Dan komt hij terloops ook nog met een leuke primeur op de proppen, waar ik gretig op in ga. In de eerste helft van 2008 zal Heroparts een bedrijf in het midden van het land gaan overnemen dat zich specialiseert in domotica-toepassingen. Welk bedrijf dat is mag hij nog niet vertellen, maar wel dat het ergens rond april of mei moet gaan gebeuren. “Door het inlijven van dat bedrijf ontstaat een projectbureau dat als een soort hoofdaannemer gaat functioneren wanneer een klant de wens heeft om zijn woning te voorzien van (AV)domotica. Alles wordt door ons geheel in eigen beheer, en in samenspraak met de klant gedaan. Van de installatietechniek tot het uitzoeken van de benodigde (computer)hardware, en van de bekabelingsplannen tot de daadwerkelijke inbouw. Omdat het allemaal binnen één bedrijf blijft kunnen we veel sneller en efficiënter werken, en heeft de klant van A tot Z slechts met één aanspreekpunt te maken.”
Dat is een goede ontwikkeling, want de AV staat binnen de domotica nog op een behoorlijk laag pitje in ons land. Het overgrote deel van de woningen in Nederland is niet (goed) voorbereid op het aanleggen van een domotica installatie, en op een enkele uitzondering na hebben dealers geen of veel te weinig ervaring op dat gebied. “Door dat projectbureau ook als extra dienst aan te gaan bieden creëren we voor onze dealers weer een stuk meerwaarde die hun marktpositie zal versterken. Want hoewel ik voorzichtig optimistisch ben over de economische ontwikkelingen zullen we moeten blijven knokken voor ons bestaansrecht. De beste manier om dat te doen is volgens mij door te denken in oplossingen, en niet in problemen.”
Ambities
We naderen het eind van ons gesprek, en we hebben het nog even over de nabije toekomst. Want ambities heeft Heroparts meer dan genoeg. “Nu we deze geweldige showroom hebben kunnen we bijvoorbeeld productintroducties gaan organiseren. Daar hoef je dan niet meer voor uit te wijken naar dure hotels of conferentiecentra, want je doet het gewoon lekker in je eigen ruimte. Daarnaast gaan we van hier uit ook allerlei producttrainingen organiseren. Werknemers van dealers komen dan een dag naar ons toe om de fijne kneepjes van de apparatuur onder de knie te krijgen. Want het is zeer belangrijk dat je de klant met een goed verhaal tegemoet kunt treden. Dat geeft een gevoel van zekerheid en vertrouwen, en bepaalt vaak als belangrijkste factor of de klant jou zijn aankoop gunt. Dus ook op die manier willen we onze dealers zo goed mogelijk ondersteunen. En lezingen gaan we trouwens ook aanbieden. Binnenkort gaan we bijvoorbeeld iets doen met Theo Wubbolts, de hoofdredacteur van HVT en AV&Domotica.”
Tijdens het afsluitende fotorondje valt mijn oog opeens op een fors schilderij dat aan een muur hangt. Het blijkt hier te gaan om een Art Sound Screen, een bijzonder snufje. De afbeelding is geprint op een doek dat wegrolt als je hem aan zet. Er zit een beeldscherm achter en drie luidsprekers. Omdat het ontwerp verregaand aan de wens van de klant aan te passen is (andere lijst, eigen afbeelding) is dit echt iets voor boardrooms en conferentieruimtes. Hiermee geef je een presentatie beslist extra cachet. Het is grappig om te merken dat de keuze om een bepaald merk of product in het programma op te nemen bij Heroparts in sommige gevallen vrijwel zeker wordt ingegeven door het pure feit dat iets, behalve dat het technisch deugt, ook gewoon leuk is om te hebben.