“Het is vanaf dat moment totaal niet meer belangrijk hoe het contact tot stand is gekomen, via een winkel of via internet. Ik ben in vele opzichten een heel traditionele leverancier, ik krijg klanten alleen op een andere manier binnen. Natuurlijk zijn er de prijskopers, mensen die precies weten wat ze willen, geen demo behoeven en snel beslissen. Die categorie kopers kan ik eveneens goed bedienen. Ik lever snel en tegen een scherpe prijs. Dat laatste kan omdat mijn overhead kosten in dat geval laag zijn. Op mijn schouders rusten geen winkelhuur of personeelslasten. Het is nu wel zo dat ik full time werk aan Sense of Music en mijn import bedrijf, dus ook ik moet er van kunnen leven. Mijn baan bij de uitzendorganisatie ligt achter mij”.
Internet vormt dus de basis van je onderneming, dan kun je toch veel groter opereren dan alleen op de Nederlandse markt? “Inderdaad, dat doe ik ook. Ongeveer 50% van mijn totale omzet behaal ik in het buitenland. Ik ben erg actief met een eBay winkel en eigen buitenlandse websites, ik lever aan klanten in landen als Italië en Griekenland. Of aan het voormalige Oostblok. Daar zijn ze gek op inruilapparatuur. Heel wat apparaten die ooit zijn aangeschaft in Nederland staan daar te spelen. Het omgekeerde gebeurt ook, is een klant op zoek naar iets specifieks, dan gebruik ik mijn contacten in het buitenland, waaronder fabrikanten, dealers en distributeurs, om datgene naar Nederland te halen waar de klant op wacht. Ik vind en vond Internet nooit een bedreiging. Het is de beste manier om succesvol zaken te doen buiten de regio die je fysiek kunt bestrijken. Wat niet in de weg staat dat ik, indien nodig, er geen probleem mee heb om ergens in een uithoek van Nederland een serieuze set te demonstreren”.
Laten we nog even teruggaan naar je basispakket aan merken. Wat valt daar zo ongeveer binnen en welk deel daarvan is ondergebracht in je eigen importbedrijf Audiotorium. “Bijna sinds de beginperiode van Sense of Music verkoop ik VPI, Clearaudio en Nottingham Analogue platenspelers. Met Unison Research versterkers en Diapason luidsprekers. Ook Jean Marie Reynaud is een merk dat ik hoog in het vaandel heb staan. Xindak staat vrijwel altijd speelklaar. Heel fraai spul tegen een prijs waar andere merken niet eens een lege kast voor kunnen leveren. Lange tijd was ik, om het zo te noemen, huiskamer dealer van Consonance. Vanuit Audiotorium lever ik Raysonic versterkers en cd-spelers. Die ik deels laat modificeren in Nederland om de kritiekpuntjes van mijzelf, klanten of recensenten eruit te halen. Dat kost iets extra maar vertaalt zich in een nog steeds zeer betaalbare, betere weergave.”
“Channel Island Audio haal ik uit de USA. Erg goede klasse D versterkers. Jasmine Audio phono trappen. Hyperion luidsprekers gaan vanwege de kwaliteit soms als warme broodjes. Gingko platformen die apparatuur 99% ontkoppelen van de ondergrond. Grand Prix audio meubels, muurbeugels en speciale draaitafel meubels. Nog een aantal kleinere accessoires komen via Audiotorium hierheen. Ik ben al heel lang dealer van PS Audio, al neem ik daar alleen de stroomvoorzieningen van af. MBL is een nieuw merk voor Nederland en voor mij, dat erg blijkt aan te slaan bij klanten. En ik ben actief met twee Nederlandse producten, Pink Faun buizenversterking en Real Estate luidsprekers. Ik merk zelf dat naarmate de klantenkring groeit, het bedrijf een vaste plaats in audiominnend Nederland heeft veroverd, het producten scala langzaam verschuift. Chinese herkomst blijft belangrijk vanwege de prijzen, toch neemt de vraag naar duurdere producten meer en meer toe. Ik lever lang niet alles, maar wel veel meer dan we nu even kunnen opsommen”.