REVIEWYG Acoustics

Review: YG Acoustics Hailey - grensverleggend goed

YG Acoustics is een hightech Amerikaanse fabrikant van luidsprekersystemen waarin niets conventioneel, hot-geavanceerd of niét grensverleggend is. Een deel van de gebruikte technieken is dan ook proprietary.

De YG Carmel zorgde hier enige tijd geleden voor werkelijk shockerende resultaten: een performance-niveau dat niet bereikt werd door een simpele dial-in. Sommige weergevers doen nou eenmaal een bovenmatig beroep op plaatsings- en tuning skills. Benieuwd hoe dat gaat met de Hailey 1.2...

Uit: Music Emotion, november 2017

YG Acoustics Hailey

Puur objectief gezien zijn de prijzen voor veel high-end apparatuur op niveaus gekomen die voor de meesten onbereikbaar zijn. De High End in München bood weer een aantal excessen, uitgevoerd in 18 karaat goud of andere optische features, die weinig te maken hebben met de weergave van geluid. De Hailey’s, genoemd naar de dochter van Yoav Geva, vergen een behoorlijke investering. De meeste lezers van Music Emotion zullen een inkomen hebben tussen de 2K en 5K per maand. Met alle kosten voor vervoer, vakantie en andere zaken verminderd, moet je heel wat jaartjes sparen voordat er een redelijk bedrag overblijft aan ‘happy money’. Aan de andere kant kan een prijs voor een high-end component gerechtvaardigd zijn als je de business case doorrekent. Het is aannemelijk dat YG Acoustics op de betreffende vraagprijzen uitkomt gezien de investeringen in apparatuur, personeel en marketing.

Objectief gezien kun je YG Acoustics niet beschuldigen van het maken van producten voor het uiterlijke vertoon. De opzet daar is om door middel van research, kennis en de beste productietechnieken in de wereld, luidsprekers te bouwen die een super-performance hebben. Een stadium in de ontwikkeling van luidsprekers dat mogelijk is door geavanceerde simulatietechnieken, snelle computers en productie-apparatuur die tot op microns nauwkeurig is. Iets dat in de geschiedenis al veel eerder bereikt had moeten worden. Het had honderden luidsprekers overbodig gemaakt die gewoon slecht ontworpen zijn en op geen enkele manier een geloofwaardig en aan de realiteit ontleend geluidsbeeld presenteerden. Het is ook de verdienste van mensen zoals bijvoorbeeld Yoav Geva, Alon Wolf en het team achter Siltech/Crystal dat er zéér geavanceerde ontwerpsystemen en technieken, die allang worden gebruikt in de ruimtevaart, de luchtvaart en andere sectoren van design & manufacturing, toegepast worden voor iets dat maatschappelijk zo onbelangrijk is als luidsprekers en high-end apparatuur voor de consument. In ieder geval maakt de hele prijzendynamiek rondom high-end producten dat u deze review leest zoals die over een Ferrari, McLaren of de nieuwe Mercedes-AMG GT R. Met rode oortjes en wetende dat u zo’n auto nooit zult bezitten. Terwijl het prestatieniveau waar deze YG luidsprekers toe in staat zijn aan iedere muziekvriend van harte wordt gegund.

De muziekliefhebbers en audiofielen met serieuze kennis, ervaring en het benodigde budget, zullen vooral op zoek gaan naar de toegevoegde waarde van high-end producten in de vorm van geluidsmatige prestaties. Tijdens het beluisteren van zo’n kostbare luidspreker moet het dan meteen duidelijk zijn in welke eigenschappen zo’n product een significante voorsprong neemt op wat er al is. Dan heeft het ook zin om tot de aanschaf over te gaan. In de markt is echt een aantal producten te vinden dat soms kostbaar is en soms ook relatief betaalbaar, maar de lat aantoonbaar hoger legt. Dat is vooral bij luidsprekers en bij digitaal. Zulke prestaties waren vroeger nauwelijks mogelijk en zeker niet algemeen beschikbaar. In ieder geval is het welzijnsbevorderend om naar zo’n Hailey te luisteren.

