In november 2020 maakten we kennis met Kaempfer Audio Design en hun KAD K7 luidsprekersysteem. Vandaag ontdekken we de gloednieuwe KAD K5 monitor. Niet zo maar het kleine broertje van de KAD K7. Dat kunnen we je nu al verklappen.
De voorbije twee jaar hebben ze bij Kaempfer Audio Design in Apeldoorn niet stilgezeten. Ernest Kaempfer, de man die met zijn actieve, draadloze luidsprekersystemen met WiSA de high end streaming generatie wil bereiken, heeft zijn bestaande technologie nog verder uitgewerkt.
Sneller, krachtiger en een betere stroomvoorzienig
“We hebben nog heel wat gewonnen op het vlak van geluidskwaliteit”, vertelt Ernest Kaempfer. “Aan het cardioïde karakter van het bassysteem hebben we niets gewijzigd. Alleen gebruiken we nu de veel snellere drivers van het Noorse SEAS en krachtigere klasse-D versterkers met een geoptimaliseerde stroomvoorziening.
Intra-kabinet bekabeling
“De bekabeling tussen het versterkerblok en de drivers in de behuizing, goed voor zo’n anderhalve meter kabel per driver, komt voortaan van Volker Lehr Audio uit Duitsland”, gaat Ernest verder. “Deze zogenoemde ‘intra-kabinetkabel’ is uitgerust met een passieve voorspanningstechniek. Kort door de bocht wil dat zeggen dat de voorspanning de elektronen die door de kabel moeten in de juiste richting zetten. Dat zorgt voor minder weerstand in de uiteindelijke signaalgeleiding”.
KAD K7-EVO
Snellere drivers, een hoger vermogen, nieuwe interne bekabeling en een verbeterde stroomtoevoer, het is een optelsom. ”Er is heel wat gebeurd op technisch vlak”, aldus Ernest Kaempfer.
“In die mate dat de originele KAD K7 geëvolueerd is naar de KAD K7-EVO. Het is in feite een nieuw ontwerp geworden dat standaard verkrijgbaar is met diamond of beryllium tweeter. De KAD K7-Evo is momenteel ons absolute vlaggenschip”.
Primare SC15
De centrale unit met operating systeem en draadloze WiSA technologie werd niet verder ontwikkeld. “We hebben de centrale unit vervangen door een Primare SC15”, verduidelijkt Ernest. “De Primare SC15 is een combinatie van een digitale voorversterker met een draadloze WiSA transmitter en Roon ready streamer end point. Dat betekent dat je draadloos hoge resolutiemuziek kunt streamen via de Primare naar een willekeurige set KAD speakers.”
KAD K7-R
“De KAD K7-R is in feite de mark 2 van het oorspronkelijke K7 model uit 2020”, voegt Ernest Kaempfer er aan toe. “De K7 R heeft nu standaard een beryllium tweeter mee gekregen en een vernieuwd bas design. We gebruiken nu vier snellere bass-drivers.”
KAD K5 Monitor
En dan zijn we eindelijk aanbeland bij de KAD K5 Monitor. Een actief tweewegsysteem met ingebouwde subwoofer, draadloze WiSA en een gebalanceerde AES-3 ingang voor de pro. De nieuwe K5 Monitor speaker is uitgerust met drie driver units in het front en twee aan de achterkant. “De drivers in het front zijn opgesteld volgens het d’Appolito principe”, legt Ernest uit. “Een uitvinding van Dr. Joseph d’Appolito die bepaalt heeft hoe de drivers in de behuizing gepositioneerd moeten worden om het geluid symmetrisch rond de ideale luisteras te laten afstralen. Met als resultaat dat vloer- en plafondreflecties aanzienlijk verminderd worden.”
