(Gesponsord artikel)



HI-VISITAudioXperience

high-tec techniek voor de oren

Jan de Jeu | 04 oktober 2007

Hans gaat weer naar de keuken om een tweede kop koffie te halen en als hij terug komt ziet hij dat ik een tweede hoofdtelefoonversterker van de salontafel gepakt heb. Het is een prachtig vormgegeven en afgewerkt kastje dat ik onmiddellijk kwalificeer als een hebbeding van de eerste orde. Het blijkt één van zijn meest geliefde exemplaren te zijn; een eveneens uit de Verenigde Staten afkomstige Larocco. Is de eerder genoemde Tomahawk nog bedoeld om te worden gebruikt met ‘in ear’ oordopjes, deze iets groter uitgevallen Larocco is al ontworpen voor een echte hoofdtelefoon.

AudioXperience

Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik weliswaar in het verleden een aantal hoofdtelefoons bezeten heb maar dat ik – zeker sinds ik in het gelukkige bezit ben van een aparte luisterruimte - al jaren niets meer heb met deze vorm van muziek beluisteren en al helemaal niets met het fenomeen iPod. Hans wil mijn kennis op dit punt graag up to date brengen en hij begint te vertellen over de iPod en de verschillende manieren waarop de kwaliteit van het geluid verbeterd kan worden. Naast de al genoemde mogelijkheden wijst hij op alternatieven voor de standaard bijgeleverde oordopjes van de populaire iPod. Op dat gebied kan hij meerdere merken aanbieden met als summum de 899 euro kostende topset van het Amerikaanse - uit de professionele audio wereld bekende, en door veel artiesten gebruikte merk - Ultimate Ears. Hierbij worden de earpieces, waarin zich drie minieme weergevertjes bevinden, op maat gemaakt. Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden naar de hoofdtelefoons en Hans laat me enkele exemplaren zien van Grado, Audio Technica en Ultrasone.

AudioXperience

Met name deze laatste fabrikant wekt mijn interesse wanneer mij verteld wordt dat bij de ontwerpen - die zowel in de studiowereld als bij DJ’s zeer geliefd zijn – rekening gehouden wordt met het gegeven dat de frequentiegevoeligheid van het buitenoor niet over de gehele oppervlakte gelijk is. Ter illustratie demonteert hij 1 van de grote oorkappen waardoor vijf in een boogvorm geplaatste ronde openingen zichtbaar worden die elk hun signalen op een ander deel van de oorschelp richten. Vervolgens neemt hij me mee naar de eerder gesignaleerde hoek met comfortabele luisterstoel waar hij me wijst op nog meer aan de muur hangende hoofdtelefoons. In de muren zijn nissen uitgespaard waarin meerdere bijbehorende versterkers uitgestald zijn. Opnieuw zie ik namen waar ik nooit eerder van gehoord heb zoals RSA SR71, Hornet M en Xin Supermacro. Wanneer ik me vervolgens - met in mijn blikveld de in een nis geplaatste Audio Technica CM7 Titanium - in het zachte leer van de luisterstoel laat zakken kan ik me heel goed voorstellen dat dit een fantastische plek is voor een muziekliefhebber die op zoek is naar de ultieme muziekweergave via een hoofdtelefoon.






EDITORS' CHOICE