NIEUWS

Zähl HM1: referentie hoofdtelefoonversterker (en hij is prijzig en zeldzaam)

Sinan Kökbugur | 01 september 2021 | Fotografie Fabrikant

Zähl Elektronik-Tontechnik is een Duits bedrijf dat audioapparatuur maakt voor professioneel gebruik. Het bedrijf heeft de HM1 uitgebracht, een zeer hoogwaardige hoofdtelefoonversterker die zijn voeding uit een externe voeding krijgt. De HM1 zou zo ongeveer alles uit een hoofdtelefoon moeten trekken en de ultieme weergave moeten verzorgen. Nee, hij is niet goedkoop. Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Zähl HM1: hoofdtelefoonversterker voor professioneel gebruik

De naam Michael Count zal niet voor elke muziek- en hifiliefhebber iets betekenen. Maar vrijwel zeker zal elke audioliefhebber hebben genoten van muziek die door de analoge circuits van Michael Count is gestroomd. Zähl Elektronik-Tontechnik produceert al meer dan 35 jaar analoge studiotechnologie. Tot de gebruikers behoren tal van internationaal bekende muziekmakers en producenten. Masteringstudio's, omroepen (particulier en publiek) en bedrijven zoals Sonopress GmbH in Gütersloh.

Michael Count begon zijn professionele carrière in 1978 als geluidstechnisch assistent in de studio van Conny Plank, waar legendarische opnamen werden gemaakt (onder meer door Kraftwerk, Brian Eno, DAF, Ultravox, Gianna Nannini, Eurythmics en vele anderen). Michael Count deed ervaring op in de studio, maar wendde zich vervolgens tot het ontwikkelen en verbeteren van technologie. Tijdens zijn tijd in Conny's studio werden de eerste op maat gemaakte mengtafels gemaakt, ook voor de CAN-studio. Michael Count begon zijn eigen bedrijf in 1982. In 1985 creëerde hij de grote 56-kanaals mixer als custom-made product, dat onder leiding van Connys Studio tot het einde zijn werk deed.

In het professionele veld zijn hoofdtelefoonversterkers altijd geïntegreerd in systemen, bijvoorbeeld in een mengtafel. Maar is soms ook behoefte aan een losse hoogwaardige hoofdtelefoonversterker. Met de ontwikkeling van hoofdtelefoonversterker HM1 zet Michael Count nu een nieuwe maatstaf. Met de HM1 beëindigt hij de zoektocht van professionele muzikanten en veeleisende muziekliefhebbers naar de optimale versterker voor de meest moderne en hoogwaardige hoofdtelefoon op de markt.

De afgelopen tien jaar heeft er een enorme ontwikkeling plaatsgevonden in de hoofdtelefoontechnologie. In de professionele sector maken topproducten nu toepassingen mogelijk die voorheen ondenkbaar waren. Terwijl hoofdtelefoons voorheen voornamelijk werden gebruikt tijdens het opnemen, gebruiken geluidstechnici ze tegenwoordig ook voor referentiemonitoring tijdens de uiteindelijke mixdown. Wat hier essentieel is, is een onvervalste weergave die niets verfraait of verbergt, omdat het de basis is voor de mix en eventuele noodzakelijke geluidsverwerking.

Veeleisende high-end liefhebbers hebben daarentegen – in het algemeen – vooral het genieten van muziek voor ogen. Dus waarom zou een koptelefoon of een versterker het geluid niet iets aangenamer vormgeven dan een opname eigenlijk toelaat? Het antwoord is simpel. Wat voor de ene opname voordelig is, kan voor de volgende een nadeel zijn. Zelfs binnen een muziekopname gaat een klankkleur waardoor het ene instrument er beter uitziet meestal ten koste van het andere of de algehele balans. Als de opname echt goed is, is realistisch afspelen altijd de beste optie. Op dit punt komen professionele gebruikers en high-end enthousiasten tot een gemeenschappelijke noemer.

