(Gesponsord artikel)



HI-VISIT

Heroparts Veldhoven

Max Delissen | 20 december 2007

Deze keer voert de HiVisit mij naar industrieterrein De Run in Veldhoven, onder de rook van mijn woonplaats Eindhoven. Lekker dichtbij, en over de Randweg A2 ook gemakkelijk bereikbaar. Ik breng vandaag een bezoek aan Heroparts, groothandel van een aantal mooie en bekende merken, waaronder Harman Kardon, JBL, Infinity en BenQ - maar daarover later meer.

De ochtendspits valt, ondanks - of misschien wel dankzij - de vrieskou, reuze mee en er schijnt een helder winterzonnetje. Al met al geen vervelende dag om op pad te zijn, en klokslag negen uur schud ik de hand van Marc Lammers, directeur en eigenaar van de holding waar ook Heroparts onder valt. De reden van mijn bezoek is de recentelijk geopende showroom, waar alle merken die door Heroparts worden gedistribueerd te bewonderen zijn. Als we daar binnenstappen word ik aangenaam verrast. Achter de nogal anonieme gevel van het industriepand ligt een grote en ruim opgezette zaal, waar een enorme hoeveelheid aan apparatuur, luidsprekers, beamers en accessoires keurig staan opgesteld. In veel gevallen zelfs in een speelklare setup.


 
Ondanks de grootte van de ruimte is er toch een redelijk intieme sfeer. De inrichting is zo gemaakt dat er op het eerste gezicht twee grotere ruimtes zijn, die globaal per productgroep zijn ingedeeld. Links het geluid, rechts het beeld. Later blijkt dat zich achter in het pand ook nog een heuse bioscoop bevindt, met acht zeer comfortabele rode stoelen, en een uitermate indrukwekkende beeld- en geluidsinstallatie.


Het hoe en waarom van de Showroom

Onder het genot van een kop verrukkelijke espresso praat Marc zichtbaar trots over de showroom, die twee maanden geleden is geopend. “Aanvankelijk was Heroparts voornamelijk een leverancier van opticals (CD- en DVD- recordables) en kleine accessoires, maar nu distribueren we een breed en mooi pakket van topmerken binnen de AV branche”, zo vertelt hij. “Omdat  binnen het dealernetwerk signalen klonken dat er behoefte was aan een stukje extra ondersteuning en begeleiding hebben we deze showroom ontwikkeld. De dealer kan bij ons niet alleen telefonisch of per email met vragen terecht, maar hij kan ook langskomen en direct met één van onze medewerkers praten. Dat is wel zo persoonlijk. Bovendien mag een dealer zijn klanten gewoon meenemen, als er behoefte is aan meer informatie. Sterker nog, klanten kunnen op afspraak ook op eigen gelegenheid bij ons terecht. De showroom staat in dienst van de dealer én de klant.”

Op mijn vraag hoe de markt op dit initiatief heeft gereageerd wil hij eerst een belangrijk punt naar voren brengen. “Laat er geen onduidelijk over bestaan; wij zijn geen winkel! Wij zullen nooit direct aan de klant leveren. Onze leveranciers hebben niet jaren aan een gemotiveerd en kundig dealernetwerk gebouwd om het daarna door onderhandse verkoop weer te grabbel te gooien. De showroom is een extra dienst die wij aanbieden, geen extra verkoopkanaal!” Op een enkele scepticus na waren de geluiden uit de branche overwegend zeer positief. “Als mensen bij ons binnen komen zijn ze behoorlijk onder de indruk. Hier merken ze pas echt dat er geen anonieme geldverdiener achter de merken schuilgaat, maar een betrokken en gemotiveerde meedenker.”






EDITORS' CHOICE