Acoustic Energy is een Britse speakerfabrikant die zowel actieve als passieve speakers bouwt. De importeur van het Britse merk – Viertron BV – zette eerder al eens een paar Acoustic Energy AE309 vloerstaanders bij mij neer, dat was toen het topmodel uit de 300 serie. Afgelopen najaar is aan die serie een grotere drieweg vloerstaander toegevoegd; de AE320. Een welkome toevoeging, vooral voor mensen met een wat grotere kamer.
Acoustic Energy
Nog even kort over het merk Acoustic Energy. Het merk, ontstaan in Londen, introduceerde in 1987 de eerste speaker, de befaamde AE1 monitors. Een benchmark destijds én hedentendage voor zeer hoge audiokwaliteit en een groot frequentiebereik uit een kleine behuizing. De AE1 dient dan ook nog steeds als basis in de designfilosofie van de Britten, die in 1994 verhuisden naar een grotere locatie in Cirencester, waar ze nu nog steeds gevestigd zijn. Na ruim 12 jaar in Amerikaanse handen te zijn geweest, is Acoustic Energy sinds 2017 weer volledig Brits. Het merk is nu onder stuur van niet minder dan vier directeuren. Met een gecombineerde ervaring van meer dan 100 jaar opereren ze nu onder de naam Acoustic Energy Loudspeakers Limited.
AE320 vloerstaander
Op dit moment heeft Acoustic Energy qua weergevers vier verschillende productlijnen, waarvan drie met passieve speakers, de 100, 300 en 500 serie en de vierde met uitsluitend de moderne variant van de AE1, de AE1 active. Daarnaast hebben ze nog een aantal speakerstands in het assortiment. De in deze review besproken AE320 is sinds september vorig jaar aan de line up toegevoegd en is daarmee meteen het topmodel uit de 300 serie. Deze serie wordt verder gecompleteerd door de AE300 boekenplankspeaker, de AE307 centerspeaker, de kleinere en al eerder gereviewde AE309 vloerstaander en de AE308 actieve 12 inch grote subwoofer.
De AE320 is een slanke doch imposante speaker, gezien de hoogte. De afwerking van de AE320 is van een torenhoog niveau en verraadt niet dat de prijs behoorlijk concurrerend is. Want voor een paarprijs van 1998 euro heb je een hele goede deal wat mij betreft. De witte exemplaren die ik ter review had zagen er echt fantastisch uit en kleurden bijzonder goed met mijn AV meubel, waarin de kleurtoon van het wit toevallig identiek is.
Doordat de speakers in de 300 serie zowel aan de boven als onderkant zijn voorzien van afgeronde hoeken, oogt het geheel speels, maar ook smaakvol en niet log en lomp. Ongeveer op het midden aan de achterzijde zit een brede rechthoekige bassreflexpoort die ervoor zorgt dat je geen last krijgt van hinderlijke bijgeluiden, het zogenoemde chuffing. Ik adviseer wel minimaal 40cm ruimte tussen een niet akoestisch behandelde achterwand en de speakers aan te houden. En een meter vanaf een zijwand is ook wel aan te raden. De meegeleverde grille loopt helemaal van boven tot onder en wordt middels onzichtbare magneten op zijn plaats gehouden.
De AE320 is precies 10cm hoger dan de AE309 en komt daarmee op exact 100cm hoogte. Met een breedte van 17,5cm kun je wel van een slank ontwerp spreken. De diepte komt op 32cm. Ze wegen een forse 26 kilo per stuk. Dat is vrij zwaar voor het formaat én voor deze prijsklasse. Dat komt onder andere door de verzwaring die Acoustic Energy heeft toegepast door onderin de kast een inert materiaal toe te voegen wat dan weer zorgt voor minder kastkleuring en betere akoestische demping.
Daarnaast is de kast zelf van 18mm dik MDF gemaakt wat natuurlijk ook het nodige weegt. Ze worden standaard geleverd met spikes om ze stevig neer te zetten en zijn verkrijgbaar in de kleuren Piano Gloss White, Piano Gloss Black en Real Walnut Wood Veneer voor 999 euro per stuk en dus een totaalprijs van 1998 per set.
Lichtgewicht sandwich
In de AE320 is een totaal van vier drivers te vinden. Een 28mm grote aluminium dome tweeter met Wide Dispersion Technology wave guide en een drietal keramisch aluminium sandwich midlaagunits van 13cm met een lange slag motor. Omdat er in dit model sprake is van een drieweg opbouw, fungeert een van de drie midlaagunits als middentoner en de onderste twee als bassdrivers.
De onderste twee units spelen tot 380Hz, de middentoner neemt het bereik tot 3,4kHz voor zijn rekening en de tweeter speelt vanaf daar door tot een indrukwekkende 30kHz. Door toepassing van twee units voor het laag en de lange slag motoren begint het frequentiebereik al bij 35Hz. De AE320 vloerstaanders zijn maximaal belastbaar tot 200 Watt, hebben een nominale impedantie van 8 ohm en zijn door een gevoeligheid van 90dB zeer goed aanstuurbaar, ook door wat minder krachtige versterkers. De speakerterminals zijn overigens zeer degelijk en er is slechts een paar terminals per speaker aanwezig. Geen bi-wiring of bi-amping dus, mocht je daar naar op zoek zijn.