Zähl HM1: klasse A versterkingscircuits

De eindtrap in de HM1 van Zähl werkt in pure klasse A en biedt een optioneel schakelbare negatieve feedback (“servo” genoemd). De HM1 kreeg enorme vermogensreserves mee, wat al te zien is aan het feit dat hij in ruststand bijna 40 Watt verbruikt. Dit betekent dat hij voor elke toepassing meer dan voldoende uitgangsvermogen heeft en een extreem lage uitgangsimpedantie. Indien nodig kan hij ook aanzienlijk meer leveren dan zijn continue output voor korte pulsen. De ontwerpers van de HM1 hebben het werkpunt van de eindtrap gemeten en vervolgens verfijnd in talloze luistertests met experts, met name mastering engineers. Hetzelfde geldt voor de zorgvuldig geselecteerde componenten die worden gebruikt.

Om klasse A nog een stap verder te brengen, werd een even eenvoudig als geniaal idee geïmplementeerd: neem het beste van klasse A en tegengekoppelde versterkers en voeg dit samen. Klasse A werking heeft negatieve feedback. Aangezien er geen overdrachtsvervormingen zijn, valt hier niets te corrigeren voor de negatieve feedback. In plaats daarvan corrigeert het alleen de fouten die het gevolg zijn van de interactie van de eindversterker en de hoofdtelefoon. De aftakking van de negatieve feedback is zo ontworpen dat de correctie niet tot artefacten leidt. De uitgangsweerstand daalt tot een waarde die meestal lager is dan de som van de hoofdtelefoonkabels en connectoren. Op deze manier kunnen hoofdtelefoonsystemen strak worden “geleid”. Je zou kunnen zeggen dat bij de HM1 elke hoofdtelefoon klinkt zoals hij echt klinkt.

Zähl HM1: professionele functionaliteit

In het geval van een referentieversterker van de hoogste kwaliteit, is het ook fijn om deze te kunnen gebruiken voor kritische A / B-vergelijkingen, bijvoorbeeld het vergelijken en evalueren van verschillende signaalbronnen zoals DA-converters of pick-upsystemen in het high-end bereik of voor het vergelijken van verschillende mixen of geluidsverwerking in het professionele veld. De HM1 heeft hiervoor twee ingangen met onafhankelijke niveauregelaars en aan/uit-knoppen. De exacte volumeregeling (en gelijkmaking) is essentieel voor een correcte gehoorvergelijking. De aan/uit-functie kan ook via een kabelafstandsbediening worden bediend, hetgeen een blinde vergelijking eenvoudiger maakt. Bovendien kan met de mixertrap soepel van de ene bron naar de andere worden gefade in plaats van heen en weer te schakelen.

De HM1 is geschikt om twee bronnen te mixen. Een nieuwe duikt op uit twee muziekprogramma's. Dit nieuwe programma is niet alleen via een hoofdtelefoon te beluisteren, maar ook via de lijnuitgangen op de achterkant voor actieve speakers, opnameapparatuur etc. Dit maakt van de HM1 een tweekanaals stereomixer met referentiekwaliteit.

Als slechts één kanaal wordt gebruikt, vertegenwoordigt de mengtrap geen overbodige ballast. Een ongebruikt kanaal wordt direct bij de ingangstrap uitgeschakeld en kan de signaalintegriteit niet negatief beïnvloeden. Deze uitschakeling vindt plaats via een relais en wordt geactiveerd zodra een volumeregeling op minimum staat of een kanaal aan/uit-knop in de uit-stand staat.

Zähl HM1: subtiele en effectieve toonregeling

Aangezien kan worden aangenomen dat gebruikers de HM1 in combinatie met zeer hoogwaardige apparaten bedienen, is klassieke toonregeling niet geschikt. Het kan echter een voordeel zijn om fijne, nauwkeurige aanpassingen in de frequentierespons te maken, afhankelijk van de koptelefoon, muziekprogramma of persoonlijke voorkeur. Daarom heeft de Zähl HM1 een treble- en bass-aanpassing in drie vaste stappen, elk als een verhoging en een verlaging, die voornamelijk is ontworpen om muzikaal te zijn. Hiervoor heeft Zähl Elektronik-Tontechnik beproefde schakelingen uit de studiotechniek verder ontwikkeld, die de klank niet vervalsen, maar alleen accenten leggen. De basis is filters met geselecteerde componenten, alle trappen worden nauwkeurig geschakeld met relais.