Hailey 1.2

Er is een grens aan de omvang en het gewicht van audiocomponenten die nog getransporteerd kunnen worden naar luisterruimte 1. De hier aanwezige Amerikaanse vertegenwoordiging van YG Acoustics meldde dat er een boek te schrijven is over de idiote locatie van veel luisterruimtes die gebruikt worden door recensenten. Dat is ook in de VS, waar ruimte minder een issue is, vaak het geval. Maar, via de stalen toegangs-trappen en plateaus was het mogelijk om de 200 kg wegende set met overzienbare risico’s en enige fysieke inspanning op een hoger gelegen floor van het gebouw te krijgen.

De benodigde elektronica werd enkele dagen eerder al aangevoerd. YG beschikt over zeer fraaie sliders, waarmee de zware luidsprekers moeiteloos over vloeren en tapijten kunnen worden bewogen, door simpelweg een uiterst geringe kracht uit te oefenen. Feitelijk is het een door YG customized product dat niet beschikbaar is. Het bestaat uit schotels. Als de luidsprekers op de goede positie staan, dan kunnen de schotels verwijderd worden en staat de weergever op de drie spikes. Ze werden hier ook toegepast bij de fine-tuning van de Carmel. In deze review is geen uitgebreide beschouwing met betrekking tot de door YG Acoustics ontwikkelde technologie. Die achtergronden zijn uitgebreid aan bod gekomen in de Carmel-review en staan ook op de website van YG. De Hailey 1.2 is feitelijk een 1.1 met een daaronder gebouwde subwoofer.

Technisch gesproken bestaat de behuizing uit twee samengebouwde delen, maar die kunnen door de consument niet gescheiden worden. Het geheel is derhalve 122 cm hoog, heeft een smal front (33 cm) en meet maximaal 54 cm diepte. Het frequentiebereik is van 20 Hz tot 44 kHz. De gevoeligheid is 87 dB en de impedantie 4 Ohm, met 3 Ohm als laagste waarde. Dat maakt dat de Hailey’s met veel versterkers kunnen matchen. Maar je zou wel gek zijn om de Hailey’s niet te combineren met de allerbeste versterkers die maar te vinden zijn. Over het hele bereik zetten deze luidsprekers maar +/- 5 graden faseverschil neer. Binnen de hoorbare frequentie-range is de afwijking maar 1 dB. Probeer maar eens of u dat met akoestische aanpassingen in uw ruimte kunt handhaven.

Deze luidspreker is volledig van aluminium gebouwd, inclusief de conussen van een aantal drivers. De ForgeCore tweeter heeft een silk-dome en is identiek aan de tweeter in de Carmel en de Sonja. De conussen behoren bij de dunste en sterkste die beschikbaar zijn en geven de luidsprekers snelheden die minimaal vergelijkbaar zijn met wat de membranen van electrostaten en magnetostaten presteren. De interne constructie bestaat uit een netwerk van bracing-oplossingen. De afwerking van de Hailey is van superkwaliteit. YG Acoustics heeft tientallen miljoenen in CNC-technologie geïnvesteerd en de productietoleranties van de gebruikte onderdelen liggen rond de twintig micron. Over het uiterlijk van de Hailey kun je van mening verschillen. Het is duidelijk ‘form follows function’. Tijdens een nachtelijke luistersessie met erg gedempt licht, riepen deze luidsprekers een kortstondige associatie op met Darth Vader, maar er is al eens eerder opgemerkt dat bij consumenten die dit bedrag neertellen voor een set luidsprekers, het geluid en het luisteren toch op de allereerste plaats komen.

