REVIEWSonus faber

Design en technische keuzes

Sonus faber Guarneri Tradition: uiterlijk met knipoog naar scheepsbouw

De ene muziekliefhebber houdt van zakelijke strakke rechthoekige kasten zonder opsmuk en van de ander mag het wat uitbundiger. De Guarneri is gemaakt van verschillende soorten massief hout en heeft veertien lak- en polijstbehandelingen ondergaan. De kast heeft afgezien van boven- en onderkant geen evenwijdige vlakken. De ronde en vloeiende vormen zullen helpen bij de onderdrukking van resonanties.

Los van het feit of de Guarneri subjectief gezien wel of geen mooie luidspreker is (dat is immers een kwestie van smaak), kan objectief worden vastgesteld dat de luidspreker technisch gezien schitterend is afgewerkt. Nergens is een naad te voelen. De houtstructuur lijkt enig reliëf te hebben, maar dat is slechts optisch. Het oppervlak is perfect glad afgewerkt zonder enige onvolkomenheid. In die zin lijkt de Guarneri op een goed gebouwd en mooi afgewerkt muziekinstrument. Het zal vast toeval zijn, maar vioolbouwer Antonio Stradivari was een Italiaan.

De baffle is bekleed met leer. Sonus faber levert een afneembaar frontje mee dat bestaat uit twee beugels waartussen draden (strings) van rubber of iets dergelijks zijn gespannen. Deze frontjes hebben levenslange garantie. Als een string zou breken wordt deze kosteloos vervangen, mits de luidspreker is gekocht bij een geautoriseerde dealer.

De stands van de Guarneri zijn een integraal onderdeel van het ontwerp en worden meegeleverd. De stand heeft een dikke rechthoekige aluminium onderplaat die op spikes staat. Het licht gebogen verticale deel heeft de vorm van een scheepsmast, is gemaakt van koolstof en is afgevuld met zand. De bovenplaat heeft dezelfde vorm als de onderkant van de luidspreker en met een drietal nokjes, die in de bodem van de luidspreker vallen, staat de Guarneri stabiel op zijn plaats. De bouwer spreekt over Zero Vibration Transmission technologie. Dat betekent met zoveel woorden dat eventuele trillingen van de luidspreker de vloer niet bereiken.

Het hele ontwerp leunt een beetje op de lijnen en afwerking die ook in de bouw van luxe jachten is te vinden. De vorm van het topaanzicht doet denken aan de vorm van een jacht. De cirkel op de bovenkant met daarin het logo van de fabrikant lijkt op de tankdop van een jacht.

Klinkt een luidspreker beter omdat hij veertien lakbehandelingen heeft ondergaan? Deze vraag lijkt op “rijdt een Rolls Royce beter omdat hij is voorzien van tweeëntwintig lagen lak?” Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk in beide gevallen “nee”, maar daar is het de eigenaar ook niet om te doen. Zowel een luidspreker van Sonus faber als een auto van Rolls Royce zijn zeer fraai en duurzaam afgewerkt. In beide gevallen is veel tijd en arbeid besteed aan de totstandkoming van een hoogwaardig en fraai resultaat. In beide gevallen hecht de koper waarde aan de afwerking en uitstraling van het product en is bereid om daarvoor te betalen. “Pride of ownership” speelt in beide gevallen ontegenzeggelijk een rol. De Sonus faber Guarneri Tradition lijkt de Rolls Royce onder de monitorluidsprekers.

Sonus faber Guarneri Tradition: drivers, wisselfilter en ander technische keuzes

Zoals eerder opgemerkt is thans sprake van de vierde generatie van de Guarneri Tradition. De mooie afwerking is er nog steeds maar de vierde generatie is volgens de importeur met name in technisch en klankmatig opzicht verbeterd. De Guarneri is een tweeweg basreflex systeem met drivers afkomstig van de Deense driverbouwer Scanspeak. De drivers zitten vrij dicht bij elkaar, zoals overigens wel vaker bij monitorluidsprekers. Ook bij vloerstaanders zijn tweeter en middentoner vaak dicht bij elkaar geplaatst (of de tweeter is zelfs in het hart van de middentoner geplaatst). Op deze wijze wordt een puntbron benaderd en worden fasefouten vermeden of in elk geval verminderd. Doorgaans is het resultaat een realistischer weergave vergeleken met een ontwerp waarbij tweeter en middentoner verder uit elkaar zijn geplaatst.

