REVIEWMission

Review: Premium Mission ZX-1 monitors

Harro Tillema | 16 augustus 2021 | Mission

De Mission ZX-1 boekenplankluidspreker levert een eerlijke en volwassen muziekweergave met een krachtig laag. Deze luidspreker heeft wat ruimte om zich heen nodig om de beste prestaties te leveren en stelt hogere eisen aan de plaatsing. Heeft u echter een slaapkamer, thuiskantoor, homestudio of luisterruimte waarbij u vanuit een vast punt muziek beluistert, zult u met deze luidsprekers uitstekende resultaten behalen.

• Betaalbaar
  • Bouwkwaliteit
  • Volwassen laagweergave
  • Realistische weergave stemmen
  • Realisme en grootte akoestische instrumenten

• Off-axis response
  • Beperkte sweet spot
  • Mist een fractie aan levendigheid in de top-end

Het Britse Mission kent een lange geschiedenis en heeft in haar bestaan een uitstekende reputatie opgebouwd. Vanwege de neutrale klankbalans en realistische geluidsweergave behoren luidsprekers van Mission al jaren tot de referentie in professionele audio-omgevingen. Ook uw auteur heeft door de jaren heen uitsluitend goede ervaringen opgedaan met Mission. Wanneer importeur Mika en HIFI.NL vragen om de ZX-1 monitorluidsprekers te reviewen, heeft dat daarom niet heel veel overtuigingskracht nodig.

Mission luidsprekers

Vandaag de dag levert Mission een breed en diep luidsprekerprogramma. Naast de door ons te reviewen ZX-1 tweeweg monitorluidsprekers uit de premium ZX-serie levert Mission nog twee luidsprekerlijnen. Hierbij is de LX MKII de instapserie van de fabrikant. Deze serie is de opvolger van de befaamde LX-serie waarmee Mission sinds haar oprichting in 1977 de hifi-wereld heeft veroverd. De QX-serie is gepositioneerd in het middensegment en levert nog betere prestaties dan de LX MKII modellen. De QX-serie is voorzien van een hoogwaardigere afwerking en is naast een zwarte en witte uitvoering tevens leverbaar met houtfineer, zonder dat dit ten koste gaat van de betaalbaarheid van de luidsprekers.

Wij ontvangen, zoals eerder vermeld, de meest compacte monitors uit de ZX-serie. Nadat importeur Mika een flinke doos heeft laten bezorgen, nemen we de gewichtige speakers voorzichtig uit de verpakking. Mission levert hier zelfs beschermende handschoentjes voor mee, zodat er geen vette vingers achterblijven. Netjes. Nadat we de speakers van de beschermende verpakking hebben ontdaan komen er twee mooi gevormde hoogglans witte speakers onder de beschermende hoes vandaan. Het design ademt Mission. De vormgeving inclusief de vorm van de magnetische frontjes hebben een ontwerp dat al in de vroege jaren 90 zijn intrede heeft gedaan.

Mission ZX-serie: wat is er nieuw?

De ZX-serie van Mission is de premium serie van de fabrikant en omvat behalve deze ZX-1 tweeweg monitors de prachtige ZX-2 tweeweg boekenplank luidsprekers met een in audiofiele kringen geliefde d’Appolito configuratie. De ZX-3, ZX-4 en ZX-5 zijn vloerstaande twee- en drieweg luidsprekers in oplopende grootte. Voor homecinema toepassing heeft Mission maar liefst twee centerspeakers, de ZX-C1 en de ZX-C2m, de uniek ontworpen ZX-s surround speakers en de ZX-12 subwoofer. Hiermee levert Mission voor elk doel en elk budget een passende set luidsprekers voor stereo- en surroundweergave.