Zoals gezegd is de KAD K5 een volledig nieuw ontworpen luidsprekersysteem. “De K5 Monitor doet het echter zonder cardioïde bas systeem”, zegt Ernest Kaempfer. “Het d’Appolito principe plus het door KAD ontwikkelde fase lineaire wisselfilter zorgt voor de gewenste directionele afstraling. We gebruiken twee identieke bass drivers, zoals in de K7, maar dan afgestemd als subwoofer. Daarom moesten we de 12 cm drivers, die we in de K7 gebruiken, vervangen door drivers met een doorsnede van 15 cm die zonder moeite een octaaf lager kunnen. De wisselfrequentie kan daardoor behoorlijk laag komen te liggen, 80Hz in ons geval”. Ernest vertrouwt ons op het laatst nog een saillant detail toe. “We maken gebruik van ‘Linkwitz transform’, een techniek om in een relatief kleine luidsprekerbehuizingen de bassen dieper door te laten lopen. Hierdoor zijn we er in geslaagd om de behuizing van de K5 Monitor compact te houden, zonder in te boeten op kwaliteit en dynamiek van de laagweergave. De K5 Monitor kan ook met dezelfde beryllium tweeter uit de K7-R worden uitgerust. Daarnaast kun je de K5 zowel als monitor gebruiken of als stand-mount met speakerstands”.
KAD K5-R Monitor
De KAD K5 is het basismodel. Het stel dat we vandaag beluisteren is de KAD K5-R die standaard uitgerust is met een beryllium tweeter. Goed voor 1.000 W rms: 500 W voor de ingebouwde subwoofer + 500 W voor de combinatie van de beide mid drivers en tweeter die elk 250 W ontvangen.
“Elke driver beschikt dus over een eigen versterker en DAC”, legt Ernest uit. “De KAD K5 Monitor is uitgerust met 3 digitale paden. Het signaal komt digitaal binnen en wordt door de DSP (digitale signaalprocessor) onmiddellijk uitgesplitst in drie unieke digitale kanalen met elk een eigen versterker en een dubbele DAC chip. Eén voor het laag en één voor het midden en hoog”.
Draadloze WiSA technologie
Ook de K5 Monitor kan aangestuurd worden door de Primare SC15 als voorversterker met draadloze WiSA transmitter. Op de Primare kun je aansluiten wat je wil. Van een top streamer, een cd-speler, een platendraaier met phono amp tot zelfs een TV. Zo creëer je meteen een volwaardig muzieksysteem. Zonder kabels, op 2 hoogwaardige stroomkabels na.
Dan is het tijd om te luisteren. De set bestaat uit een stel KAD K5-R Monitors op stands, een Primare SC15 voorversterker met draadloze WiSA, en power bekabeling van Volker Lehr Audio Solutions. Als streamer gebruiken we de MU1 van Grimm Audio, de muziek komt van Qobuz via Roon.
Ernest Kaempfer heeft een playlist samengesteld met zorgvuldig geselecteerde muziekstukken. We beginnen met ‘Drum Solo’ van Gojira. Kwade tongen beweren dat je met drums altijd indruk kunt maken, maar in het geval van de K5 is dat een understatement. Het drumwerk van Gojira is niet alleen een technisch hoogstandje, het is eveneens een beproeving voor de speakers. De K5’s houden het gecompliceerde drumwerk echter bijzonder strak onder controle. Zo moeten drums klinken.
Een flinke portie vioolwerk van Janine Jansen gaat er altijd wel in. ‘Il cimento dell’armonia e dell’ invenzione’ is een bekoorlijk en verfijnd stukje muziek van Vivaldi. De K5’s weten met uiterste precisie de verschillende vioolpartijen strak af te lijnen en de muzikanten hun plaats op het podium weer te geven. Dank zij de ruimtelijkheid waarmee de K5’s een diepe indruk maken is het podium waarop Janine en haar kompanen zich uitleven een stuk ruimer dan de luisterruimte breed is.
Een playlist zonder ‘Hotel California’ van de Eagles is niet volledig. Maar dan wel de live versie op ‘Hell freezes over’ die begint met een schitterende gitaarsolo en lekkere drums. Alweer die opmerkelijke ruimtelijkheid en verfijnde detaillering. Het live-gevoel is dan ook niet ver weg.