De tweeter, type H28 XTR-04 DAD Arrow Point, heeft een diameter van 28 millimeter. Het gaat om een dome tweeter maar Sonus faber heeft iets speciaals gedaan. Het midden van de dome van de tweeter is vastgezet met een boog. D.A.D. is een afkorting van Damped Apex Dome en deze techniek zorgt er volgens Sonus faber voor dat tegenfase gedrag van de tweeter wordt onderdrukt. Dit geeft volgens de fabrikant een betere hoogweergave. Deze techniek is oorspronkelijk voor het topmodel Aida ontwikkeld, maar is inmiddels in meer modellen te vinden.

De middentoner/woofer, type W15 XTR-04, heeft een diameter van 150 millimeter en is voorzien van een neodymium magneet.

Het cross-overfilter is door Sonus faber zelf ontwikkeld. Sonus faber heeft de gebruikte technologie Paracross Topology genoemd. Sonus faber spreekt over een “semi-gebalanceerd” circuit waarbij sommige onderdelen ook aan de negatieve kant van het circuit zijn geplaatst. Het resultaat is volgens de fabrikant een verminderde gevoeligheid voor radiofrequenties en een betere weergave. De cross-overfrequentie ligt op 2.500 Hz.

De Guarneri Tradition is een basreflex systeem. De fabrikant duidt dit als Stealth Reflex / Ultraflex technologie. Het komt erop neer dat de luidspreker aan de achterkant een smalle en lange (verticale) baspoort heeft. Volgens de fabrikant heeft deze technische keuze ondermeer als voordeel dat het kastvolume verlaagd kan worden. De werking van de baspoort wordt volgens de bouwer hoegenaamd niet gehoord.

De Guarneri is geschikt voor bi-amping.

Sonus faber Guarneri Tradition: technische specificaties

De luidsprekers meten 377 x 239 x 375 millimeter en wegen 16 kilogram. De stands zijn 758 x 300 x 390 millimeter met een gewicht van 13 kilogram.

Het door de fabrikant opgegeven frequentiebereik loopt van 40 Hz tot 35 kHz. De impedantie is vier Ohm. Sonus faber adviseert het gebruik van een versterker met een vermogen tussen 30 en 250 Watt. De gevoeligheid is 87 dB (2,83 Volt / 1 meter).

Zoals wel vaker door ons opgemerkt zeggen de technische specificaties van audiocomponenten niet zoveel over de klank. Een groter frequentiebereik brengt niet noodzakelijkerwijs een betere klank. Het omgekeerde is ook waar: een beperkter frequentiebereik geeft niet per definitie een beperktere weergave. Een lage of hoge gevoeligheid zegt ook niets over de klank. Het zegt wel iets over de te gebruiken versterker. Een luidspreker met een lage gevoeligheid kan beter met een wat zwaardere versterker worden aangestuurd. De Guarneri valt een beetje in het midden en is niet veeleisend als het gaat om versterkervermogen.

Sonus faber Guarneri Tradition: testomgeving

De luidsprekers zijn ingedraaid naar de luisterpositie neergezet, conform het advies in de handleiding. Overigens bleek in de praktijk dat de plaatsing niet heel kritisch is. Een paar graden meer of minder indraaien maakte weinig tot niets uit. De sweet spot is vrij ruim en luisteraars die naast elkaar op de luisterpositie zitten krijgen ongeveer dezelfde klank, ook als ze naast het midden zitten.

De afstand naar de achterliggende wand was circa 80 centimeter. De luidsprekers stonden ongeveer vier meter uit elkaar, circa dezelfde afstand als naar de luisteraars.

Voor de aansturing zijn afwisselend verschillende versterkers gebruikt. De Guarneri’s hebben muziek gekregen van een MA7200, een geïntegreerde klasse AB versterker van McIntosh. Onlangs hebben wij een recensie over de MA7200 van McIntosh gepubliceerd. Voorts zijn de Guarneri’s een poosje aangestuurd door een set klasse A versterkers van Pass Labs.

Laten we muziek gaan luisteren.


MERK

EDITORS' CHOICE