Mission heeft in de ZX-1, evenals in haar andere ZX modellen, nieuwe drivers toegepast. De 130mm DiaDrive midbas drivers hebben een geheel nieuw ontwikkelde motor en zijn voorzien van een geventileerde aluminium matrix conus. Het frequentiebereik begint bij 52Hz en loopt op tot 24kHz. Hierbij levert deze speaker een subtiele laag extensie op 46Hz. Mission heeft hierbij een ovale reflexpoort toegepast en dankzij deze vorm wordt het traditionele ‘zuchten’ voorkomen. De cross-over frequentie ligt op 2.6kHz en de gevoeligheid bedraagt 88dB. De fabrikant geeft een vermogensaanbeveling af tussen de 25 en 100 Watt. Gezien het impedantieverloop dipt tot ongeveer 3,5 Ohm (nominaal 8 Ohm) verwachten we dat deze speakers het best presteren met stabiele versterkers die over voldoende krachtreserves beschikken.

De in de ZX-1 toegepaste tweeters die bij Mission traditioneel onder de midlaag driver huist, wijken af van de conventionele dome tweeters die de fabrikant al vele jaren succesvol toepast. Mission kiest in deze ZX-topserie voor zogenaamde ring-tweeters waarbij het centrum met een faseplug (kegeltje) gefixeerd is en de feitelijke dome bestaat uit twee ringen. De grotere spoel aan de buitenzijde van de dome kan veel meer momentum opwekken waardoor er een hogere efficiëntiegraad wordt bereikt. Hiermee leveren deze tweeters een betere hoog- en midrange- controle dan conventionele dome tweeters. Het bijkomende voordeel van deze bouwwijze is bovendien dat een dergelijke ringconstructie de weergavesnelheid bevordert waardoor transiënts beter worden weergegeven en hinderlijke break-op vervorming (typisch bij conventionele dome tweeters) wordt voorkomen.

Mission ZX-1: bouw

De Mission ZX-1 luidsprekers zijn leverbaar in het zwart en in het wit. De door ons ontvangen witte speakers hebben, zeker wanneer deze zijn geplaatst op witte stands, een onderscheidende frisse vormgeving. We willen deze luidsprekers niet zozeer in de designerhoek duwen, maar door het ontbreken van een traditioneel rechttoe rechtaan luidspreker-design zullen deze ZX-1 luidsprekers zeker niet misstaan in een designer interieur. De luidsprekerkabinetten hebben een stevige bouwwijze met gekromde zijpanelen en afgeronde hoeken. Dit heeft niet alleen een esthetisch mooi effect, het vermindert ook diffractie-effecten die bij scherpe hoeken optreden waardoor de imaging eigenschappen nadelig worden beïnvloed.

De meegeleverde afneembare grijze frontjes zijn voorzien van akoestisch transparant materiaal en voorzien van krachtige magneten zodat deze nooit zullen rammelen of resoneren. Ondanks de speakers zwaar zijn uitgevoerd en intern zijn verstevigd, zijn de zijpanelen niet 100 procent vrij van resonanties. Ondanks het oppervlak waarop de hoogglans laklaag is gespoten niet helemaal egaal is, zijn de luidsprekerkabinetten keurig netjes afgewerkt. Een niet volledig vlakke laklaag doet natuurlijk niets aan de prestaties af en we mogen ook geen afwerking op dat niveau verwachten bij een set speakers in deze prijsklasse. We willen hier in deze review verder ook niet de nadruk op leggen. Het gaat ons voornamelijk om de muziekbeleving.

Eerste luisterindrukken

We hebben de speakers opgenomen in onze trouwe Bryston set die we hebben voorzien van Driade Flow 405 luidsprekerbekabeling en Link Reference 808 interlinks. Een krachtige combinatie met een warm-neutraal karakter en door de hoge snelheid die met een goed presterende set luidsprekers een ruimtelijk en gedetailleerd geluidsbeeld neer kan zetten. We maken vooral gebruik van Tidal (HiFi abonnement) als muziekbibliotheek. Wanneer we de speakers aansluiten op onze Bryston 7B3 monoblokken – een duidelijk geval van overkill – hebben we initieel toch een beetje medelijden met de arme Missions.