800 onderdelen

Tijdens een gesprek met YG kwam het prijsniveau ter sprake. YG wil geen enkele concessie doen aan de kwaliteit. Er is geen sprake van dat er goedkoper of kwalitatief mindere onderdelen of constructies in worden gezet. Op de development afdeling is een lijst met alle onderdelen waar zo’n luidspreker uit bestaat en de kostprijs daarvan. De Hailey bestaat uit méér dan 800 onderdelen per exemplaar. Na optelling krijg je een basis-productieprijs. Daar komt dan een kleine winstmarge op voor de fabrikant. Lager dan dat bedrag kan zo’n luidspreker niet de fabriek uit. Op de vraag of YG overweegt om voordeliger ‘instapmodellen’ te gaan maken kwam het antwoord dat daar weleens over wordt gediscussieerd. Maar, met een lagere prijs kan YG niet de kwaliteit waarborgen die nu wordt gehaald. Het is dus erg onwaarschijnlijk dat er onder de Carmel een aantal budgetmodellen zullen verschijnen. Dat lijkt ook geen enkele relevantie te hebben. De wereld is al overbevolkt met voordeliger luidsprekers die op geen stukken na de prestaties van de Carmel halen. Niet nodig om daar nog iets aan toe te voegen. 

Tunen

Het zal duidelijk zijn dat na het ‘neersmijten’ van de Haileys en het snel even luisteren, alle dirty & secret tuning-tips uit de kast zijn getrokken om de prestaties te optimaliseren. Die tuning-tips bevinden zich niet in het duistere domein van kabels, netfilters, racks en alles wat je maar op en onder audio-componenten kunt plaatsen. Als daar de redding uit moet komen, kun je beter een andere hobby gaan zoeken. Het is precies wat Garth Powell van AudioQuest in een eerdere editie van Music Emotion opmerkte. ‘Mijn grootste concurrenten zijn niet de andere merken netfilters, maar een heel goed passend stekkerblok’. Waarvan acte, maar met die zeldzame uitzondering voor als u in de buurt woont van de Large Hadron Collider, de AMS-IX op de Zuidas of Schiphol’s Surface Movement Radar. Zelfs dan zou goed ontworpen audio-apparatuur daar ongevoelig voor moeten zijn.

De eerste luistermomenten zijn vervolgens cruciaal. Dat is precies die hele korte tijdsspanne waarbinnen de unieke eigenschappen en de méérwaarde van zo’n te beoordelen systeem opvallen. Het probleem is namelijk dat extra kwaliteit razendsnel went. Koop een auto uit een hogere klasse en na een dag rijden ervaar je die prestatie als zijnde heel normaal. Totdat je terugvalt op de huurauto tijdens de vakantie. Ook met audio ervaar je na enige tijd niet meer het bijzondere van een beter systeem. Extra kwaliteit corrumpeert kennelijk. Na het snel plaatsen van de Haileys, aansluiten op een hier rondslingerende versterker en het obligate cd’tje in de la, klonken de Hailey’s goed. Erg goed zelfs. Dat lag bij de Carmel indertijd net even anders. Ook werd meteen duidelijk dat de Hailey heel anders reageert en (initieel) klinkt dan de Carmel.

