harry de Jong sr, oud-directeur van Correct en conservator/voorzitter van het museum. Een wandelende hifi-encyclopedie over oud en nieuw design en waarom we terug verlangen naar het design naar vroeger.

"Zullen we kijken of-ie nog werkt?” Vrijwilliger Bep Siepman wijst in het Rotterdams Radio Museum (www.rotterdamsradiomuseum.nl) op een Philips-radio uit 1929. Nadat het apparaat is opgewarmd klinkt er gepiep en gekraak. "Ah, de Mexicaanse Hond is wakker”, grapt Bep. Even later klinkt er toch muziek: Radio 5 Nostalgia, de enige zender die te ontvangen is. "Kan geen toeval zijn”, lacht Siepman.

Ook aangeschoven is Harry de Jong Sr, voorzitter/conservator van het museum en oud-directeur van het Rotterdamse elektronica-imperium Correct, dat zeventig jaar geleden werd opgericht door zijn vader. Tegenwoordig wordt het geleid door zijn zoon en dochter. In 1998 begon De Jong het Radio Museum, dat uitgroeide tot het grootste van Nederland, misschien wel van Europa. Het museum wil niet alleen een ‘prachtig verhaal over techniek’ laten zien. "Dit gaat ook over design en lifestyle”, zegt De Jong. "Die radio is een doorbraak in design. Philips had als eerste door dat een radio er ook strak en mooi moet uitzien.

Konijnenhokken

Radio’s zagen er aanvankelijk niet uit, vindt de oud-Correct-directeur, en wijst op een paar Manera-radio’s uit 1925. "Het lelijkste wat je kunt bedenken. Konijnenhokken zijn het. In de jaren 20 had je honderden radiofabriekjes, ze maakten bijna allemaal lelijke radio’s. Pas toen Philips zich ermee ging bemoeien werd het wat. Kijk daar, een prachtige kast en luidsprekers in art deco en Jugendstilstijl, ontwerpen die bij je interieur pasten. Je kon voor het eerst een stijl kiezen. Philips had echt een eigen smoel.

Audiomeubels

Veel apparaten uit het museum zullen we niet gauw terugzien in nieuwe ontwerpen - denk aan de fonograaf, de mechanische hoorngrammofoon, de draadrecorder of curieuze ontwerpen als de klokradio met stekker voor koffiezetapparaat en de ‘soundburger’- pick-up. Maar sommigen wel.

De Jong wijst op een pronkstuk, een audiomeubel van Philips uit 1966, vol hifispul. Prijskaartje toen: 7250 gulden. Voor 5000 gulden kocht je een Volkwagen, staat er naast op een kaartje te lezen. "Deze meubels willen mensen niet meer in huis”, lacht De Jong. "Maar het idee is weer opgepikt. Wij verkopen bij Correct meubels waar je alles in kwijt kunt.


EDITORS' CHOICE