Wanneer we onze eerste albums de revue laten passeren moeten we bekennen dat we onder de indruk zijn van de flinke dynamiek die deze luidsprekers uit de bescheiden klankkasten persen. De laagextensie bij 46 Hz doet zijn werk voortreffelijk. De geluidsweergave direct uit de doos levert een flinke push in het laag en midlaag waardoor de bassen een flinke impact hebben. De midrange is echter nog een beetje vaag en de top-end heeft nog erg veel rol-off. Dus: inspelen. Meestal bereiken we na een dag of tien het moment dat geluidsbeeld en klankbalans voldoende op niveau zijn om kritisch te kunnen luisteren.

Klank en imaging

Na enige inspeeltijd heeft de trebble bij een normale, licht ingedraaide opstelling een zijdezacht karakter zonder scherpte. De top-end mist na onze inspeelperiode echter een klein (maar artificieel) sprankeltje waarmee muziek uitdagender wordt om naar te luisteren. Wanneer onze set een toonregeling zou hebben, zouden we snel de neiging hebben de trebble een halve decibel op te draaien. Ook de beloofde snelheid van de ringtweeter valt ons nog een beetje tegen. Achtergrond details blijven relatief ver in de achtergrond hangen en ook het microdetail komt nog niet optimaal tot uiting.

Dat gebrek aan snelheid heeft eveneens invloed op de imaging eigenschappen. Het geluidsbeeld mist nog een fractie aan openheid en blijft ten tijde van het reviewen nog relatief smal en ondiep. Bij nader onderzoek valt het ons op dat de tweeters een vrij smal gebundeld afstraalgedrag hebben. Wanneer de luisterhoek groter wordt, neemt de off-axis response sterk af en ervaren we direct een ietwat nasale geluidsweergave. Omdat beide speakers identiek presteren gaan we er vanuit dat deze speakers een langere inspeelperiode nodig hebben en leggen deze vraag natuurlijk ook aan de importeur voor. Deze geeft aan dat een langere inspeeltijd altijd positiever is voor (de) speakers. Natuurlijk moeten we de prestaties ook in verhouding zien. Deze speakers leveren natuurlijk niet de prestaties van een set met een prijskaartje van vier of vijf cijfers.

Wanneer we de luidsprekers tijdens onze luistersessies verder indraaien, deze in een near field opstelling plaatsen, de speakers met de tweeter op oorhoogte neerzetten en op de juiste plek in het geluidsbeeld plaatsnemen, verdwijnen de eerder genoemde nadelen. Wanneer we in de sweetspot de ogen sluiten beleven we aanzienlijk meer detail en wint het geluidsbeeld substantieel aan breedte en diepte. We moeten bekennen dat we in deze opstelling best goede resultaten behalen.

Geluidskwaliteit

Bij het veelvuldig door ons gekozen album When We All Fall Asleep, Where Do We Go van mevrouw Eilish levert het melancholische Listen Before I Go zang met voldoende body, gewicht en snelheid in de midrange. Ondanks dat de speakers een compact formaat hebben, ervaren we dat er een ‘zangeres’ in de studio staat. Ook piano wordt met voldoende gewicht neergezet en klinkt als een volwaardige piano. Akoestisch gitaar laat een levendig gitaarspel met de authentieke warmte van een akoestisch gitaar horen.

Bij het nummer You Don’t Know van het album Feel Euphoria van Spock’s Beard ervaren we een vol en droog slagwerk met een ietwat gedempte hihat en warmte in de leadgitaar. Bij The Bottom Line zijn alle instrumenten prima van elkaar te onderscheiden en hebben de basloopjes voldoende gewicht om deze goed te kunnen volgen. Lead zang wordt goed gedefinieerd en (wederom) met voldoende body neergezet. Basdrum heeft impact en de piano komt ook hier weer prachtig naar voren. Samenspel van gitaren is betoverend mooi, maar met een beetje meer aan transparantie zou dit nummer, evenals de rest van dit album, laagdrempeliger zijn voor diegene die nog een beetje moet wennen aan het (soms) massieve karakter van het progressieve genre.