Het verwachtingspatroon was eigenlijk dat er een gelijke moeilijkheidsgraad zou zijn tijdens het opstellen van de Hailey’s en dat het geluidsbeeld er een zou zijn van een Carmel met wat dieper laag, maar dat pakte totaal anders uit. Feitelijk kende het opzetten van de Hailey´s iets minder moeilijkheden dan het geval was met de Carmel. In ieder geval werden er drie uurtjes ingezet voor het opstellen en tunen van de Hailey’s. Kleine aanpassingen aan de (configureerbare) akoestiek, inmeten van de kabels, nauwkeurige positionering van de luidsprekers, keuze van de elektronica, metingen met apparatuur van Tektronix en HP, natrekken van de instellingen van de draaitafel, inzet van testtapes en testplaten en af en toe even luisteren. In dit stadium vooral naar ruis en andere testsignalen. Yoav bevestigde overigens later, na het delen van de hier opgedane ervaringen, dat het opzetten van de Hailey´s in principe iets eenvoudiger is dan met de Carmel. Je hoeft namelijk niet zo te spelen met de room-gain, zoals dat met de Carmel nodig is, om een lineaire full range weergave te krijgen. Je kunt je dan beter concentreren op de juiste weergave van het midden en hoog. Na de belangrijkste set up en tuning werd vooral geluisterd naar muziek vanaf digitale bronnen. Op zo’n moment wordt er niet naar die muziek geluisterd, maar vooral naar wat het systeem doet met die muziek. Soms dan nog even bij-tunen. Millimetertje naar links of rechts of iets voorruit of achteruit. Gewoon zoals u (hopelijk) uw auto inparkeert. Het tunen en technisch luisteren heeft ook een heel duidelijk doel. Als dat ontbreekt ben je namelijk stuurloos en heeft het geen zin om daarmee bezig te gaan. Het doel is simpel. Het systeem moet zoveel mogelijk benaderen wat er in de studio te horen viel tijdens de opnames. Feitelijk dus wat de microfoons daarvan opvingen. Dat is dus een ander doel dan het ‘voicen’ van een systeem totdat het voldoet aan het gewenste geluidsplaatje van de eigenaar. Wie dat wil hoeft ook niet noodzakelijkerwijs heel veel geld uit te geven aan hifi-systemen. Tijdens zo’n technische luistersessie laten de luidsprekers doorgaans meteen hun unieke eigenschappen kennen. Daarom eerst een omschrijving van de belangrijkste eigenschappen van de Hailey.

Basiseigenschappen

Zonder ook maar iets negatiefs te zeggen over de Carmel, is het duidelijk dat de Hailey een behoorlijk grotere luidspreker is. Het frequentiebereik daarvan loopt vanaf 20 Hz. Dat geeft een volledige opbouw van grond-harmonischen met alle bijbehorende boventonen. Het aanwezig zijn van alle frequenties met gelijke sterkte maakt ook dat er nauwelijks masking-effecten zijn waardoor luidsprekers te helder of juist te dof gaan klinken of dat een heel middengebied accenten krijgt of juist onderbelicht raakt. Af-fabriek is de Hailey volledig lineair. Het gedeelte onder de 400 Hz ondervindt uiteraard invloed van de ruimte waarin de luidsprekers geplaatst zijn. Volgend op deze eigenschappen klinkt de Hailey rustig, heeft autoriteit en speelt erg ongedwongen. Het gesloten laag is, bij een goede akoestiek en plaatsing, volledig in balans met de rest van het spectrum. De Hailey kan enorm uithalen in het laagbereik, maar zal niet in eerste instantie een systeem zijn met ‘thunderous’ laag op de manier waarop een batterij subwoofers dat kan presenteren of sommige veel grotere systemen. De Hailey laat al het laag horen, in een perfecte balans en met een sublieme intrinsieke kwaliteit. Soms is dat laag ook voelbaar, maar het fraaie gesloten laagsysteem geeft de klank en het karakter van tonen die instrumenten van verschillende merken presenteren in dat bereik herkenbaar weer. Veel grotere systemen en weergevers met afmetingen gelijk aan de Hailey produceren simpelweg teveel laag en vaak niet met de definitie zoals deze YG’s dat doen. In principe heeft vrijwel elke studio-mix een goede verhouding tussen het laag en de rest van het spectrum. Een luidspreker dient dat dan ook als zodanig weer te geven. Alleen bij live-geluid is het laag vaak te nadrukkelijk aanwezig. Het lijkt niet de bedoeling dat er luidsprekers zijn die het laag op die manier weergeven. Dat doen alleen Dr. Beats en die dingen zijn volledig uit balans.

