Nieuwste telg in de uitgebreide Dali familie, die de markt verder open zal breken, is de Ikon 6. Een systeem dat zwaar leunt op technieken die eerder zijn ontwikkeld voor de Euphonia serie. Zo zien we de woofers met papier/hout conus terug en de bijzondere tweeter die een dome combineert met een ribbon. De Ikon 6 is een 2,5 weg systeem. De onderste woofer valt eerder af (800 Hz) dan de woofer die ook de middentonen voor zijn rekening neemt (tot 3,2 kHz). De dome tweeter neemt het over op 3,2 kHz en loopt door tot in de hoogste regionen. Omdat Dali kiest voor een dome van 28 mm is de tweeter niet in staat de hoogste frequenties weer te geven en bovendien loopt de spreiding terug.
Om die reden combineert Dali de dome met een ribbon tweeter in een enkele zorgvuldig berekende behuizing. De ribbon, die vanaf 14 kHz inzet (eigenlijk al veel lager want de cross-over verloopt heel vloeiend vanaf 8 kHz), kan juist wel goed spreiden en loopt ver door in de frequentieband, maar is minder geschikt voor werk onder de 10 kHz wegens geringere belastbaarheid. Zo behoudt Dali het beste van twee goeden en elimineert de kwaden. Het lastigste punt was de integratie van de twee units, die exact op elkaar moeten aansluiten om faseproblemen te voorkomen. De twee woofers zijn op eigen specificatie van Dali gemaakt door D-S-T. De papierconus, die versterkt is met houtvezel om opbreken te voorkomen, herken je van verre aan de opvallende bruine kleur. Achter de conus een lange slag spreekspoel, bewegend in een krachtige magneet. Dali heeft gekozen voor een lang slag woofer, zonder de lange slag actief te benutten. De bewegingsvrijheid wordt benut om op huiskamer niveau de vervorming laag te houden. De conusophanging is soepel en veert direct terug als je hem hebt ingedrukt. Een goed teken, want dat betekend dat de unit snel is.
Filter en kast laten zien hoever je als fabrikant kunt gaan voor een luidspreker die 600 euro per stuk in de winkel zal kosten. Luchtspoelen, Solen condensatoren in de signaalweg, 18 mm MDF, een gelaagd front, vinyl bekleding van de kast. Het filter is hard wired opgebouwd op een plaatje MDF en voorziet in bi-wiring. Op mijn vraag of bi-wire gezien wordt door Dali als daadwerkelijk voordeel of alleen maar er op zit om commerciële redenen volgt als antwoord: "Deze vraag horen we liever niet. Want net als vele concurrenten met ons zien en horen wij geen voor deel in bi-wire. Maar de klant eist het van de industrie. Als de klant zo graag zijn geld wil uitgeven, laat hij dat dan doen door een 2-aderige kabel te kopen in plaats van een 4-aderige kabel die hetzelfde kost maar minder presteert. Daar hoort een kanttekening bij: bi-wire terminals stellen de klant in staat om met twee eindversterkers te bi-ampen en dát geeft wel een enorme verbetering aan elk systeem dat die mogelijkheid biedt." Hoe eerlijk wilt u uw antwoord? Denen zijn open en eerlijk. De Ikon 6 meet 100 x 18,8 x 33,2 mm, weegt ruim 18 kilo en zal verkrijgbaar zijn in lichte eiken en walnoot kleuren. Het is een basreflex systeem met de poort aan de voorzijde. De Ikon 6 gaat deel uitmaken van een familie waarin centers, surround, sub en monitors een plekje krijgen. De ontwikkeling is in volle gang, waarover straks meer.
Zien is één ding, horen een tweede. We begeven ons naar de luisterruimte van Dali waar naast de Ikon 6 een Dali Megaline en Euphonia MS 4 staan. Aangesloten op in eigen huis ontwikkelde en gebouwde versterkers. Eerst maar eens de Ikon 6 beluisteren. Die krijgt even flink op zijn duvel als er vol gas wordt gegeven. Het systeem speelt hard, erg hard, zonder een krimp te geven. Daarbij valt op dat er schijnbaar geen onregelmatigheden in het frequentieverloop zijn. Geen pieken in het hoog, geen nare resonanties in het midden en een laag weergave die nergens te drukkend of te zwaar is. Het beeld geeft zowel hoogte en breedte als diepte weer. Het projecteert in de luisterruimte, al maakt hij de weergave “larger than live”. De muziek die wordt gedraaid is een mengeling van klassiek, pop en jazz. Het geeft een goed beeld van wat de speaker kan, zelfs in deze ruimte die geen van ons kent en waarin vreemde elektronica staat. Zo op het eerste gehoor (uiteraard weer te kort) staat hier voor ons een speaker die de prijs van 1200 euro per paar meer dan waar maakt. Duidelijk is dat ontwikkelingen gedaan voor de Euphonia hun weg hebben gevonden naar de budget sferen. Natuurlijk waren besparingen noodzakelijk, maar dat de gelijkenis blijft merken we als de Euphonia MS 4 de plaats van de Ikon 6 inneemt. De MS 4 is voornamelijk rustiger en loopt dieper door naar de ondergrens. Meer detail is hoorbaar en meer verfijning. Speelt gemakkelijker en loopt minder op de toppen van zijn kunnen. Het prijskaartje is helaas evident hoger. Blijvend is het stabiele stereobeeld, de kracht van het systeem en snelheid die de conus aankan.