(Gesponsord artikel)



HI-VISIT

Heroparts als meedenker

Max Delissen | 20 december 2007

Voor wat betreft dat meedenken wil Heroparts behoorlijk ver gaan. Marc vertelt hierover: “Als er winkels zijn waar in de loop der jaren een beetje de klad in is gekomen, of waar door allerlei omstandigheden de motivatie onder druk is komen te staan, dan bieden wij, indien gewenst, de helpende hand. Wij kunnen meedenken over het transformeren van de winkel. Een nieuw uiterlijk, een verandering in het merkenpakket, gewoon een frisse wind door het ondernemerschap laten waaien, het kan allemaal. Veel dealers zijn dat niet gewend. Zij hebben vaak jaren hun eigen boontjes moeten doppen, en alles zelf moeten uitvinden. En dat is een belangrijk deel van hun identiteit geworden. Een distributeur die zich met hun winkel zou moeten gaan bemoeien wordt door sommigen als een aantasting van hun autonomie gezien. Maar als ze eenmaal door hebben dat wij meer vanuit de rol van medeondernemer de kennis en ondersteuning bieden, en dat zij verder alle vrijheid behouden, dan hebben ze het daar al een stuk minder moeilijk mee.â€




Die dienstverlening is een belangrijke extra, maar Heroparts is in wezen ook een ‘gewone’ distributeur. Het merkenpakket bestaat naast de eerder genoemde apparatuur van Harman Kardon, de luidsprekers van JBL en Infinity, en de beamers van BenQ uit twee vooraanstaande hoofdtelefoonmerken (Sennheiser en AKG), hoofdtelefoons en kabelaccessoires van Vivanco, meubels van Aldenkamp, ophangsystemen van Vogels, tafelradio’s en minisystemen van Tangent en kabels van Ixos. Verder is er nog een dynamisch pakket van mp3-spelers, camera’s en draagtassen. Kleinere spullen die je vaak achter de toonbank tegenkomt, en die voor een leuke extra omzet kunnen zorgen. En wie dacht dat het hele verkoopverhaal naar de dealers toe dan ook wel rond die showroom zal zijn opgezet heeft het mis. Er zijn vier buitendienstmedewerkers, die voortdurend in het hele land met de dealers in contact staan. Zij zijn, naast hun functie als accountmanager, ook de aanvullende ogen en oren die ontwikkelingen in de markt scherp in de gaten houden.




Harman Kardon

Ik stel mijn gastheer de vraag die mij al even op de lippen brandt: Hoe zit het tegenwoordig met het imago van Harman Kardon? Want ondanks dat het er fantastisch uitziet (hoewel over smaak natuurlijk niet te twisten valt), en er vooral in Duitse bladen voortdurend zeer lovende recensies verschijnen, heeft het merk in Nederland in de loop der jaren wat imagoschade opgelopen. Dat komt volgens mij vooral omdat je er ook voor terecht kan bij multidisciplinaire elektronica- en witgoedreuzen als Media Markt en BCC. Hierover heeft Marc een duidelijke mening: “Als merk heb je natuurlijk omzet nodig. Die inkomsten zijn en blijven noodzakelijk om de kosten van innovatie en ontwikkeling te dekken. Als je je voortdurend wilt verbeteren moet de schoorsteen blijven roken, dat is de bottom-line. En je kunt verkoopkanalen als Media Markt en BCC daarom niet diskwalificeren. Uit dergelijke winkels genereer je vaak toch de bulk van je omzet. Het is wel zo dat voor deze winkelketens meestal speciaal samengestelde aktiesets worden uitgeleverd. Die kan de gespecialiseerde vakhandel trouwens ook gewoon inkopen. Alleen pakken zij daar dan een kleinere marge op, omdat zij het prijsvoordeel van de grote inkoopaantallen niet hebben. Hun voordeel is dan weer wel dat ze via upselling een duurdere set van hetzelfde merk kunnen aanbieden. Dat kan bij de prijsvechters niet. Die twee uitersten van de markt bijten elkaar dus veel minder dan je zou denken.â€






EDITORS' CHOICE