Marantz; een naam om trots op te zijn!
De naam Marantz heeft in de wereld van audio en high end nog altijd de klank van weleer. Wie een Marantz bezit is daar zuinig en trots op. Zeker degenen die iets weten van de geschiedenis van dit roemruchte merk dat na een aantal omzwervingen vrijwel zelfstandig in de markt opereert. Het was Saul Bernard Marantz die de onderneming stichtte en de naam voorgoed vestigde.
Saul B. Marantz
En korte blik in de historie begint bij Saul, New Yorker en geboren in 1911. Begin jaren vijftig was hij als muziekliefhebber en amateur musicus verzamelaar van grammofoonplaten. In die tijd waren standaarden nog niet wereldwijd gezet en verschilde de correctie van hoge en lage tonen op grammofoonplaten van maatschappij tot maatschappij. Een CBS plaat klonk anders dan een exemplaar van His Master’s Voice. Saul maakt daarvoor in 1952 zijn eigen voorversterker waarmee het mogelijk was om te schakelen tussen diverse frequentie en filter curven. De versterker noemde hij “Audio Consolette” en verkocht hij succesvol aan vrienden en kennissen. Waarna zijn vrouw hem er toe aanzette om er mee de markt op te gaan. Dat doe je het handigste als bedrijf en zo ontstond Marantz. Het eerste product onder die naam was de Model 1 voorversterker met equalizers voor grammofoonplaten (pas later zou dat gestandaardiseerd worden tot RIAA curve). Hoe ver Saul toen al zijn tijd vooruit was vinden we terug op een TV-geluid ingang op de Model 1. De eerste opzet van home cinema. Inwendig was er meer. Zoals gescheiden voedingen en een tape monitor schakeling. Dat alles voor 168 dollar. De Model 1 werd een succes. In 1956 kwam er een eindversterker bij met de naam Model 2. Omschakelbaar van penthode (40 watt) naar triode (25 watt). In ’57 kwamen de eerste stereo LP’s en maakte Marantz diverse units om die te gebruiken in combinatie met de eigen modellen. Om uiteindelijk de Model 7c op de markt te brengen. Eén van de meest beroemde voorversterkers ter wereld. Marantz ontwikkelde langzaam en deed lang met de modellen. Pas in 1963 kwam een Model 9 eindversterker op de markt die paste bij de Model 7c. In hetzelfde jaar zag de Model 10 het licht. Een tuner met een ingebouwde oscilloscoop om correct af te kunnen stemmen. Dat leidde het einde in van de Saul Marantz periode. Door financiële problemen moest hij zijn bedrijf verkopen. Hij werkte nog een paar jaar en ging toen met pensioen. Saul overleed uiteindelijk in 1997 en er was geen audio tijdschrift dat geen in memoriam schreef.
Marantz werd verkocht aan Superscope dat niet alleen high end wilde leveren maar een breder pakket in de markt zetten. Daarom zocht eigenaar Joseph Tushinsky toenadering tot het Japanse Standard Radio Corporation. Goedkope modellen als de Model 22 en 28 werden toegevoegd. De productie van de goedkope types verhuisde naar Japan, de “A” modellen kwamen nog altijd uit de USA. Superscope kocht uiteindelijk 50% van de aandelen van Standard Radio Corporation in Japen en veranderde de naam in Marantz Japan Inc. Eind jaren ‘70 was de concurrentie moordend op audio gebied en Superscope verkocht de merkrechten op de naam Marantz aan Philips. Behalve voor de USA en Canada. Daar bleven Superscope producten onder de naam Marantz op de markt komen tot in 1992 Philips alle rechten kreeg. Marantz was immers een gevestigde naam en Superscope bleef daarvan maar wat graag gebruik maken. Al haalde het nooit meer het niveau uit de tijd van Saul. Aan deze kant van de oceaan kreeg Philips het roer in handen en bleef 19 jaar kapitein op het schip. Weinigen zullen weten dat de eerste CD-63 al in 1982 op de markt kwam, in 1985 de eerste digitale versterker het licht zag als DPM-7, in 1991 de CDR-1 CD recorder ontstond en uiteindelijk in 1999 de SA-1 super audio CD speler in de winkel kwam. Mijlpalen in ontwikkeling en technologie die de naam van Marantz, aangetast door de eind jaren ‘70 periode, terug brachten op de menukaart van elke rechtgeaarde audiofiel. Zelfs kwamen er weer buizen terug in de T-1 en replica’s van de Model 7 en 9. Philips bleef eigenaar tot 2001 waarna D&M Holding Inc. eigenaar werd. Een holding die een strategische samenwerking voorstaat tussen Denon, Marantz, Rio, Replay TV en McIntosh. En vandaar uit research, development en deels fabricage coördineert, wat het mogelijk maakt om in eigen beheer onder andere loopwerken te fabriceren voor SA-CD, zoals in de nieuwe SA8400 speler. Of gezamenlijk onderdelen in te kopen en op holding niveau strategische lijnen uit te zetten. Het wereldwijde hoofdkantoor wordt bestuurd vanuit Marantz in Japan. Het hoofdkwartier voor Europa is gevestigd in Eindhoven waar ook Marantz Nederland een plaats heeft. In totaal werken bij Marantz wereldwijd 1600 mensen.