De Hailey’s zijn vervolgens volledig transparant en razendsnel. De tijd is allang voorbij dat electrostaten het voordeel van transparantie en snelheid hadden. Transparant wil zeggen dat de luidspreker volledig afwezig is als hoorbare factor.

Geen significante afwijkingen

Weergevers van YG Acoustics behoren bij een deelklasse van weergevers die volledig neutraal zijn. Met Yoav Geva kwam de discussie ook even op het begrip ´muzikaliteit´. Hij onderschreef ook de in de TAD-review gegeven definitie van ´muzikaliteit´. Namelijk dat muzikaliteit betekent dat een audio-component de aangeboden muziek volledig intact laat passeren. De Hailey´s zijn dan ook op een fenomenale manier in staat om de sfeer, de warmte en de gloed, zoals die aanwezig zijn in een goed gemaakte opname, voor het voetlicht te brengen. Omdat de hele keten die de luidsprekers aanstuurt ook echt neutraal is, beleef je alleen maar de klank van stemmen en instrumenten. Die is uiterst authentiek en vaak verrassend. Het is ook een ´erlebnis´ dat het kennelijk mogelijk is om een onderscheid te maken tussen kleuring zoals elektronica en luidsprekers die toevoegen en de echte klank van stemmen en instrumenten. Dat is iets dat bij elke plaat of cd terugkomt. De gewaarwording dat er wordt geluisterd naar de echte klank die tijdens de opname werd vastgelegd en ook de natuurlijkheid van de ruimtelijke afbeelding. De firma Devialet heeft in verschillende versterkers een feature ingebouwd genaamd SAM. Met SAM wordt het ingangssignaal aan de luidsprekerterminals vergeleken met het uitgangssignaal. Dat uitgangssignaal moet overeenkomstig zijn met wat de microfoons hebben geregistreerd. Dat is uiteraard kort door de bocht, want de achterliggende algoritmes zijn best complex. Devialet heeft een database opgebouwd van méér dan 1000 luidsprekers. Wie een specifieke luidspreker heeft, kan een bestandje downloaden. De versterker weet dan welke afwijkingen die luidspreker heeft en SAM corrigeert daarvoor. Devialet heeft ook de verschillende modellen van YG gemeten. De Hailey heeft geen significante afwijkingen tussen het ingangssignaal en de uitgang. Dat betekent dat je voor een YG geen SAM nodig hebt, maar dat de Hailey en de Sonja de enige luidsprekers in de wereld zijn waar het ingangssignaal identiek is aan het uitgangssignaal. Het ingangssignaal wordt dus vertaald in een time-coherent response. Dat betekent dat deze weergevers het signaal niet veranderen en derhalve dus muzikaal zijn. Ze vertalen het ´complexe’ microfoonsignaal volledig transparant naar de ruimtelijke manifestatie die deze weergevers in een luisterruimte presenteren.

Yoav gaf dan ook aan dat veel luidsprekerfabrikanten en recensenten momenteel YG-luidsprekers gebruiken om hun eigen product aan af te meten en/of een maatstaf te hebben om andere componenten en opnames te kunnen beoordelen. Zijn letterlijke woorden: “Because it doesn’t alter the signal, they find it to be a useful tool to make sure that their own gear is musical and well-designed”. De ruimtelijke afbeelding van de Hailey´s is er een met een enorme verfijning, subtiliteit en detaillering. De Hailey’s opereren ook met een fenomenale precisie. Het opvallende is alleen dat die eigenschappen op geen enkele manier leiden tot de ervaring van een gecontroleerd, mechanisch of overgedetailleerd geluidsbeeld. Het is alleen maar erg natuurlijk, vanzelfsprekend en met een enorme flow. Bijvoorbeeld de peilloze diepte waarin klanken wegsterven, de extreem lage noisefloor en de fraaie uitvergroting tussen heel zachte en dynamisch veel hardere passages. Heel bijzonder is ook de ´afstand´ tussen individuele tonen van instrumenten. Zonder dat het ´geheel´ of de samenhang verloren gaat, lijkt het of elke toon een soort eigen ruimte krijgt. Een micro-omgeving waarin zo´n toon zich kan manifesteren en uit kan klinken, zonder dat andere tonen dat in de weg zitten. Een heel aparte ervaring, maar het was meteen opvallend tijdens de eerste luistersessie.

