(Gesponsord artikel)



HI-VISIT

Uniek

René van Es | 17 juni 2004

Wat maakt een Marantz nu eigenlijk zo uniek? Is het de uitstraling van wat Saul bereikte? Is het de altijd innovatieve techniek? De historie van het merk? Bladerend in een speciale uitgave van het Japanse blad Stereo Sound dat “All about Marantz” tracht te beschrijven, groeit het besef dat Marantz daadwerkelijk heeft bijgedragen om een beter geluid voor veel mensen beschikbaar te maken. Het blad is uitgegeven in verband met het 50 jarig bestaan van Marantz in 2003 en bevat naast interviews met personeelsleden en pers een historisch overzicht en een aantal unieke foto’s die mij doen watertanden. Toegegeven het is niet alles goud wat er blinkt, zeker niet in de Superscope periode, maar als ik naar mijn slaapkamer loop waar een Marantz ST300 tuner van vroeger staat en ik draai aan de Gyrowheel tuning, dan gebeurt er iets met je. Een klein stukje magie waardoor je trots voelt om een Marantz te bezitten. Dat gevoel heeft elke audiofiel die iets van Marantz in bezit heeft of heeft gehad. Vandaag de dag maak ik zelf gebruik van een Marantz receiver en DVD speler. Om de marktpositie te behouden heeft Marantz, naast vertegenwoordigingen, drie productlijnen die nauw op elkaar aansluiten. Voor wie bedieningsgemak en uiterlijk een belangrijke rol spelen is er de Style serie.

Marantz

Geïntegreerde componenten, veelal bestaande uit een DVD speler, een versterker, een tuner en eventueel luidsprekers. Een goed voorbeeld daarvan is Hollywood “In a box” waarbij een complete set geleverd wordt, inclusief subwoofer. Aansluitend aan de Style serie is er de Range Serie. Range bestaat uitsluitend uit losse componenten en loopt van CD speler tot  diverse 7.1 receivers die alle formaten aan kunnen en veelal THX gecertificeerd zijn. Daartussen zitten DVD spelers, versterkers, tuners en zelfs een cassettedeck. Binnen de Range Serie streeft Marantz naar flexibiliteit. De mogelijkheid om een compleet systeem te bouwen naar wens van de klant. Met behoudt van kwaliteit en een scherpe prijsstelling. Aangevuld met beeld in de vorm van plasma, LCD en projectie. Binnen de Range Serie komen we ook echte stereo componenten tegen, soms getuned door technici soms door Ken Ishiwata. Straks kom ik daar nog op terug. Boven de Range Serie staat Premium. Hier worden kosten noch moeite gespaard om met de beste componenten en zware behuizingen de maximale performance uit apparaten te persen. De prijzen liggen een stuk hoger dan voor de Range. Ook hier de ruime keuze die de klant heeft in zowel stereo als home cinema. Binnen Premium vinden we opvolgers van de legendarische Model 7 en Model 9 versterkers. De afwerking en de bouw staan op zeer hoog niveau en geven dat gevoel van ouderwetse en vertrouwde luxe.

Klik hier voor een vergrote afbeelding

In de winkels bestaat er een onderscheid tussen dealers die bepaalde series mogen voeren. Niet elke dealer mag Premium voeren. Er worden strenge eisen gesteld aan de wijze van presentatie, de vakkennis en de demonstratie ruimtes. Een Premium dealer voert de gehele reeks, dus ook Range en Style. Dit alles om klant en dealer te beschermen. Hoewel Marantz niet tegen internet verkopen op zich is, beschermt men het eigen afzetkanaal daartegen. De reden hierachter is drieledig. Ten eerste gunt men de dealer die tijd steekt in een demonstratie en voorraadhouder is de verkoop van een apparaat. Voor mij een volstrekt plausibele reden en de enige optie waarmee de vakhandel u als klant terzijde kan staan. Ten tweede heeft Marantz een naam en reputatie hoog te houden. Dat betekent dat een apparaat wat niet past in een bepaalde set een onterechte negatieve uitstraling kan hebben. Marantz vraagt van de dealers mee te denken met de klant en suggesties aan te dragen om een keuze te bepalen die past binnen het budget en binnen de set. Ten derde voelt Marantz nog altijd de trots van de naam en wenst die niet in prijsoorlogen te grabbel te gooien en af te zakken naar een niveau waar alleen prijs telt. Waar “Proud of ownership” vergeten is. Drie legitieme redenen. Daarvoor terug krijgt een klant ondersteuning van de dealer, desnoods service en ondersteuning van Marantz. Marantz haalt een groot deel van de omzet in het home cinema segment al verliest men niet uit het oog dat stereo nog bij veel potentiële klanten voorop staat. Marantz mag terug zien op veel internationale waardering wat zich laat vertalen in de nodige prijzen die gewonnen zijn. Of de vele positieve verslagen in de audio pers.

Marantz (c) Xingo

 






EDITORS' CHOICE