Voordat ik de Crestron showroom in het fraaie kantoorpand aan de Kleine Landtong 19a bezoek, vraag ik mijzelf af wat ik nu eigenlijk verwacht van zo’n opzet. Vooral omdat het leeuwendeel van deze producten op enkele ‘touchpad controllers’ na, tijdens hun normale gebruik doorgaans grotendeels onzichtbaar zullen zijn en het vooral het comfort en de werking is wat ze feitelijk zo waardevol maakt. Het pand blijkt gemakkelijk te vinden en schitterend gelegen met aan de achterzijde het kanaal van Steenenhoek en aan de voorzijde het Merwedekanaal.
Het Crestron Experience Center ligt op de tweede verdieping van dit bedrijfsverzamelgebouw en bij binnenkomst word ik hartelijk verwelkomd door technisch ondersteunend verkoper Nederland, Daniel Kerkhof. Natuurlijk ontwaar ik meteen de nodige Crestron producten geconfigureerd in verschillende overzichtelijke opstellingen. Maar wat mij het eerste moment eigenlijk vooral treft, is de bijzonder prettige ambiance en kleurstelling van het geheel. Alles ademt een weldadige rust en harmonie uit en samen met het van verschillende kanten binnenstromende daglicht is een schoolvoorbeeld gecreëerd hoe je dit soort producten optimaal kunt presenteren.
Na een lekkere kop thee krijg ik eerst een rondleiding en uitleg over de verschillende onderdelen van het Experience Center, waaruit meteen blijkt dat men bij Crestron zijn taken zeer serieus neemt. Zo is er zelfs voor de dealers een ruim leslokaal met oplopend hoogteverschil en fysieke praktijkopdrachten voor trainingsdoeleinden aanwezig en zijn naast een vergaderzaal en kantoorgedeelte ook veel opstellingen van de verschillende Crestron toepassingen te vinden. Het Exprience Center was oorspronkelijk eigenlijk alleen voor dealers bedoeld, maar wordt vandaag de dag ook steeds meer gebruikt om geïnteresseerde consumenten vergezeld van hun dealer in de diepte nauwkeurig te kunnen informeren.
Daniel: ‘Ook al zijn onze verkooppunten natuurlijk uitstekend op de hoogte van ons assortiment en de bijbehorende mogelijkheden, toch zijn er altijd wel situaties en producten te bedenken waarvoor klanten bij ons terecht kunnen. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om toepassing van één specifiek product of misschien juist wel een bepaalde combinatie van meerdere producten. Ook zegt een ‘live’ demonstratie vaak meer dan 1000 woorden en merken we dat de mensen onze extra inspanningen doorgaans erg kunnen waarderen.’
Ook kampioen in het middensegment
Daniel: ‘Werner met jouw opmerking dat je Crestron eigenlijk voornamelijk kent van het hogere segment, kaart je meteen het hiaat in ons imago aan. Veel mensen denken bij de naam Crestron namelijk al snel aan de complexe en vaak ook kostbare maatwerk domotica oplossingen die in luxe villa’s, bepaalde openbare instellingen en verder op veel plaatsen om ons heen op vaak grote schaal zijn geïmplementeerd. En het is zeker waar dat wij voor zulke grootschalige projecten zowel de knowhow als producten in huis hebben. Maar wat veel mensen niet of minder weten, is dat de uitgebreide kwaliteitswereld van Crestron eigenlijk al voor heel schappelijke bedragen realiseerbaar is. Feitelijk bestaat iedere systeemopzet bij ons uit een drietal hoofdschakels.
Allereerst is er de user interface wat bijvoorbeeld een smartphone of tablet kan zijn. Daarna volgt het hart van onze opzet in de vorm van een Crestron processor. Een apparaat wat alle inkomende en uitgaande signalen verwerkt en weer doorgeeft. Als laatste hebben we dan nog de subsystemen nodig zoals een TV toestel, surround sound receiver, Blu-ray speler, media center, etc. Ieder Crestron systeem ter wereld is op deze modulaire wijze opgebouwd, waarbij er uiteraard wel een grote variatie aan aansluitmogelijkheden, complexiteit en prijs is.
Maar om nog even terug te komen op het middensegment is voor € 1.050,- bijvoorbeeld al onze RMC3 controller speciaal bedoeld voor een hometheater opstelling aan te schaffen. Daar komt dan nog verder een iPad app voor € 99,- en iPad docking voor € 399,- bij. De andere onderdelen zoals een modem/router met draadloze ontvangst, een user interface zoals een tablet en een TV, Blu-ray of dvd-speler en surround sound receiver zijn immers al vaak voorhanden in veel huishoudens. Als laatste komen er dan alleen nog de programmeerkosten bij. Vuistregel is dat die bij ons doorgaans 10% van de prijs van de controllerunit bedragen, wat in bovenstaand voorbeeld volgens mij toch om heel schappelijke bedragen gaat die door veel mensen te verantwoorden zullen zijn.’ Lijkt mij duidelijk Daniel, maar wat is dan het grote verschil met bijvoorbeeld een ‘bouwmarkt’ domotica oplossing die ogenschijnlijk toch voor een groot deel dezelfde functionaliteit bezit en vaak nog aanzienlijk goedkoper is ook?
Daniel fronst even zijn wenkbrauwen, kijkt vervolgens quasi naar het plafond over zo veel ‘onbegrip’ en steekt dan opnieuw met pretlichtjes in zijn ogen van wal. ‘Het is waar’ verzucht hij ‘dat het lijkt of sommige goedkopere systemen precies hetzelfde doen als ons systeem. Toch zijn er een aantal grote verschillen. Een heel belangrijke is dat bij Crestron alles van één fabrikant afkomstig is, van de hardware tot de software. Hierdoor zijn nare verrassingen of een product wat door een ‘onverwachte’ update ineens niet meer met een ander component wil communiceren uitgesloten. Een tweede aspect is dat je door goedkope thuisautomatisering vaak een scala aan verschillende producten met hun bijbehorende apps nodig hebt. Dit kan op zich ook goed werken, maar je moet wel voor iedere toepassing weer een andere app opstarten, waardoor er weinig overzicht en al helemaal geen echte communicatie ontstaat.