Ronald had inmiddels zoveel ervaring met kopen en verkopen via internet dat zoeken naar nieuwe componenten zich voornamelijk virtueel afspeelde. “Ik kreeg er verschrikkelijk veel lol in en zag kansen om heel langzaam een bedrijf te starten. Naast mijn full time baan, want er moest wel brood op de plank blijven. Ik zocht naar merken die vrij waren om daar zelf dealer van te worden. Dat viel verschrikkelijk tegen, bijna elk interessant merk was al vergeven. Bovendien zaten importeurs niet te wachten op iemand die vanuit huis apparatuur verkoopt. De traditionele winkels zijn daar mordicus op tegen. Degenen die het aandurfden met mij in zee te gaan waren zelf startende ondernemers die een plaatsje wilden veroveren. Ik ben mede daarom ook zelf op de aardbol gaan zoeken naar betaalbare, kwalitatief hoogwaardige componenten, waarmee ik de concurrentie kon aangaan. Een paar jaar geleden was het haast een automatisme om zo terecht te komen in China. Een land dat ik nog steeds trouw ben in dat opzicht. Al komen nu veel van de producten die ik verkoop van overal op de wereld, inclusief productie van eigen bodem.”
In de rij van beschikbare merken zijn een aantal vaste waardes waarvan zowel nieuwe als tweedehands apparatuur geleverd kan worden. Andere merken, waarnaar de vraag minder is, of waarvan de distributeur de deur gesloten wenst te houden voor wat ze schamel “een internet bedrijf” noemen, worden geleverd op bestelling. Zoals Ronald aangeeft: “Ik ben altijd fair ten opzichte van Nederlandse importeurs, ze krijgen altijd als eerste de kans om te leveren. Willen ze om onduidelijke redenen geen zaken met mij doen, ook goed, alle producten zijn binnen de Europese Unie te verkrijgen via andere kanalen. Inruil is uiteraard afhankelijk van het aanbod”.
Voor we op de merken ingaan vraag ik Ronald waar toch die angst voor internet bij winkeliers vandaan komt en hoe hij dat beeld probeert te veranderen. “Toen ik begon was ik maar een kleine dealer die leefde van wat er voorbij kwam aan inruil. Ik kocht en verkocht via internet. Zowel in Nederland als daarbuiten. Mijn woonkamer was tevens de luisterruimte. De occasions wisselde ik af met Chinese apparatuur. Daarmee snoepte ik handel weg van de winkels, die daar uiteraard niet blij mee zijn. Ik heb mij op het standpunt gesteld dat klantenbinding belangrijk is, dat service belangrijk is en dat afspraken nakomen essentieel moet zijn om te overleven. Een klant die iets bestelt via internet is voor mij eveneens een relatie waarmee ik een overeenkomst aanga.”
“Ik realiseer mij bovendien dat klanten in Nederland niet alleen mondig zijn, maar tevens uitermate goed geïnformeerd. Wij zijn het land met per hoofd van het gezin de meeste computers, allemaal op Internet aangesloten. Als winkel kun en mag je de ogen niet meer sluiten voor dat gegeven. Ik weet dat mijn klanten in eerste instantie zoeken naar de laagste prijs. Ik weet ook hoe belangrijk het is dat je naam opduikt in zoekmachines. Vooral van dat laatste maak ik gebruik, zo krijg ik de eerste contacten. Tijdens gesprekken of luistersessies hier aan huis of bij de klant thuis gaat het vaak helemaal niet meer om prijs. Andere aspecten komen om de hoek kijken. Service, bereidheid te demonstreren, samen zoeken naar een muzikale oplossing, flexibele opstelling van de leverancier.”