De waarheid

Een luidspreker die volledig transparant is, is niet gebouwd op effectbejag en zal dus zeker niet met elke vorm van programma-materiaal ´spectaculair´ klinken. Het spektakel zal zogezegd uit de opname moeten komen. Velen zullen wel luidsprekers kennen die alles min of meer goed doen klinken, fouten met de mantel der liefde bedekken en zelfs aantrekkelijke tonaliteiten of wijzigingen in de frequentie-response toevoegen aan de muziek. Het zijn doorgaans de systemen die het meest opvallen tijdens een show of bij de dealer. De Hailey´s doen dat dus niet. Ze vertellen op een uiterst eerlijke manier de waarheid over de opname en de aangesloten apparatuur. Onthullender en confronterender is nauwelijks denkbaar. Het grappige daarvan is dat de wat mindere opnames toch een bepaalde charme krijgen. Ze klinken dan uiteindelijk beter dan op die systemen die de boel expres mooier maken dan mooi. Maar, als er dan een perfect opgenomen stuk muziek over de Hailey´s speelt, dan gebeuren er dingen die je niet gelooft en die niet meer in woorden zijn uit te drukken. Dat gebeurt met bronmateriaal uit het digitale domein. Denk aan cd, DXD, DSD en MQA, maar dat gaat nog een niveau hoger vanaf analoge bronnen.   

Analoog luisteren

Voor de uiteindelijke luistersessies werd analoog ingezet. Met een draaitafel die gekenmerkt wordt door een enorme neutraliteit, snelheid, coherentie, timing en sublieme laagweergave. Ook zijn er analoge mastertapes gedraaid. De vorige paragraaf suggereert natuurlijk dat er tijdens het luisteren naar deze luidsprekers op allerlei individuele eigenschappen is gelet. Zoiets gebeurt uiteraard gedurende een hele korte tijd om inzicht te krijgen waarom zo’n product doet wat dan waarneembaar is. Het is een soort analyse-fase die verklaringen oplevert over het waarom en het hoe van het gepresenteerde geluidsbeeld. Maar daarna is het de bedoeling om naar muziek te luisteren als zijnde een totaalbeeld. De referentie is muziek die geregistreerd is door een aantal microfoons. Apparatuur kan in feite natuurlijk nooit een referentie zijn. Maar je kunt apparatuur wél refereren aan de live-gebeurtenis. Daarvan uitgaande valt de echtheid op van de muzikale happening en de mate waarin de Hailey’s de luisteraar betrekken. Dat is duizelingwekkend goed. Draai maar eens een track van Stevie Ray Vaughan’s ‘And Double Trouble/Texas Flood’ van de 45rpm Analogue Productions release. Of de muur van geluid en de volledig holografische weergave die Diane Schuur neerzet met de American Wedding Song (GRP91022).

Indrukwekkend is ook de lichtelijk in links-rechts stereo opgenomen plaat van Joe Henderson (Page One Blue Note 4140). Op het overbekende Blue Bossa speelt Henderson een van zijn beste solo’s. Art Blakey is te horen op ‘A Night at Birdland’ (Blue Note 1522). Luister bijvoorbeeld naar de magistrale solo van Clifford Brown op Wee-Dot. Als het over sfeer gaat, dan is de registratie van de laatste set op het American Jazz Festival in Newport indrukwekkend (Philips B 07208 Duke Ellington and Buck Clayton at Newport). In 1956 werd Ellington eindelijk serieus genomen door het grote publiek. Hij opende de set met Strayhorn’s Take the ‘A’ train en zo ongeveer het handelsmerk van Duke.