Zähl HM1: regelbare ruimtelijkheid en stereobreedte

Bijzonder is de mogelijkheid om de stereobasisbreedte in te stellen. Het is bekend dat de perceptie van ruimtelijkheid bij het luisteren met een koptelefoon anders is dan bij het luisteren met luidsprekers. In plaats van een cross-feed circuit gebruikt de HM1 een stereo basisbreedte-instelling. Het is gebaseerd op de middle / side-technologie, die is beproefd en getest in professionele studio's, en biedt extra mogelijkheden. Dit is iets anders dan crossfeed hetgeen bij veel andere hoofdtelefoonversterkers wordt toegepast, ook hoogwaardige modellen.

Hoe werkt de regeling van de stereobreedte in de HM1? Het stereosignaal wordt omgezet in een middensignaal (in eenvoudige bewoordingen is dat wat L en R gemeen hebben) en een zijsignaal (dat is wat L en R onderscheidt). Als je het midden- en zijsignaal weer 1:1 bij elkaar zet, krijg je het originele stereosignaal. Maar als je de verhouding tussen het midden en de zijkant verandert voordat je ze weer in elkaar zet, verander je de breedte van de stereobasis. De schakeling van de HM1 laat het middensignaal zoals het is en verandert alleen het niveau van het zijsignaal. Door het niveau te verlagen wordt het stereobeeld smaller, terwijl het verhogen het beeld breder maakt.

De gebruiker heeft dus direct toegang tot de beleving van de ruimte. Als het muziekprogramma via de koptelefoon te “breed” lijkt, draai je de knop gewoon een of twee stappen naar links. Wie een opname als te gefocust op het midden van het podium ervaart, draait de regelaar een of twee stappen naar rechts. De monopositie uiterst links wordt met name aanbevolen voor vroege stereo-opnames waarbij individuele instrumenten uiterst links of rechts werden gemengd zonder ruimtelijke referentie. Met dit niveau controleren professionele gebruikers de ruimtelijkheid van hun mix en ontdekken ze mogelijke problemen, vooral in extreme posities. Met de DIR-knop (Direct) kan dit niveau volledig uit het signaalpad worden verwijderd om rekening te houden met de puristische benadering.

Zähl HM1: voorversterker in een minimalistisch systeem

Door eindversterkers of actieve speakers aan te sluiten op de line-out uitgangen kan de HM1 als voorversterker worden gebruikt. Voorbeeld van een minimalistische opstelling: streamer op HM1 ingang A, draaitafel (met ingebouwde of externe RIAA versterker) op ingang B, actieve speakers op line out.

Zähl HM1: tweekanaals mixer

Als mixer kan de HM1 twee willekeurige bronnen op ingangen A en B combineren om een nieuw muziekprogramma te creëren - of gewoon cross-faden van de ene bron naar de andere. Het resultaat kan worden afgetapt van één van de Line Out-uitgangen en worden opgenomen op een geluidsdrager.

Door gebruik te maken van de “A Thru”-uitgang, kan een geluidsverwerkings- of effectapparaat worden “doorgelust”. Het wordt gevoed door “A Thru” en de uitgang wordt aangesloten op ingang B. De relatie tussen het origineel en het effect en de verwerking wordt ingesteld met behulp van de A/B volumeregelaars De gehoorvergelijking wordt vervolgens uitgevoerd door op de A/B aan/uit-schakelaar te drukken.

Zähl HM1: stroomvoorziening

Ten slotte, netspanning en nettransformator zijn altijd potentiële storingsbronnen indien in de buurt van versterkercircuits. De voeding van de HM is dan ook ondergebracht in een aparte kast.

“Elke hoofdtelefoon op de HM1 klinkt zoals hij zou moeten klinken,” aldus hoofdontwerper Michael Count.

Zähl HM1: prijs en leveringsinformatie

De HM1 wordt in Duitsland geproduceerd in een gelimiteerde oplage van vijftig stuks per jaar. De prijs bedraagt net geen 8.000 euro.


EDITORS' CHOICE