Testopstelling
Tijdens de reviewperiode heb ik de AE320 zo’n 2,5 meter uit elkaar gezet, licht ingedraaid naar de luisterpositie. Afstand tot de zijwand was minimaal 1 meter 20. Tussen de akoestisch behandelde achterwand en de speakers zat zo’n 40cm. Kabels zijn van diverse merken, waaronder AudioQuest, Ricable, Supra en PliXiR.
Als voorversterker doet een NAD C658 nu alweer een tijdje dienst als vaste referentieset, samen met de NAD C298 Purifi eindversterker. Het stroom wordt op dit moment gezuiverd van troep middels een PliXiR Elite BAC 1500 powerconditioner aan de eindtrap en een PliXiR Elite BAC 400 aan de voorversterker. Van laatstgenoemde volgt binnenkort een uitgebreide review.
Luisteren en genieten
Met het onlangs overlijden van synthesizer-legende Vangelis heb ik weer eens uitgebreid naar diens uitgebreide discografie geluisterd. Als klein manneke was ik altijd al gefascineerd door de filmische en surrealistische klanken die deze Griekse muziek god me voorschotelde en die fascinatie heeft na al die jaren niet aan kracht ingeboet.
Ook kwam het befaamde en bombastische progrock album 666 van Aphrodites Child voorbij met als hoogtepunt The Four Horsemen. De twinkelende tonen zwellen aan in de complexe compositie van Vangelis, de hypnotiserende stem van Demis Roussos komt op en de drums en gitaar maken het tot een haast bedwelmende ervaring. De AE320 gooien de muziek met een dermate hoge energie de ruimte in dat stil zitten en je niet mee laten voeren door de rijke klanken schier onmogelijk zijn. De Acoustic Energy speakers, hoe toepasselijk ook qua naam trouwens, spelen met speels gemak en met bakken energie.
Ook op het echte synthesizer werk van de magistrale soundtrack Blade Runner, is de energie hoor- en voelbaar. Lage tonen hebben veel kracht, het middengebied is zeer gedetailleerd en ontspannen en de hoog weergave is met de fijne microdetails absoluut op orde. Zoals duidelijk hoorbaar tijdens het luisteren naar Tears in Rain. De regen in het intro met de kenmerkende, en nog jonge stem van Rutger Hauer klinkt realistisch. De daarop volgende synthesizer klanken komen zeer breed de kamer in en zijn ontroerend mooi en brengen me in gedachten weer terug naar die beroemde scène uit de film van Ridley Scott.
Persoonlijke favoriet is het album Antarctica. Meteen bij de eerste klanken van de eerste track Theme From Antarctica is de controle en definitie in het laag en midlaag evident. De klanken van de pauken, de elektronische klappen, de baslijnen klinken mooi gedefinieerd met veel textuur en komen met veel punch en druk de luisterruimte in. Kippenvel als de digitale strijkers rond twee minuten speeltijd aanzwellen. Dit brengt me weer helemaal terug naar die tijd dat ik dat dat ik dat kleine manneke was die naar Vangelis luisterde.
Naast het oeuvre van Vangelis heb ik uiteraard naar veel meer muziek geluisterd. Van reguliere radio uitzendingen van NPO Radio 2, tot aan complexe klassieke muziekstukken, hard rock en blues. Daarbij springt er geen enkel genre uit waar de AE320 in uitblinkt of teleurstelt. Kortom, ze zijn zeer breed inzetbaar. De soundstage is breed, diep en biedt zoals gezegd dus veel detail. En niet alleen in de hoog weergave, maar ook in de laag weergave en in het middengebied. Haast tastbare texturen worden blootgelegd en slechte opnames vallen overigens genadeloos door de mand. Ik ben zelf door mijn ervaringen met de AE309 en 320 in elk geval enorm benieuwd geworden naar de 500 serie!
Van de AE520 verscheen op dit medium eerder al een review van Sinan, waar overigens vergelijkbare eigenschappen naar voren komen. Zonder zelf de AE520 te hebben gehoord denk ik dat daarmee het algemene karakter van een Acoustic Energy speaker goed te kenmerken is.
Let er wel op dat de AE320 best neutraal is getuned. Koppel ze daarom best aan een neutrale tot warm klinkende versterker. De match met de NAD C658 & C298 pakte naar mijn persoonlijke smaak heel goed uit, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daarvan gecharmeerd is en iets meer warmte zoekt. Maar goed, dat advies geldt voor elke speaker; luisteren, luisteren, luisteren.
Conclusie
Net als de AE309 is ook de grotere AE320 mij bijzonder goed bevallen. De weergave is snel, detailrijk en open en door de drieweg opbouw in dit topmodel is het middengebied nog net wat beter gedefinieerd en heeft het laag nog meer kracht. Door hun transparante en vrij neutrale weergave zijn ze inzetbaar voor elk genre en zullen ze zowel de meer audiofiel georiënteerde luisteraar als de filmliefhebber aanspreken.
Ook het uiterlijk zal veel mensen aanspreken. Als je dan toch een best forse speaker in je huiskamer zet mag die ook zeker gezien worden en de afwerking van zowel de kast en drivers als de lak zijn van een zeer hoog niveau dat het prijsniveau ver ontstijgt. Daarbij zijn ze interieurvriendelijk doordat ze ondanks hun formaat vrij smal zijn en in drie prachtige kleuren te verkrijgen waarvan er altijd wel eentje bijzonder goed past in ieders interieur. Warm aanbevolen!
Acoustic Energy AE320
1998 euro per set | viertron.nl
Beoordeling 5 op 5