Het genie van Prince openbaart zich met ‘Muse 2 the Pharaoh’. De expliciete diepe baseline, het toetsenwerk en de murmelende zang van Prince doet ons met de voeten tappen. Altijd een teken dat het goed zit. Het zit dan ook goed want de K5’s hebben er allerminst moeite mee om de verschillende muzieklijnen uiteen te rafelen en op het juiste moment bij onze oren te laten toekomen.
Met ‘Picture Book’ van Simply Red blijven we in de goede mood. Schitterende muziek uit 1985 maar nog altijd kakelvers. Met dank aan de remastering. Dit nummer is door Qobuz bekroond als ‘uitzonderlijke geluidsopname’. Ook hier valt alweer die enorme ruimtelijkheid en absolute controle op.
Met ‘Higher Ground’ in de uitvoering van Fourplay schakelen we terug naar easy listening modus. De voeten tappen alweer mee op het ritme. De gecompliceerde muzieklijnen in dit nummer komen keurig op tijd aan waar ze verwacht worden. Op het einde van de denkbeeldige gelijkbenige driehoek waar wij zitten te luisteren. Al moeten we hier direct aan toevoegen dat de K5 door zijn specifiek ruimtelijke afstralingsgedrag geen behoefte heeft aan een zogenaamde sweet spot.
“Meer van dat”, vragen we aan Ernest die prompt Marcus Miller op ons los laat. De dynamiek op ‘Jean Pierre’ is een schoolvoorbeeld. Deze schitterende opname komt volledig tot zijn recht op de K5 speakers. Miller is een multifunctionele artiest, de K5 een multifunctionele speaker. Samen vormen ze voor een muzikaal feestje.
Wat te denken van Youn Sun Nah’s ‘Moondog’? De loepzuivere stem van de Koreaanse vocaliste komt volledig los van de K5’s. De sobere muzikale begeleiding versterkt de vocale kwaliteiten van Youn Sun Nah en maakt van ‘Moondog’ een ingetogen geheel dat door de K5’s kamerbreed uitgemeten wordt.
Het kippenvelmoment is wat ons betreft voorbehouden aan ‘These Bones’ van de Fairfield Four. De samenzang met kelderdiepe baritons klinkt zo bangelijk echt dat we elk moment verwachten dat de Fairfield Four van achter de grote KAD banner tevoorschijn komen. We vermelden nog graag ‘La Sonnambula’ van Cecilia Bartoli die we tussen haar krachtige uithalen adem horen halen. Van realisme gesproken, zo ook met de barok aria ‘Cleopatra’ van Regula Mühlemann. We zijn nog wel even door gegaan, zonder enig spoortje van luistermoeheid.
De rode draad in dit luisterverhaal is ongetwijfeld de ruimtelijkheid van de K5 speakers, gekoppeld aan hun perfecte timing. Ernest Kaempfer heeft zijn huiswerk goed gemaakt. De K5 is beslist niet het kleine broertje van de K7. De Primare SC15 met zijn WiSA module is een prima partner voor de K5. Voegen we er nog aan toe dat de KAD K5 een speaker is die zich overal thuis voelt. Vooral als je van draadloze muziek houdt. Of beter gezegd, als je klaar bent voor een draadloze high end streaming ervaring.
Conclusie
Twee jaar geleden stond Kaempfer Audio Design in de startblokken, klaar om de wereld te veroveren met de KAD K7. Corona dacht daar anders over. Gelukkig heeft Ernest Kaempfer in die periode de tijd genomen om zijn ontwerp te perfectioneren. Dat hij er tegelijk in geslaagd is om de KAD K5 te ontwikkelen, getuigt van een grote ambitie en volharding. Dat hij erin geslaagd is om de K5 zo goed te laten klinken, getuigt van puur vakmanschap.
KAD K5 Monitor en K5-R Monitor | www.kadaudio.com
Dutch Audio Event
De nieuwe modellen van KAD waren op 8 en 9 oktober ook weer te vinden op het Dutch Audio Event.