Omdat we vooral detail in slagwerk bij pop en rock missen, schakelen we naar klassiek. Het album Late Night Sessions: New Dawn van Belle Chen bevat klassieke piano composities waarbij de piano heel aardig wordt neergezet. We missen wel enige transiënt informatie waardoor het instrument iets aan realisme moet inleveren, maar wordt wel levensgroot en met de juiste toon neergezet. Wij doen het ervoor en ervaren bij dit album vooral een ontspannen en rustgevende muziekbeleving.

Wanneer we door de genres op Tidal browsen ervaren we bovendien hele mooie jazz-momenten met het Why Can’t We Live Together van Dr. Lonny Smith van het Album Breathe. Ook Sassy van het gelijknamige album van Kurt Elling laat ons onophoudelijk met de beat meetappen. Hierna luisteren we naar verschillende Blues tracks waarbij het nummer Heartaches and Grease van Ray Wylie Hubbard met zoveel emotie wordt neergezet dat we het niet kunnen laten even langer naar dit prachtige stukje Blues te luisteren. Wij vinden dat de ZX-1 vooral bij klassiek, jazz en blues zijn ware gezicht laat zien.

Eindoordeel

Uw auteur heeft, zeker in de lagere prijsklassen, een voorkeur voor de klankeigenschappen van monitorluidsprekers ten opzichte van vloerstaande modellen en heeft bovendien een soft-spot voor het merk Mission. Ondanks dit hebben de Mission ZX-1 monitorluidsprekers een wisselende indruk achtergelaten. Hiermee willen we de Mission ZX-1 speakers niet neerzetten als minder goed presterende luidsprekers, maar meer als een set luidsprekers die, net als gereedschap, bij een specifieke taak het best zal presteren.

De nieuwe midbas woofer in dit ZX-1 topmodel heeft een stijve aluminium conus en levert hiermee een snelle, goed gecontroleerde laagweergave en na de inspeelperiode eveneens een prima midrange definitie. Deze luidspreker is voorzien van een ring-tweeter die hele specifieke voordelen biedt, zoals een veel hogere stijfheid en een substantieel lagere vervorming. Door deze stijfheid zal deze tweeter echter meer tijd nodig hebben om lekker los te komen. De fabrikant zou er in onze beleving goed aan doen om al haar tweeters alvast zo’n 100 tot 200 uur te laten inspelen voordat deze in de speakers worden gemonteerd.

De weergave van laag en midlaag levert een volwassen geluidsweergave. Stemmen en akoestische instrumenten hebben voldoende body en worden met het juiste gewicht op de juiste plek neergezet. Door de laagextensie bij 46Hz kan muziek bij een opstelling (te) dicht op de muur echter wat zwaar en vermoeiend worden. Hierom adviseren we de set op de optioneel verkrijgbare stands te plaatsen en de luidsprekers van verder van de wanden in de ruimte te plaatsen. Hiermee zal de klank veel beter in balans komen en zult u substantieel betere imaging eigenschappen ervaren.

Wij hebben uitstekende resultaten bereikt met een near field setup waarbij de luidsprekers twee tot twee en een halve meter uiteen zijn geplaatst en we een luisterpositie innemen van 1:1:1, dus op ongeveer twee meter afstand. Hierbij is het wel belangrijk dat de tweeters goed richting de luisterpositie worden gericht vanwege het gebundelde afstraalgedrag. Hiermee is deze luidspreker interessant om te worden gebruikt in een home studio of thuiskantoor waarbij de bureaustoel zich precies in de sweetspot bevindt.

De Mission ZX-1 boekenplankluidspreker levert een eerlijke en volwassen muziekweergave met een krachtig laag. Deze luidspreker heeft wat ruimte om zich heen nodig om de beste prestaties te leveren. Ondanks de door Mission toegepaste technieken en ontwerpfilosofie zijn de levendigheid en off-axis response ten tijde van onze review beperkt, waarbij de top-end buiten de beperkte sweetspot relatief snel afneemt. Dit stelt hogere eisen aan de plaatsing bij u in de ruimte. Heeft u echter een slaapkamer, thuiskantoor, homestudio of luisterruimte waarbij u vanuit een vast punt muziek beluistert, zult u met deze luidsprekers uitstekende resultaten behalen.

Mission ZX-1
Beoordeling 4 / 5