Aansluiten maar
Ja en dan het belangrijkste, alles kan er nog zo mooi en gelikt uitzien, het gaat uiteindelijk om waartoe de SP16L in staat is. Om dat te kunnen beoordelen heb ik voor het gemak de Monarchy Audio SE-100 Delux monoblokken van René van Es maar weer eens bij hem weggekaapt (bedankt René). En ik kon ik mijn hele Creaktiv audiorack om gaan gooien. Niet dat het mij aan ruimte ontbreekt in mijn rack, maar omdat zo nu en dan de kabels gewoonweg te kort waren. Zo kwam ik uit op een opstelling waarop mijn Teac-loopwerk, ontkoppelt door middel van drie kegels, op de onderste plank stond. Van daar uit liep een ongebalanceerde kabel richting mijn Audio Alchemy PRO 32 anti jitter box. Die was op zijn beurt gebalanceerd verbonden met een losse dac die het signaal via een Van Den Hul kabel doorgaf aan de SP16L. Vanuit de SP16L werd het signaal met een MIT 330plus interlink geleidt naar de MA monoblokken. Die voorzagen op hun beurt met een Siltech New York bi-wire luidsprekerkabel de Avalons van het uiteindelijke geluid. Als dac werd afwisselend geluisterd naar de Monarchy Audio M22B dac en de M-Audio Super Dac 2496. Een dringende aanbeveling van de importeur was om de SP16L niet geaard aan te sluiten omdat hij dan beter klinkt. Eigenwijs daarin als ik ben heb ik toch lekker de SP16L op randaarde aangesloten. Slechts van korte duur. De SP16L klinkt zonder randaarde beduidend beter, wat zich uit in een luchtiger, makkelijker en strakkere weergave.
Het feest kan beginnen
Nadat alles goed aangesloten was en alle apparatuur en aangename temperatuur had ontwikkeld kon de eerste cd de speler in. Het geluidsbeeld van de combinatie van een eerder gebruikte en veel duurdere AR LS22 voorversterker met de MA SE-100 Delux, die ik in het verleden ooit tot mijn beschikking had, stond mij nog goed in het geheugen gegrift. Hoe zou de veel goedkopere SP16L zich ten opzichte van de LS22 houden? De eerste tonen van Ry Cooder, spelend met Ali Farka Toure op de cd Talking Timbuktu stroomden mij tegemoet en stemden mij vrijwel direct gunstig. Je hoeft met deze SP16L geen uren te luisteren en honderden cd’s te draaien om te horen waar hij toe in staat is. Dat ik dat wel gedaan heb is voor mijn eigen grote genoegen. Direct viel op het gemak waarmee de muziek werd weergegeven, de instrumenten stonden steevast op hun plaats, de drums achterin, de percussie daar schuin naast en op de voorgrond Ry Cooder en zanger Ali Farka Toure. Het maakt niet uit op welke gitaar Ry speelt, iedere keer zijn z’n vingers weer duidelijk over de snaren te horen. Ook de congas, calabash en bongos die op de diverse nummers opgenomen zijn staan mooi los in de ruimte geplaatst met veel lucht er omheen. Ga je naar track negen Ai Du dan komt na een paar seconden drummer Jim Keltner in actie. Op een goede set wordt die inzet zo realistisch weergegeven dat ik er iedere keer weer met verbazing naar luister.