Hij blijkt een technische achtergrond te hebben. Na een MTS opleiding treedt hij, zoals zo velen in deze regio, in dienst bij Philips. Echter niet in de vestiging Eindhoven maar in Breda. Aanvankelijk in de reparatie van audio en video, maar al snel doorstromend naar andere delen van het concern waar hij ook in Eindhoven diverse functies bekleedt en o.a. trainingen geeft. Hij is dan al overgestapt naar de computertak van het concern en op een gegeven moment besluit hij de stap naar zelfstandig ondernemer te maken.
Er volgen zakelijk succesvolle, maar tegelijkertijd ook drukke en zware jaren die hem doen besluiten om, wanneer hij zijn bedrijf goed kan verkopen, even pas op de plaats te maken en o.a. meer tijd te nemen voor zijn gezin. In die periode gaat hij zich ook weer meer bezighouden met een hobby die eigenlijk nooit weg geweest is; muziek, audio en home cinema. Hij beschikt over een fraaie 7.1 installatie die ook tweekanaal stereo op hoog niveau neer kan zetten. Maar met een echtgenote die graag sportprogramma’s volgt en met een zoon van 7 en twee dochters van 9 en 11 jaar oud die ook elk hun eigen hobby’s en interessen hebben ontbreekt vaak de mogelijkheid om rustig voor de installatie te gaan zitten. Hij grijpt in de praktijk voor het luisteren naar muziek dan ook steeds vaker naar zijn hoofdtelefoon. Het wordt het begin van een nieuwe fase waarin hij zich gaat oriënteren in de head-fi en hij in aanraking komt met meerdere merken en typen hoofdtelefoons, hoofdtelefoonversterkers en mp3 spelers.
Bij deze laatste muziekdragers, en dan met name bij de Apple iPod, wordt het een uitdaging om de klankkwaliteit op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen en dat vormt de aanzet om zelf te gaan experimenteren. Eerst met het vervangen van een kabel maar later, wanneer hij zelfs met het aansluiten van een dure merkkabel nog onvoldoende kwaliteit ervaart, met het zelf vervaardigen van kabels. Hij experimenteert met materialen en met afstanden tussen de geleiders teneinde capaciteit en inductie gedrag te optimaliseren totdat hij tevreden is. Een grote kwaliteitssprong maakt hij wanneer hij besluit om gebruik te gaan maken van de directe uitgang van de iPod.
“Iedereen ontwerpt kabels die aangesloten moeten worden op de hoofdtelefoonuitgang en ook docking stations maken gebruik van deze uitgang terwijl de directe uitgang veel beter klinkt” zo vertelt Hans. Hij is actief op fora, laat andere mensen zijn verbindingskabel horen en begint op kleine schaal ook voor anderen zijn kabeltje te fabriceren. Wanneer zijn gereedschapskoffer een vaste plek op de keukentafel lijkt te krijgen begint zijn ondernemersbloed weer te stromen en besluit hij om de zaken dan maar ineens goed aan te pakken. Hij vindt een Nederlandse kabelfabrikant die bereid is om kortere lengtes van zijn ontwerp te produceren, betrekt uit China de benodigde 30 pin iPod connectoren, uit de Verenigde Staten de Switchcraft pluggen en start in 2005 Qables.com. Onder deze naam brengt hij de korte kabels op de markt die gebruikt kunnen worden om een ipod met een hoofdtelefoonversterker te verbinden. Ter illustratie pakt Hans van de tafel een verbindingskabeltje, een ipod en een kleine hoofdtelefoonversterker die daar qua formaat goed bij past.
Het is een door de Amerikaan Ray Samuels ontworpen Emmeline ‘The Tomahawk’ high resolution headphone amp. Het is slechts één van de speciaal voor het gebruik met IEM’s ontworpen versterkers die Hans in zijn pakket heeft. Hij voegt de drie onderdelen tezamen en aldus ontstaat een pakketje, zoals hij ter plekke demonstreert, dat eenvoudig in de broekzak mee te nemen is. Vervolgens wijst hij me op een langere kabel die Qables.com levert en die het mogelijk maakt om de ipod via zijn directe uitgang op een high end installatie aan te sluiten. Beide typen kabels worden inmiddels via een beperkt aantal dealers in Nederland gedistribueerd. Na de lancering van zijn kabelprogramma wordt het hem steeds duidelijker dat er in Nederland eigenlijk geen enkele speciaalzaak bestaat op het gebied van head-fi en geleidelijk rijpt het idee om een dergelijke winkel op te starten. Op 1 mei 2007 is het dan zo ver en kan Richard Dane, export sales manager van Naim, de opening verrichten.
Naast de uitgebreide head-fi collectie presenteert Hans ook een select, op muzikaliteit uitgekozen, tweekanaal stereo programma dat hij opgebouwd heeft uit de merken Naim, Wilson Benesch, Lehmann Audio, Totem en ASW. Een productaanbod dat in de toekomst mogelijk nog verder uitgebreid zal worden.