Hoewel op dat moment niet voor een test, kreeg ik een jaar geleden thuis al een keer een ‘sneak preview’ van de aanzienlijk kleinere Scansonic MB-2.5 vloerstaanders (toen nog met de bijgeleverde basproppen). Dat ging meer dan uitstekend en de MB-2.5 bleken heel prettige en relaxte muziekvertolkers te zijn. Weergevers die een ontspannen speelwijze met een hoge mate aan low level informatie wisten te koppelen en daarbij geen vreemde eisen aan ruimte en aansturing stelden.
Maar doordat ook de nieuwe MB-5 zonder schuimproppen egaal zou moeten kunnen functioneren, is het laag dus het eerste aspect wat mijn aandacht heeft. Wanneer de twee MB-5’s eenmaal in de luisterruimte staan opgesteld, kan ik gelukkig met een zucht van opluchting al na enkele maten vaststellen dat het laag nu inderdaad naadloos op de rest van het spectrum aansluit. Het mooie van deze aanpassing is dat het model daarmee tegelijkertijd veel meer plaatsingsvrijheid bezit. Natuurlijk is het voor geen enkele weergever ideaal om ze heel dicht bij de achter- of zijwanden te plaatsen. Maar door de veel betere totaalintegratie en afstemming komt de MB-5 dichterbij dit ideaal dan ooit een andere weergever van dit formaat van deze fabrikant is gekomen.
Scansonic MN-5: uniek karakter
Het mooiste van dit alles is dat het unieke Scansonic karakter daarbij gelukkig helemaal in tact is gebleven. Dus nog steeds is de informatiepresentatie ragfijn, zacht en absoluut nooit opdringerig en kun je gewoon uren zonder enige luistermoeheid ontspannen luisteren. Daarbij geeft een meer conventionele opstelling (niet te ver uit elkaar met een klein beetje indraaien) al een prima plaatje en blijkt het voor dit merk typisch zeer ver uit elkaar plaatsen met behoorlijk indraaien, nog steeds hetzelfde prachtige bijna cinemascopisch panorama op te leveren als voorheen.
De bovengemiddelde hoogte van de MB-5 draagt vervolgens nog eens extra bij aan een meer 1:1 afbeeldingsgrootte, waarbij door het veel beter gedoseerde laag nu ook de versterkerkeuze veel minder kritisch is geworden. Zoals het een serieus goed ontworpen speaker betaamt, kunnen ook in geval van deze nieuwelingen met een kostbare topversterker echt magische muzikale momenten worden gecreëerd. Maar het extra goede nieuws is dat nu zelfs met een goede budgetversterker nog steeds bovengemiddeld goede resultaten kunnen worden bereikt!
Scansonic MB-5: luisteren
Ondanks de vrij forse kast, blijkt de MB-5 door zijn geringe breedte, de prettig afgeronde spikes en zeker de drie baspoorten waar je het model zo lekker aan op kunt tillen (mag dit wel importeur?), heel gemakkelijk op te stellen. Hoewel deze luidsprekers zelfs al met enkel nominale aandacht snel prettig kunnen klinken, valt met wat meer aandacht en vooral de mate aan indraaien nog opmerkelijk veel winst te boeken. Wie echter echt wil ervaren waartoe deze slanke geweldenaren in staat zijn, begint vervolgens met het in kleine stapjes van bijvoorbeeld 5 cm verder uit elkaar plaatsen van de luidsprekers.
Wanneer u eenmaal op de plek bent aangekomen waarbij u visueel eigenlijk bijna niet meer kunt geloven dat het nog goed kan klinken, bent u doorgaans bij het optimum in de buurt. De kunst is nu om te zorgen dat de focus van bijvoorbeeld een in het midden geplaatste stem goed coherent blijft, terwijl de rest van de presentatie volledig los van de luidsprekers en zelfs uw ruimte lijkt te komen! Daarna nogmaals experimenteren met de mate aan indraaien en aandacht schenken aan een maximale laag(midden) integratie en klaar is Kees.
Scansonic MB-5: echte allrounders
Hoewel de MB-5’s echte allrounders blijken te zijn en geen voorkeur voor een bepaalde muzieksoort bezitten, is het gezien de ontwerpcriteria bijna logisch dat met name mooie ruimtelijk en fasereine opnames het bijzonder fraai op deze weergevers zullen doen. In de Chesky binaural+ series zijn vele mooie albums met dito opname uitgekomen en het album Candido (Chesky JD365) is hierop zeker geen uitzondering. Bandleider Camero Candido zweept met zijn gepassioneerde congaspel de elf andere muzikanten tot grote hoogte. Uiteraard komt bij dit soort Cubaanse muziek al snel de virtuele link met Ry Cooder en zijn Buena Vista Social Club om de hoek kijken.
En hoewel er natuurlijk zeker vooral muzikale raakvlakken zijn, is het vooral de Chesky opnamekwaliteit door de kunsthoofd opname met slechts één paar microfoons, die zeer veel natuurlijker, tastbaarder en meer betrokken klinkt. Net zoals bij hoofdtelefoonweergave waar deze serie van origine eigenlijk voor bedoeld is, hoor ik ook met de MB-5 de muzikanten prachtig in een halve cirkel om mij heen staan en ben ik één met de akoestiek van het Hirsch Center in Brooklyn New York. De weergave die deze luidsprekers daarbij ten toon spreiden is heel fraai geïntegreerd, ragfijn en ontspannen qua oplossend vermogen en presentatie en laat de instrumenten geloofwaardig qua afmetingen als timbres overkomen.
Een opvallend facet is dat mensen die te sterk gewend zijn geraakt aan het geforceerde hoog van veel eigenlijk te pregnant afgestemde (dome)tweeters), de Scansonic bandtweeters in eerste instantie misschien zelfs wel als terughoudend kunnen ervaren. Maar luister je langer naar deze klanksculpturen, dan valt na langer luisteren steeds meer op dat het vooral het zeer natuurlijke karakter en het ontbreken van vervorming is die deze misplaatste indruk veroorzaakt.