De Hailey’s sleuren je op een onnavolgbare manier terug naar juli 1956. De live-like en first-row confrontatie met muziek waar deze luidsprekers naar bewegen. De enorme betrokkenheid die het systeem dan afdwingt. De manier waarop dit model YG je grijpt en communiceert met diep gelegen niveaus waar emoties ontstaan. Je imaginaire beleving van live aanwezig zijn wordt ge-challenged en de volledige innerlijke bevrediging en ontspanning door het luisteren naar muziek wordt getransformeerd naar hogere dimensies en haast esoterische vormen van beleving. Het is de gigantische kick die sommige systemen kunnen induceren. Iets dat zelden gebeurt op een audio-show of een demonstratie bij een dealer. Het ontstaat alleen door de meest gelukkige combinatie van een aantal top-componenten. Goed geplaatst, goed gematched en in een perfecte samenhang met de akoestiek. Zoiets gebeurt enkele malen per decennium. Het zijn de momenten die je moet koesteren. Het besef dat zoiets toch gewoon mogelijk is met apparatuur. Samenleven met de Hailey’s benadrukt op een onmiskenbare manier dat de audio-hobby primair om muziek zou moeten draaien. Design, vormgeving en audiofiel geneuzel worden volstrekt onbelangrijk en zakken weg in een diep moeras van foute beweegredenen en de resten van nutteloze activiteiten. Het gaat om de muziek. De mathematische vorm die onderliggend is aan Bach´s composities, de vaak niet zo makkelijk identificeerbare structuren achter klassiek en contemporain werk doen, bij wijze van wetenschappelijke hypothese, een soort appél op intellectuele processen binnen de hersenen. Het lijkt wel of ze die triggeren, waardoor ook een soort voldaan en stimulerend effect uitgaat naar emotionele levels binnen ons rationele en gevoelsmatige systeem. Feitelijk heb je de perfecte weergave van high-end systemen niet nodig om zulke processen in gang te zetten, maar het luisteren naar topsystemen heeft wel een zekere lekkere dimensie.

Conclusie

De YG Acoustics Hailey is een full range luidspreker met huiskamervriendelijke afmetingen. Meettechnisch presenteert deze weergever, samen met de Sonja, de meest nauwkeurige afspiegeling van het inkomende signaal. Er is geen enkele andere luidspreker die zoiets doet. Welke muziek ook gedraaid wordt, de Hailey’s zullen dat altijd op de meest authentieke manier laten horen. Als de opname dat in zich heeft, is de weergave ronduit indrukwekkend. Of het nou gaat om een singer-songwriter met gitaar, elektronische muziek, hardrock of een full fling Mahler-uitvoering, de luisteraar zal steeds volledig betrokken worden bij het gebeuren en daar bovenop zitten. Op de Hailey’s is helemaal geen fundamentele kritiek mogelijk. Ze horen bij het beste dat momenteel in de markt beschikbaar is. Voor wie de vraagprijs kan betalen, zijn er in de markt slechts enkele alternatieven die, weliswaar met net even andere accenten, tot dezelfde categorie super-weergevers behoren. Alleen heeft de Hailey helemaal geen accent. Deze weergevers zijn zo neutraal als momenteel maar mogelijk is. De lat in de luisterruimte ligt vaak extreem hoog. Het is iedere muziekliefhebber gegund om de Hailey’s te horen spelen zoals ze dat hier doen. Dat is ook niet helemaal in woorden uit te drukken. Het is één van de beste weergevers die hier staan. Derhalve: de YG Acoustics Hailey’s behoren bij het kleine en exclusieve groepje luidsprekers met modellen die grensverleggend goed zijn en feitelijk de huidige state-of-the-art vertegenwoordigen.

YG Acoustics Hailey 1.2 - prijs op aanvraag

Importeur: Aspera Audio
E-mail: info@aspera-audio.com
www.aspera-audio.com

MERK





EDITORS' CHOICE